3302
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4878
Leveransdatum 1940-11-15. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 153, höger nr: 152
2 omgången, 1940-11-22 till 11-28. (Flygtid 8 tim 20 min) Provflygningar i Milano 1940-11-16 till 11-21, 1 tim 10 min, 2 flygningar
Levererat till F 3 1940-11-28
Förråd 1940-11-28
Godkänt 1940-11-29
Överlämnat till F 7 1941-01-09 som lån
Haveri 1941-02-04
Total gångtid: 12.20 tim
Motorer: IF Delta nr 153. Total gångtid: 15 tim, IF Delta nr 152. Total gångtid: 15 tim
Ff fänrik V Tornberg oskadad
Orsak till haveri: Hård landning och ”ground loop”.
Skador flygplan: Sporrgaffel bräckt, bakre delen av stjärtpartiet deformerat, tvärstötta för höger landningsställsben deformerad, höger hjulnav kassabelt.
Beräknad reparationskostnad 5.000:- kr
Ur protokoll:
Under utförande av bedömningslandningar den 4/2 1941 med fpl 3302, ff fänrik Tornberg, skadades landningsställ och sporrparti genom för hård landning.
Fänrik Tornberg anförde i huvudsak följande:
att han den 4/2 mellan kl 1445 – 1530 varit beordrad såsom förare i fpl 3302 (B 16);
att han varit beordrad utföra bedömningslandningar från 500 m. höjd utan motor med sättning omedelbart innanför fältgränsen;
att han tidigare under övningspasset utfört 5 landningar;
att han under de första landningarna märkt, att hastighetsmätaren förmodligen visade omkring 20 km för litet;
att han ej haft kännedom om detta före flygningens början;
att han på grund av detta fel på hastighetsmätaren icke enbart utförde de 3 sista landningarna efter densamma;
att han efter den 5 landningen ånyo startat för den 6 och sista landningen under passet;
att han därvid kom att sätta sig för kort på grund av genomsjunkning;
att fpl därvid tog mark mycket hårt med sporrhjulet mot en jordvall utanför södra fältbegränsningslinjen och vänstra hjulet på en annan jordvall på fältgränsen (ett dike för elektriska kablar är uppgrävt);
att höger hjul omedelbart därefter tog mark mycket hårt innanför fältbegränsningen;
att fpl fick en kraftig studs;
att han givit gas så snart han märkt genomsjunkningen;
att fpl icke reagerade tillräckligt snabbt;
att han under studsen hade gasreglagen under framförande;
att han sedan ökade gasen till fullt för att göra en ny landning;
att han icke ville landa omedelbart efter studsen, enär han först ville konstatera ev. skador å landningsstället;
att han sedan steg till 150 m. höjd och gjorde en landning med högre fart;
att han, så snart fpl tagit mark, märkte att högra hjulet punkterat vid den hårda studsen föregående landningsmanöver, enär fpl svängde kraftigt åt höger utan att detta kunde motverkas;
att fpl stannat efter c:a 180° sväng;
att han i övrigt icke hade något att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
V. Tornberg
Fänrik
Av besiktning och förhör framgår, att skada föranletts av:
att fpl på grund av för låg fart vid ansättandet av landningen sjunkit igenom och tagit mark för hårt;
att detta i viss grad berodde på den felaktiga hastighetsmätaren och förarens ovana med fpl B 16.
att hastighetsmätarna hitintills i fpl B 16 visat sig vara nyckfulla och opålitliga.
Såtenäs, Grästorp den 7/2 1941
Jean Dubois
Förhörsledare
Thore Öjvall
Protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
1. Ledningarna till hastighetsmätarna å fpl typ S 16 ha i flera fall frusit (se F 7 skr till FF den 21/1 nr 33:24/VI), varvid mätarna kommit ur funktion.
2. Hastighetsmätarna å ifrågavarande fpl nr 3302 provades efter haveriet utan anmärkning. Möjligen kan dock ledningarna (enl pkt 1 ovan) delvis ha frusit till under flygningen, vilket medförde felvisning å hastighetsmätaren.
3. Med hänsyn till förarens rel. korta flygtid som ff å fpltypen (20 tim samt 48 st flygningar) synes denne icke ha brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Kronan (tit. 18) vidkännes kostnaden.
Såtenäs, Grästorp den 12/2 1941
F. Ramström
Chef
/K.E. Lindahl
Verkstad 1941-02-04; haverireparation
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.
Återlämnat till F 3 1942-05-11
1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Överlämnat till F 11 1942-10-24
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Till F 11 flottiljverkstad 1943-03-10 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-01.
Haveri 1944-09-08 vid Roma flygplats. Märkning 11-5
Total gångtid: 163.40 tim
Motor: IF Delta nr 197, IF Delta nr 202
Besättningen ff korpral Sven-Olof Holmström, fs fänrik E Iacobi oskadad
Orsak till haveri: Kollision under körning på marken med träd.
Skador flygplan: Framkantfanér och två sprygelnäsor skadade å vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad 320:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
Kollision under körning på marken med träd.
Serg I.E.Norin
med anmälan.
Till Chefen för 1. divisionen.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att fpl 3302/5 den 8/9 vid utkörning från fpl. värn under mörker kolliderade med ett träd, varvid följande skador uppstodo:
Framkantfanér och två sprygelnäsor skadade å vänster vinge.
Fältpost 80150 8/9 1944
I. Norin
Stnavdch
Fänrik Iacobi anförde i huvudsak följande:
att han var kommenderad som fs i fpl 3302.
att han under utkörningen höll uppsikt åt höger,
att han tillsagt ff att ej köra för långt åt vänster genom passagen,
att ha i övrigt icke hade något att anföra.
Uppläst och vidkänt:
E. Iacobi
Korpral Holmström anförde i huvudsak följande:
att han var kommenderad som ff i fpl 3302.
att han skulle köra ut fpl på flygfältet kl 0315,
att det var fullständigt mörkt ute,
att fpl vid utkörningen måste passera mellan ett dike och ett träd,
att han körde fram fpl till passagen,
att han där uppmärksammat två vaktposter,
att han förmodade, att dessa skulle dirigera fpl.
att han väntade på tecken från dessa,
att han då tecken uteblevo trodde det var klart att köra,
att han fortsatte utkörningen,
att han därvid kolliderade med trädet,
att han i övrigt icke hade något att anföra.
Uppläst och vidkänt
Sven-Olof Hultström
Krp 767
Av förhör framgår, att skada föranletts av:
bristande uppmärksamhet hos föraren.
Skavsta den 25/9 1944
Bo Penner
Förhörsledare
U. Ljungberg
Protokollförare
Vid kompletterande förhör med fänrik Iacobi framkom följande:
I. hade i uppgift att genomföra ett spaningsföretag från Roma flygplats. Starten skulle ske i mörker. Flygplanet var uppställt i värn och måste därför först köras ut på flygfältet. Händelseförloppet i övrigt överensstämmer helt med tidigare uppgifter. Om de två i korpral Holmströms redogörelse nämnda vaktposternas uppgifter kunde I. ej påminna sig något. Omedelbart efter kollisionen förde I. på order av kapten Kullenberg flygplanet åter till dess värn.
Uppläst och vidkänt
E. Iacobi
Fänrik
Nyköping 11 januari 1945
Bo Penner
Fänrik
Beslut:
Målet hänskjutes till krigsrätt för åtal.
Nyköping den 12/1 1945
Birger Schyberg
Depåchef
/Arne Almé
Kassationsförslag 1945-05-05. Total gångtid 195 tim (efter LF 139 tim). Antal flygningar 307 st. Motorer typ IF Delta nr 197, total gångtid 205 tim (efter SM 100 tim) och nr 2020 total gångtid 179 tim (efter SM 100 tim).
Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att det icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning.
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 197 och 202. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
3302 S 16A
I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier