3316 S 16A

I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

3316 S 16A

Inlägg av Leif Fredin »

3316
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4894

Leveransdatum 1940-10-10. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 197, höger nr: 196
Godkänt 1940-10-29
1 omgången, 1940-10-31 till 11-06 (Flygtid 6 tim 50 min) 4 flygningar.
Levererat till F 3 1940-11-07
Förråd 1940-11-07
Till CVV för inmontering av radio 1941-02-24, havererade vid Hässlö vid överföringen

Nödlandning 1941-02-24. Märkning 3-53
Total gångtid: 8 tim.
Motorer: IF Delta nr 197. Total gångtid: 11 tim. IF Delta nr 196. Total gångtid: 11 tim
Besättningen ff löjtnant Ture Wage, fs löjtnant Gösta Schyllander, mek vpl A. Olsson oskadad
Orsak till haveri: Vänster hjul synes hava varit fastfruset, varför fpl tvärat och ställt sig på nosen. Landning skedde på snöbetäckt is. Snödjup c:a 30 á 40 cm.
Skador flygplan: Flygkroppens nos deformerad. Propellerkåporna deformerade. Diverse smärre skador.
Skador motor: Propellerbladen å båda propellrarna krökta.
Beräknad reparationskostnad fpl 3.000:- kr, motorer 3.000:- kr. Summa 6.000:- kr

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet).
Rapport från löjtnanten Wage angående haveri på isen utanför CVV i Västerås, varvid ett fpl typ S 16 genom ena hjulets låsning till följd av snö ställt sig på nosen.

Löjtnant T. Wage med rapport.

Till Chefen för 4. div F 3.

Härmed får jag vördsamt inlämna rapport över haveri den 24 febr.1941 med fpl 3-53, typ S16.
Flygningen utgjorde överföring av flyplanet från Malmen till CVV Västerås.
Väderleksprognosen var följande: Molnhöjd 200 m, sikt 2 – 5 km, vind från 50° 20 km/t och snödjup 30 – 40 cm, lös snö.
Väderlekssituationen bedömdes ej utgöra hinder för landning, enär samma situation rådde vid Malmens flygfält.
Vid jämförelse efter landning var dock snöförhållandena olika. Snön i Västerås borde ej ha betecknats som lös, då två tydliga snöskorpor kunde upptäckas på resp 10 och 20 cm:s snödjup. Temperaturen var -5°C.
Starten ägde rum kl 1515 från Malmen, infällning av landningsstället och flygning på 200 m:s höjd till Västerås.
Landning vid CVV på isen med hjälp av landningsmärke och granruskor, kl 1600. Vindstilla var rådande. Spanaren och mekanikern uppehöllo sig vid dörren för att få flygplanet baktungt. Normal sättning varefter flygplanet efter 100 m:s utrullning vred sig kring vertikalaxeln åt vänster ung. 45°, ställde sig på nosen och gled på nosen och propellerkåporna ung. 20 m framåt i landningsriktningen.
Vid en första besiktning bestå skadorna av bakåtböjda propellerblad och nosen på flygkroppen tillbucklad på en yta av 50 cm².
Inga personella skador och ingen anmärkning mot fastbindningsanordningen vid förareplatsen.
Vid undersökning av flygplanet befanns att vänster hjul var fastfruset av is mellan hjul och dess skyddskåpa, så att hjulet stått stilla under landningen.
Som personlig uppfattning får jag vördsamt framföra följande:
att vänster hjul vid beröringen med isen förorsakade vridningen åt vänster och den häftiga uppbromsningen med påföljd att flygplanet ställde sig på nosen,
att landning säkert hade kunnat ske om båda hjulen varit olåsta trots förevarande snösituation vid Västerås,
att snö samlats vid starten mellan hjulet och skyddskåpan varvid vid infällt landningsställ snö närmast motorn smält och åstadkommit att vatten runnit ned till hjulet och skyddskåpan och på så sätt frusit till is, och
att för att förhindra ett upprepande skyddskåpan bör borttagas eller omkonstrueras så att ej en förträngning uppstår mellan hjul och dess skyddskåpa.

Västerås den 25/2 1941
Ture Wage
Löjtnant

Löjtnant Wage anförde i huvudsak följande:
att han i samband med tel samtal samma dag med ing Engstrand vid CVV efterhört snöförhållandena, och att denne uppgivit ett snödjup av 30-40 cm lös snö och att fpl, typ S 16, dagen innan startat från samma plats,
att han dessutom telegraferat till F 1 väderleksavd för att efterhöra, huruvida landning var möjlig och därvid fått förut nämnda snöförhållanden verifierade,
att stnoff, löjtnant Duvander, före starten kört omkring på fältet vid F 3, som hade samma snöförhållande som Västerås, och att denne därvid icke förmärkt några svårigheter,
att för ytterligare säkerhet även ett par säckat med c:a 80 kg sand placerats i bakre delen av sittrummet,
att han utöver sin rapport intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Ture Wage
Löjtnant

Löjtnant Duvander anförde i huvudsak följande:
att han vitsordade löjtnant Wages uppgifter angående körningen av fpl på fältet vid F3.

Löjtnant Schyllander anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad medfölja som spanare
att han före landningen tillsammans med mek tog plats i signalistplatsen
att enligt hans iakttagelser landningen ansattes normalt
att fpl efter ung 100 m. utrullning vred sig kring vertikalaxeln och ställde sig på nosen och fortsatte i detta läge 20 m
att han efter landningen iakttagit att vänstra hjulet låst sig och att fullt med snö packat sig mellan hjulkåpan och hjulet
att han efter genomläsandet av löjtnant Wages rapport vitsordade densamma
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt
Gösta Schyllander
Löjtnant

Vpl 44 39/39 Olsson anförde i huvudsak följande:
att han medföljde som mek,
att han ansåg landningen vara landningen fullt normal,
att fpl rullat ut ett stycke på isen,
att därvid plötsligt en knyck förmärktes, varefter fpl gick med stjärten i vädret, och sedan fortsatt på nosen några meter,
att han hade den uppfattningen, att haveriet skett på grund av för tjockt snötäcke på isen,
att han ej bestämt kunde säga, huruvida snö packat sig mellan hjulet och skyddskåpan,
att han vitsordade, att en sandsäck på c:a 80 kg varit placerad baktill i fpl,
att han i övrigt intet hade att tillägga.

Uppläst och vidkänt
A. Olsson
Vpl 44 39/39

Av besiktning och förhör framgår att skadan föranletts av att vänster hjul synes ha frusit fast till följd av att snö inträngt och packats mellan hjulen och hjulkåpa, så att hjulet stått stilla eller stannat under utrullningen, vilket förorsakat att fpl tvärat åt vänster och så bromsats upp, att det ställt sig på nosen.

Malmslätt den 8/3 1941
S.H. Liljehagen
förhörsledare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Underställes CFV.

Malmen den 20/3 1941
G. von Porat
Depåchef
/J-L-W- Aschan

Till Chefen för flygvapnet

Yttrande över haveri med
fpl typ S16 nr 3316.

Jämlikt bestämmelser i OSF IX § 5 har vid granskning av protokoll över haveri med fpl typ S 16 nr 3316 den 24 februari 1941 i FF fastställts:
att haveriet har uppkommit genom olämpligt utförande av hjulkåpor och hjulbromsar, varigenom snö 0ch is låst ett av landningshjulen;
att haveriet ej uppkommit genom bristande eller felaktig översyn och omvårdnad av materielen;
att brott mot gällande av FF utfärdade bestämmelser ej föreligger.
Ovan angivna omständigheter föranleda icke undersökning vid domstol.
Till förhindrande av ett upprepande kommer, sedan erforderliga prov utförts, to att utfärdas beträffande införandet av anordningar dels för att förhindra snö- och issamlingar i hjulkåporna, dels för att förhindra vatten och snö att intränga i bromsarna.

Stockholm den 25 april 1941
Arthur Örnberg.
/Henry Kjellson

Beslut.

Haveriet har icke orsakats av olämpligt planerade eller icke tillfredsställande förberedda övningar.
Brott mot gällande, av CFV eller FF urfärdade bestämmelser föreligger icke.
Haveriet har uppkommit på grund av olämplig konstruktion av hjulkåpa och hjulbromsar, varigenom snö och is låst ett av landningshjulen.
Haveriet har icke uppkommit genom bristande eller felaktig översyn och omvårdnad av materielen.
Förare eller annan har icke brustit i den aktsamhet, som skäligen bort iakttagas.
Haveriet skall icke bliva föremål för handläggning vid krigsdomstol.
Till förebyggande av ett upprepande av haveriet komma anordningar att vidtagas för att förhindra, att snö- och issamlingar uppstå i hjulkåporna och att vatten och snö intränga i bromsarna.
Detta beslut meddelas ch F 3 depå.

Stockholm den 16 juni 1941
T. Friis
Chef för flygvapnet

Reparation CVV
F 3 formation 1941-03-26

Nödlandning 1941-05-29 vid Skeda kyrka. Märkning 3-47
Total gångtid: 25.40 tim
Motorer IF Delta nr 197. Total gångtid: 28.40 tim. IF Delta nr 196. Total gångtid: 28.40 tim
Besättningen ff fänrik Bertel Bergström, fs löjtnant Yngve Rosén, fsig korpral Rune Jaensson, mek korpral Martin Bengtsson oskadad
Orsak till nödlandning: Motorerna ha icke ”tagit” vid pådragning efter plané.
Orsak till haveri: Motorerna hava genom en lång plané utan mellanliggande pådragning nedkylts så att de icke ”tagit”. Enär föraren först på låg höjd verkställt denna pådragning har han icke hunnit planera en regelrätt landning.
Skador flygplan: Flygkroppens akterparti deformerat, skador å roder; landningsstället kassabelt, främre vingbalk skadad, vingens framkant skadad, motorgondolerna deformerade, diverse smärre skador.
Skador motor: Höger motorfundament deformerat. Höger motor: diverse skador, vänster magnet, blandningsregulator kassabla m.m. Båda propellrarnas blad deformerade.
Beräknad reparationskostnad c:a 55.000:- kr

Bild
Foto via Curt Hallqvist

Ur protokoll:

Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):

Fänrik Bergström med rapport om haveri

Till Chefen för 4.div.

Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag idag kl 1145 havererat med fpl nr 47 typ S 16A. Efter fullgjort spaningsuppdrag (Spa 3F) dök jag från 3000 m till ung 1000 m och planérade därifrån till ungefär 300 m. Motorerna togo icke vid pådrag, varför jag tvingades nödlanda på ett nysått fält omedelbart norr Skeda kyrka. Flygplanet havererade härvid. Trafikledare meddelades omedelbart per radio.

Malmen den 29/5 1941.
Bertel Bergström
Fänrik

Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att då inga felaktigheter efter haveriet kunnat upptäckas vare sig på motor eller fpl vilka kunnat förorsakat motorstörningar, orsaken till haveriet synes vara att B. genom för lång dykning utan åtgärder för att hålla motorerna varma orsakat dessas avkylning så att gaspådraget ej verkat. Vidare att han först på så låg höjd sökt giva gas att när detta misslyckades det varit för sent att kunna genomföra en regerätt landning.
att efter landningen, som skall skett med hög fart i medvind och vingklaffarna infällda, fpl med vänster hjul kolliderat med en sten varvid vänstra benet deformerats så att vänster vinge sjunkit ned och vänster motor tagit marken, varvid fpl tvärat åt vänster och ytterligare skador uppstått.

Malmslätt den 9/6 1941
S.H. Liljehagen
Förhörsledare
Nils Jansson
Protokollförare

Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet beror på att föraren genom för lång oavbruten glidflykt – mot all erfarenhet och mot instruktion – utkylt motorn. Omständigheten att oljetemperaturen ej avsevärt nedgått betyder i detta sammanhang intet.
Åtgärderna vid nödlandningen synas synnerligen olämpliga.
Målet hänskjutes till krigsrätt för undersökning.

Malmen den 13/6 1941
G. von Porat
Depåchef
/J L W Aschan

F 3 förråd 1941-05-29
Till CVV per järnväg 1941-07-22 för översyn efter haveri.
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F3, F7, F11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27§
Vingförstärkning utförd vid CVV, IF Delta nr 126 och nr 161 inmonterade

Till F 11 1943-07
Till CVV; liten översyn, påbörjad 1944-11-07.
Till F 11 1945-03-05
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Kasserat 1945-08-21 ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”

Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"