3320
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4898
Leveransdatum 1940-10-17. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 193, höger nr: 192
1 omgången, 1940-10-31 till 11-06 (Flygtid 6 tim 30 min) 4 flygningar
Godkänt 1940-10-29
Levererat till F 3 1940-11-06
Förråd 1940-11-06
Formation 1940-11-11
Överlämnat till CVM Fc 1940-11-15 som lån
Formation 1940-11-16
Verkstad 1941-03-12. IF Delta nr 193 skurit
Formation 1941-05-05 IF Delta nr 105 inmonterad
Verkstad 1941-07-03 IF Delta nr 192 skurit
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.
CVM formation 1942-02-01 IF Delta nr 360 inmonterad 1941-11-06
Haveri 1942-06-18 å F 3, Malmen. Märkning 3-44
Total gångtid: 82.45 tim
Motorer: IF Delta nr 105. Total gångtid: 56.45 tim. IF Delta nr 360. Total gångtid: 40.50 tim
Besättningen ff furir Per Gunnar Nordgren, fs löjtnant Rolf Ligner, fsig furir Bo Kirsten, mek vpl Rune Larsson oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning samt vikning vid landning.
Skador flygplan: Vingen svårt skadad, sannolikt kass. Landningsstället svårt deformerat. Bakre gondolen samt motorgondolerna svårt deformerade. Diverse smärre skador.
Skador motor: Båda propellrarna deformerade.
Beräknad reparationskostnad 100.000:- kr
Ur protokoll:
Haveri vid flygfältet Malmen, övningens natur: landning efter signalövning.
Förhöret föranlett av (kort redogörelse över händelseförloppet):
Haveri på grund av felbedömning vid landning.
Vpl furir 472 65/35 P.G. Nordgren anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som förare av fpl typ S 16 nr 44 reg nr 3320,
att han vid landningens påbörjande låg i normal plané med en fart av 150 km/tim, vilken nedbringades så att densamma på ½ m höjd var 140 km/tim och ”flöt” på denna höjd omkring 100m,
att då han försökte ”sätta” planet, detsamma steg upp till omkring 2 m höjd (troligen förorsakat av ett vindkast),
att han nu märkte en tendens till vikning åt vänster, vilken han försökte parera genom gaspådrag,
Härvid vek sig planet snabbt på vänster vinge samt girade vänster (troligen förorsakat av att motorerna ej tagit lika mycket),
att vänster landningsställ tog mark först varvid detsamma vek sig, varefter vänster vinge tog i marken och flygplanet blev liggande på magen,
att fpl 44 tidigare visat denna tendens att omotiverat vika sig å vänster vinge, vilket anmälts till stnoff, vid undersökning har något fel ej kunnat påvisas,
att furirerna 5 Sköld samt 223 Pettersson hava märkt att fpl ej varit fullt välbalanserat.
Uppläst och vidkänt:
Gunnar Nordgren
Furir
Löjtnant Ligner anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som spanare i fpl typ S 16 nr 44 och satt på spanarplatsen bredvid föraren,
att han endast hade cirka 3 timmars flygtid å S 16 varför han ej kunde uttala sig om hastigheten;
att fpl vid sättningen ”flöt ut” ovanligt långt,
att han då flygplanet tog mark hörde att något gick sönder, vad kunde ej uppfattas,
att fpl därefter svängde åt vänster.
Uppläst och vidkänt:
Rolf Ligner
Kadett Preber anförde i huvudsak följande:
att han vid haveriet tjänstgjorde som trafikledare, varför han uppehöll sig i manövertornet, och följde landningen från det planén påbörjades,
att landningen bedömdes för kort, varför planén till att börja med skedde med motor,
att han bedömer att gasen helt drogs av på c:a 26 meters höjde och farten nu såväl som förut under planén
syntes vara en aning i överkant,
att sättningen påbörjades på c:a en meters höjd, men att maskinen då på grund av fartöverskottet steg till drygt två meter,
att på toppen av denna utflytning, då farten syntes gå ned kraftigt, föraren tycktes dämpa en genomsjunkning genom gaspådrag,
att i samma ögonblick som motorerna togo en vikning över vänster vinge ägde rum, varefter maskinen kastades över på högervingen samtidigt som stjärten lyfte, varefter maskinen efter ytterligare en studs stannade,
att flygplanet vid första vikningen syntes taga mark med såväl vänsterspets som landningshjul på en gång,
att han intet övrigt hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Bengt Preber
Kadett
Furir 100 Kirsten anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde å fpl typ S 16 nr 44 som fsig
att därvid satt baklänges å fsig – platsen,
att han märkte att föraren strax före sättningen drog på gas ett ögonblick,
att flygplanet tog mark med vänster landningsställsben först, varvid flygplanet studsade.
att då flygplanet på nytt tog mark, landningsstället vek sig och planet svängde åt vänster samt blev liggande på magen,
att han i övrigt inget hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Bo Kirsten
Vpl 363 27/39 Larsson anförde i huvudsak följande:
att han tjänstgjorde som mek å fpl typ S 16 nr 44,
att han hade märkt att då föraren försökte ”sätta” flygplanet vid landningen detsamma steg något,
att då föraren försökte parera med motorerna flygplanet vek sig över vänster vinge,
att han intet övrigt hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Rune Larsson
Vpl 363 27/39
Furir 5 Sköld anförde i huvudsak följande:
att han flugit flygplan typ S 16 nr 3320 5 tim och 55 min fördelade på 10 flygningar,
att han därvid märkt att flygplanet var tungt i skevningen samt att vid landningen flygplanet ville sätta sig på vänster landningsställsben först,
att anmärkningarna dock ej varit av sådan att de bort införas i loggboken, utan muntligen meddelats till stnavdch.
Uppläst och vidkänt:
Rune Sköld
Furir
Löjtnant Westergren anförde i huvudsak följande:
att fpl 3320 flugits av honom 3 tim fördelat på 3 flygningar, men att särskilda vikningstendens åt vänster därvid ej förmärkts samt att planet, efter furir Nordgrens anmälan om viss tendens att vika sig ät vänster, besiktigats utan att orsak därvid kunnat fastställas.
Uppläst och vidkänt:
T. Westergren
Stnavdch
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
Hög sättning följd av felbedömning och förmodligen med någon tvärning åt vänster.
Till följd har flygplanet vikit sig åt vänster.
Något brott mot förarinstruktion eller övriga föreskrifter synas icke hava förelegat.
Fårösund den 1/7 1942
Bertil Carlberg Förhörsledare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet förorsakat av felbedömning från förarens sida.
Kronan vidkännes kostnaderna.
Malmen den 7/7 1942
H. Beckhammar
Depåchef
/J.L.W. Aschan-
Kasserat 1942-09-28
3320 S 16A
I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier