3331
S 16A
Typ: Caproni Ca 313 R.P.B./S
Tillverkare: S.A. Aeroplani Caproni, Milano, Italien
Tillverkningsnummer: 4938
Leveransdatum 1940-12-21. Motorer: I.F. Delta R.C.35 I.S., vänster nr: 257, höger nr: 252
Provflygning i Milano 1941-01-13, 0 tim 15 min, antal flygningar 1 st.
5 omgången. Hemflygning till F 7 1941-01-17 till –02-21 (Gångtid 10 tim 20 min, antal flygningar 7 st)
Godkänt 1941-02-18
Levererat till F 3 1941-02-21
F 7 förråd 1941-02-21
F 3 förråd 1941-05-30 (gångtid 35 min)
1941-09-16 ”får ej t.v. flygas”. CFV teleprintermeddelande
Innan flygförbudet kunde hävas, bl a följande modifieringar:
Införande av avgassamlare.
Införande av kylluftintag för omspolande av förgasarens sidor med kylluft och för bortledandet av bensinångor och eventuellt läckage.
Införande av brandskott i vingens framkant och vid bränsletankarna vid hjulurtaget i vingens undersida.
Översynsarbete å motorer typ IF Delta.
F 3 verkstad 1942-03-01.Div modifieringsarbeten. 80-tim översyn, motorbyte
Haveri 1942-06-04 vid flygfältet, Malmen. Märkning 3-3. Övningens natur: Landningsövning under mörker.
Total gångtid: 30 tim
Motorer: IF Delta nr 365. Total gångtid: 21 tim. IF Delta nr 218. Total gångtid: 99 tim
Besättningen ff kadett Curt O H A Berglund, fsig löjtnant Claes af Geijerstam, fsk vpl Rune Gustavsson oskadad
Orsak till haveri: Genomsjunkning vid landning i mörker med landningsstrålkastare.
Skador flygplan: Landningsställ samt kåpor och plåtar på höger sida deformerade. Vingtippen uppåtböjd. Skevningsroder och vinge något skadade på höger sida.
Skador motor: Propellerbladen till höger propeller deformerade.
Beräknad reparationskostnad fpl 5.400:- kr, motorer 600:- kr. Summa 6.000:- kr
Ur protokoll:
Förhöret föranlett av: (Kort redogörelse över händelseförloppet):
Anmälan från flygplanbesättningen att ovannämnda flygplan skadades vid landningsövning i mörker den 4/6 1942.
Kadett Berglund med anmälan om haveri:
Till Chefen för 1. div.
Härmed får jag vördsamt anmäla, att jag vid landning den 4/6 1942 havererade med fpl 3 (3331).
Skador uppstodo på höger propeller och höger landningsställ.
Malmslätt den 5/6 1942.
Curt Berglund
Kadett
Kadett Berglund anförde i huvudsak följande:
att han var beordrad som ff å fpl 3 (3331) med löjtn af Geijerstam som fsig och vpl 179 27/40 Gustavsson som fsk;
att fpl före starten avlämnades utan anmärkning;
att han startade kl 2227 och utförde först under 15 min normal flygning och forsatte därefter med landningsövningar;
att första landningen gick fullt normalt;
att haveriet inträffade under andra landningen kl 2250;
att efter erhållit landningstillstånd fälldes landningsstället ut, varvid varningsljusen på reglagebocken voro tända;
att flygskytten efter utfällningen släckte varningsljusen och gav tecken att landningsstället var utfällt;
att efter insvängningen före landning tändes strålkastarna och klaffarna fälldes ut;
att strålkastarna användes för att belysa masker omkring flygfältet;
att fsk på ung 25 m höjd tog bort säkringen för vänstra strålkastaren, för att denna ej skulle blända honom vid landningen. Detta senare utfördes enligt divch order;
att han i planén höll en hastighet av 150 km/tim, och att denna på 25 m höjd nedgått till 130 km/tim;
att han såg på hastighetsmätaren sista gången före landningen då fpl befann sig på 7à 8 m höjd, och att mätaren då fortfarande visade 130 km/tim;
att han i detta ögonblick befann sig ungefär 15 m öster om östra flodljuset;
att gasen var helt avdragen;
att farten minskade något och fpl flöt ut, varefter farten helt plötsligt tog slut och fpl sjönk igenom;
att fpl härvid kantrade över på högra vingen så att högra landningsstället först tog mark och en kraftig stöt förmärktes;
att vänstra landningsstället omedelbart härefter tog mark, varvid fpl sjönk ned på högra hjulet så att detta landningsställ trycktes bakåt och in i vingen;
att fpl sedan fortsatte i landningsriktningen ungefär 125 m tills farten bromsats upp;
att han utöver detta intet hade att tillägga.
Uppläst och vidkänt:
Curt Berglund
Kadett
Löjtnant af Geijerstam anförde i huvudsak följande:
att han deltagit i ovannämnda flygning som flygsignalist;
att flygningen fullgjordes fullt normalt;
att han vid andra landningsövningen förmärkte en viss genomsjunkning från c:a 4 m höjd;
att fpl härvid tog mark med högra hjulet, varvid han kände att flygplanet krängde;
att han satt vänd bakåt i fpl och blev därför bländad av flodljuset;
att han var väl fastbunden och undgick att få några stötar;
att han så fort flygplanet stannat lösgjorde en eldsläckare, och hoppade ur planet;
att han därpå undersökte det insjunkna landningsstället och spåren på marken efter detsamma.
Uppläst och vidkänt:
Claes av Geijerstam
Löjtnant
Vpl 179 27/40 Gustavssonanförde:
att han under ovannämnda flygning tjänstgjorde som fsk;
att han på tecken av ff ”stället ut” tände kontrollamporna samt förde spakarna på ”ned”;
att han såg att de röda lamporna slocknade och att de gröna lyste, samt att trycket steg till 100 kg/cm²;
att han därpå förde reglagen till stoppläget och säkrade;
att han gjorde repeteringstecken till ff och släckte kontrollamporna;
att han sedan fällde ut strålkastarna (enligt vid genomgång utprovad taktik);
att han på tecken ”klaffarna ned” tände strålkastarna, samt då klaffarna visade på ned tog han ut säkringen för vänstra stålkastaren;
att han därpå stod beredd att enligt tidigare anbefallda bestämmelser, hålla gasreglagen tillbakaförda i sättningen och utrullningen;
att han uppfattade att sättningen var något för hög, samt att fpl i detta ögonblick hängde på högra vingen;
att han uppfattade ett brak då fpl tog mark, samt att han fick några omilda stötar;
att så fort flygplanet stannat slog han ifrån strömmen, stängde alla kranar och avlägsnade sig ur flygplanet.
Uppläst och vidkänt:
Rune Gustavsson
Vpl 179 27/40
Av besiktning och förhör framgår, att skadan föranletts av:
att sättningen varit för hög, men vid undersökningen av söndersprängda delar på bromsarna synes även materielfel föreligga.
Malmen 9/6-42
Gösta Horn
förhörsledare
/G. Guander
protokollförare
Flottiljchefens yttrande och beslut:
Haveriet har orsakats av manöverfel hos föraren, vilken dock ej gjort sig skyldig till någon vårds-löshet.
Kronan vidkännes kostnaderna för materielens iståndsättande.
Malmen den 1/7 1942
H. Beckhammar
Chef
/J.L.W. Aschan
1942-07-28 ”Flygning med fpl typ 16 är tillsvidare förbjuden, fpl utom depåer må hemflygas varvid flygvikten dock icke får överstiga 5600 kg”
Överlämnat till F 11 1942-11-11
Skriftlig orientering (nr Mt 35:212) till F 3, F 7, F 11 och CVV daterad 1942-10-23 angående vilka förstärkningar, som skall utföras å fpl typ 16 vingar och därmed sammanhängande arbeten.
Förstärkning av vingar å fpl typ 16 enligt to 38/43 daterad 1943-01-27
Beräknas intagas till F 11 flottiljverkstad 1943-05-01 för vingförstärkning.
Vingförstärkning beräknas klar 1943-07-24.
Märkning 11-58 (1944-01)
Kassationsförslag 1945-05-05. Total gångtid 166 tim (efter LF 135 tim)/117 flygningar) samt motorer typ IF Delta nr 365, total gångtid 157 tim (efter SM 154 tim) och nr 218, total gångtid 235 tim (efter SM 154 tim)
Anmärkning: Fpl är i sådant skick, att de icke kunna sättas i tjänst utan dessförinnan LF och MB utförts. Reservdelar eller delar för instruktionsändamål erfordras icke för F 11 del. Jag anhåller om FF beslut hur skall förfaras med fpl, motorer och propellrar samt i fpl inmonterad utrustning
Kasserat 1945-08-21 med motorer typ IF Delta nr 365 och 218. ”Samtliga fpl 16 med tillhörande motorer och propellrar äro härigenom kasserade.”
3331 S 16A
I tjänst 1940-1943
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Antal i Flygvapnet: 30 st B 16A, 67 st S 16A och 14 st S 16B.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
Återgå till "B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313"
Hoppa till
- Läs detta först – regler och tips
- SFF - Svenskt Flyghistoriskt Forum
- ↳ Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
- ↳ Galleri - fotografier, konstverk och annat
- ↳ Flygfilm
- ↳ Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida
- ↳ Civilflygregistret
- ↳ Förkortningar i Civilregistret
- ↳ SE-AAA -- SE-AZZ
- ↳ SE-BAA -- SE-BZZ
- ↳ SE-CAA -- SE-CZZ
- ↳ SE-DAA -- SE-DZZ
- ↳ SE-EAA -- SE-EZZ
- ↳ SE-FAA -- SE-FZZ
- ↳ SE-GAA -- SE-GZZ
- ↳ SE-HAA -- SE-HZZ
- ↳ SE-IAA -- SE-IZZ
- ↳ SE-JAA -- SE-JZZ
- ↳ SE-KAA -- SE-KZZ
- ↳ SE-LAA -- SE-LZZ
- ↳ SE-MAA -- SE-MZZ
- ↳ SE-RAA -- SE-RZZ
- ↳ SE-SAA -- SE-SZZ
- ↳ SE-TAA -- SE-TZZ
- ↳ SE-UAA -- SE-UZZ
- ↳ SE-VAA -- SE-VZZ
- ↳ SE-XAA -- SE-XZZ
- ↳ SE-YAA -- SE-YZZ
- ↳ SE-ZAA -- SE-ZZZ
- ↳ Produktionsregistreringar
- ↳ SE-B00--B99; Saab 340
- ↳ SE-C00--C99; Saab 340
- ↳ SE-D00--D99; Saab 340
- ↳ SE-E00--E99; Saab 340
- ↳ SE-F00--F99; Saab 340
- ↳ SE-G00--G99; Saab 340
- ↳ SE-001--999; Saab 2000
- ↳ SE-V01--V99 Blackwing
- ↳ Övriga; SE-000--999
- ↳ S-AAA -- S-AAR
- ↳ S-AAAA--AZZZ
- ↳ Svenska militära flygplan och helikoptrar
- ↳ A 1 Phönix C.I Dront E.2
- ↳ B 1, Fiat BR
- ↳ B 2, Fiat BR 1
- ↳ B3, Junkers Ju 86K
- ↳ B 4, Hawker Hart
- ↳ B 5, Northrop 8A-1
- ↳ B 6, Republic 2PA - Model 204 A Guardsman
- ↳ B 16, S 16, T 16 samt Tp 16 Caproni Ca 313
- ↳ B 17 och S 17, Saab 17
- ↳ B 18 , S 18 och T 18, Saab 18
- ↳ Fpl 51A, Fpl 51B Piper PA-18-150 Super Cub
- ↳ Fpl 53 Dornier Do 27A-4
- ↳ Fpl 54 MFI-10B Vipan
- ↳ Fpl 54B Piper PA-31-350 Chieftain
- ↳ Fpl 801, MFI-9B Mili-trainer
- ↳ Phönixjagaren / J 1, Phönix D.II (serie 122)
- ↳ J 2, Nieuport 29C-1
- ↳ J 3, Fokker C.V-D
- ↳ J 4, Heinkel HD 19
- ↳ J 5, SA-11 Jaktfalken
- ↳ J 6, SA-14 Jaktfalken I och SA-14 Jaktfalken II
- ↳ J 7, Bristol Bulldog Mk IIA
- ↳ J 8, Gloster Gladiator
- ↳ J 9, Seversky Republick EP-106
- ↳ J 11, Fiat C.R.42
- ↳ J 20, Reggiane Re 2000 Falco 1
- ↳ Saab 21
- ↳ J 22, FFVS J 22
- ↳ J 26 North American P-51D Mustang
- ↳ J 28 Vampire
- ↳ J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan
- ↳ J 30 Mosquito
- ↳ Saab 32 Lansen
- ↳ J 33 Venom
- ↳ J 34 Hawker Hunter
- ↳ Saab 35 Draken
- ↳ Saab 37 Viggen
- ↳ Saab JAS 39 Gripen
- ↳ P 1, Sparmann S 1-A
- ↳ P 5, Handley Page HP 53 "Suecia"
- ↳ P 6, Focke Wulf Fw 58C-2
- ↳ S 1, FMV S 21/S 25
- ↳ S 2, Hansa typ 31 och 32
- ↳ S 3, Hansa typ 42 (Heinkel HE 2)
- ↳ S 4, Hansa typ 47, Heinkel HE 4
- ↳ S 5, Heinkel He 5 Hansa
- ↳ S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E
- ↳ S 9, S 9H, Hawker Osprey
- ↳ S 12, Heinkel He 114A
- ↳ S 14, Fieseler Fi 156C Storch
- ↳ S 31, Vickers Armstrong Spitfire PR Mk XIX
- ↳ SH 89, CASA C-212-300 Aviocar
- ↳ S 100B, Saab 340B (AEW)
- ↳ S 102B, Gulfstream IV G
- ↳ S 106, Bombardier GlobalEye AEW&C
- ↳ Sk 1, Ö 2, Albatros
- ↳ Sk 2, Friedrichshafen FF 33L (E)
- ↳ Sk 3, Avro Fb
- ↳ Sk 4, Heinkel HD 24
- ↳ Sk 5, Heinkel HD 35
- ↳ Sk 6, Heinkel HD 36
- ↳ Sk 7, DH 60X Cirrus Moth / DH 60M Gipsy Moth
- ↳ Sk 8, Svenska Aero SA-12 Skolfalken
- ↳ Sk 9, DH 60T Moth Trainer
- ↳ Sk 10, Raab-Katzenstein RK-26
- ↳ Sk 11, De Havilland DH 82A Tiger Moth
- ↳ Sk 12 Focke Wulf Fw 44J Stieglitz
- ↳ Sk 14, North American NA 16-4M
- ↳ Sk 15, Klemm Kl 35B och 35D
- ↳ Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16
- ↳ Sk 25 Bücker Bü 181B-1 Bestmann
- ↳ SK 40, Grob G 120TP
- ↳ Sk 50 Saab 91 Safir
- ↳ SK 60 Saab 105
- ↳ SK 61, Beagle B 125 Bulldog
- ↳ T 1, Heinkel HD 16
- ↳ T 2, Heinkel He 115A-2
- ↳ Trp 1, Junkers F 13
- ↳ Trp 2, Junkers W33 / W34
- ↳ Trp 3, De Havilland D.H. 90 Dragonfly
- ↳ Tp 4, Beechcraft 18R
- ↳ Tp 5, Junkers Ju 52/3m
- ↳ Tp 6, Fairchild 24 De Luxe
- ↳ Tp 7, Miles M 3A Falcon
- ↳ Tp 8, Waco UIC-4, Waco ZQC-6
- ↳ Tp 9, Junkers Ju 86 Z-7
- ↳ Tp 10, Fokker F VIII
- ↳ RWD 13
- ↳ Tp 24, Dornier Do 24T-3
- ↳ Tp 45, Beechcraft 18S
- ↳ Tp 46, De Havilland D.H. 104 Dove (Devon)
- ↳ Tp 47, Consolidated PBY-5A Catalina
- ↳ Tp 52, English Electric Canberra B Mk 2
- ↳ TP 55, De Havilland Canada DHC-4 Caribou
- ↳ Tp 78, Noorduyn UC-64A Norseman
- ↳ Tp 79, Douglas DC-3
- ↳ Tp 80, Avro Lancaster B Mk.1
- ↳ Tp 81, Grumman G-21A Goose
- ↳ Tp 82, Vickers Varsity
- ↳ Tp 83, Hunting Percival P66 Pembroke C Mk 52
- ↳ TP 84, Lockheed C-130 Hercules
- ↳ TP 85, Sud Aviation SE-210 Caravelle III
- ↳ TP 86, Rockwell International Sabreliner 40A
- ↳ TP 87, Cessna 404 Titan
- ↳ TP 88, Fairchild-Swearingen Metro III/Merlin IVC
- ↳ Tp 91, Saab 91A Safir
- ↳ TP 100A, Saab 340B
- ↳ TP 101, Beech Super King Air 200C
- ↳ TP 102, Gulfstream IV G-1159
- ↳ TP 103, Cessna 550 Citation II
- ↳ Ö 1, Tummeliten
- ↳ Ö 2, FVM 160-Albatros
- ↳ Ö 3, Gloster Grouse II
- ↳ Ö 4, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 5, FVM Phönix C.1 Dront
- ↳ Ö 6, Bristol F.2B Fighter
- ↳ Ö 7, Svenska Aero SA-10 Piraten
- ↳ Ö 8, Svenska Aero SA-13 Övningsfalken
- ↳ Ö 9, ASJA Typ 2
- ↳ Flygkompaniet
- ↳ A.E.G.
- ↳ Albatross
- ↳ Avro
- ↳ Blériot
- ↳ Breguet B.1
- ↳ Breguet
- ↳ Bristol
- ↳ Dronten
- ↳ Farman
- ↳ Fiat
- ↳ Fjällbäck
- ↳ Fokker
- ↳ Fokker
- ↳ Gloster
- ↳ Heinkel
- ↳ J.23
- ↳ J.24
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieupoort IVG /M1
- ↳ Nieuport 29 C-1 /J 25
- ↳ Phönix
- ↳ S.18
- ↳ S.21
- ↳ Siskin
- ↳ S.W.
- ↳ SW 16
- ↳ Triplanet
- ↳ Tummeliten
- ↳ Thulin D
- ↳ Thulin E
- ↳ Thulin L
- ↳ Thulin K
- ↳ Thulin FA
- ↳ Marinens Flygväsende MFV
- ↳ Aeroplanet nr 1
- ↳ Albatros
- ↳ Fairey
- ↳ Farman
- ↳ Friedrichshafen
- ↳ Hansa-Brandenburg
- ↳ Hansa
- ↳ Heinkel
- ↳ Lévêque
- ↳ L.V.G.
- ↳ Macchi
- ↳ Morane
- ↳ Nieuport
- ↳ Savoia
- ↳ Supermarine
- ↳ Thulin
- ↳ Helikoptrar
- ↳ HKP 1, Boeing Vertol 44A och Boeing Vertol 44B
- ↳ HKP 2, SA SE3130 Alouette II
- ↳ HKP 3A, HKP 3B, HKP 3C, Agusta Bell B/C
- ↳ HKP 4A, 4B, 4C, 4D, Boeing Vertol 107-II
- ↳ HKP 5A, HKP 5B, Hughes 269A / Schweizer 300C/269C
- ↳ HKP 6A, 6B, 6C, Agusta-Bell 206
- ↳ HKP 9A, HKP 9B, MBB BO 105
- ↳ HKP 10A, HKP 10B, HKP 10D, AS 332 MI Super Puma
- ↳ HKP 11, Agusta Bell AB 412HP
- ↳ HKP 14, NHIndustries NH90
- ↳ HKP 15, Agusta A109 LUHS
- ↳ HKP 16, Sikorsky UH-60M Black Hawk
- ↳ Glid- och segelflygplan
- ↳ G 101 Schulgleiter SG 38
- ↳ Se 102 Grunau Baby IIB-2
- ↳ Se 103 DFS Kranich B-1
- ↳ Se 104 DFS Weihe
- ↳ Lg 105 Flygindustri AFI Fi-3
- ↳ Flyglitteraturgruppens Flygboksforum
- ↳ Flygböcker utgivna 2024-2025
- ↳ Flygböcker utgivna 2023-2024
- ↳ Flygböcker utgivna 2022-2023
- ↳ Flygböcker utgivna 2021-2022
- ↳ Flygböcker utgivna 2020-2021
- ↳ Flygböcker utgivna 2019-2020
- ↳ Flygböcker utgivna 2018-2019
- ↳ Flygböcker utgivna 2017-2018
- ↳ Flygböcker utgivna 2016-2017
- ↳ Flygböcker utgivna 2015-2016
- ↳ Flygböcker utgivna 2014-2015
- ↳ Flygböcker utgivna 2013-2014
- ↳ Köp-, byt- och sälj
- ↳ Data- och forumfrågor
- ↳ Civila och militära flyghistorier