SE-AOA
Typ: Arado Ar96B-1 (Avia, Prag)
c/n 425462
Tillverkad år 1943
Fd .U+CF (Luftwaffe, nödlandade 1944-08-30 vid Löderup med tysk flykting
Interrimregistrering 1945-02-20 AB Industridiesel, Stockholm
Registrerad 1946-08-03 AB Industridiesel, Stockholm
Innehavare 1946-08-03 AB Norrlandsflyg, Luleå "Blå Fågeln"
Lu 1948-01-26
1949-07-07 N Peterson, Njurunda
Avreg 1954-12-07 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skrotat
SE-AOA, Arado Ar96B-1
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9946
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: SE-AOA, Arado Ar96B-1
1946-03-15 påkörd av S 17B 17190 vid hangar 81 i Boden Då tillhörigt AB Norrlandsflyg. enligt Kra.Sven-Erik Jönsson skrev:SE-AOA
Typ: Arado Ar96B-1 (Avia, Prag)
c/n 425462
Tillverkad år 1943
Fd .U+CF (Luftwaffe, nödlandade 1944-08-30 vid Löderup med tysk flykting
Interrimregistrering 1945-02-20 AB Industridiesel, Stockholm
Registrerad 1946-08-03 AB Industridiesel, Stockholm
Innehavare 1946-08-03 AB Norrlandsflyg, Luleå "Blå Fågeln"
Lu 1948-01-26
1949-07-07 N Peterson, Njurunda
Avreg 1954-12-07 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år, skrotat
Kostnad beräknad till 8000:-....(för S 17B ca 600:-)
FRÅGA när köpte Norrlandsflyg planet ?
- Rolf Broberg
- Inlägg: 4
- Blev medlem: 23 feb 2008, 12:04
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Re: SE-AOA, Arado Ar96B-1
Olle Molin i Ljusdal var en av de tre delägarna till AB Norrlandsflyg. Han skrev i sitt fotoalbum: "Den 16/2 1945 gjorde vår första Aradomaskin en störtdykning över Ljusdal på väg mot Luleå".
Om det var SE-AOA eller AOB som trädde i deras tjänst den dagen vågar jag inte säga, men bägge planen interrimregistrerades ju först 4 dagar senare, och då på på AB Industridiesel. Och det var i sin tur hela 1,5 år innan Norrlandsflyg angavs som innehavare i registret. Jag får intrycket att Industridiesel bara förmedlade planen och att verkligheten var mycket snabbare än byråkratin.
Olle Molins bilder och kommentarer finns på http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/ ... r_plan.htm
Om det var SE-AOA eller AOB som trädde i deras tjänst den dagen vågar jag inte säga, men bägge planen interrimregistrerades ju först 4 dagar senare, och då på på AB Industridiesel. Och det var i sin tur hela 1,5 år innan Norrlandsflyg angavs som innehavare i registret. Jag får intrycket att Industridiesel bara förmedlade planen och att verkligheten var mycket snabbare än byråkratin.
Olle Molins bilder och kommentarer finns på http://www.gustavsviksflygfalt.se/text/ ... r_plan.htm
/Roffe
-
- Inlägg: 3386
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
Re: SE-AOA, Arado Ar96B-1
Det blev ganska mycket delar bevarade av SE-AOA.
De hamnade så småningom i Tyskland, där de tillsammans med delar från andra Ar 96 användes för att bygga upp ett komplett flygplan.
Från skylten framför planet:
"Die ausgestellte Ar 96 B-1 besteht aus mehreren Flugzeugwracks: Einbautelie wie Tanks, Motor, Ruder, Haube, Sitze, Steuerung stammen von de Ar 96 mit der kennung B-1 ...U+CF, die im sommer 1944 in Schweden landete und 1954 verschrottet wurde."
Så här såg det planet ut på Berlins Tekniska Museum 2015-08-22: Egen bild.
Den har alltså tankar,motor,roder,huv,stolar och styrspakar från SE-AOA.
/Lars Larsson
De hamnade så småningom i Tyskland, där de tillsammans med delar från andra Ar 96 användes för att bygga upp ett komplett flygplan.
Från skylten framför planet:
"Die ausgestellte Ar 96 B-1 besteht aus mehreren Flugzeugwracks: Einbautelie wie Tanks, Motor, Ruder, Haube, Sitze, Steuerung stammen von de Ar 96 mit der kennung B-1 ...U+CF, die im sommer 1944 in Schweden landete und 1954 verschrottet wurde."
Så här såg det planet ut på Berlins Tekniska Museum 2015-08-22: Egen bild.
Den har alltså tankar,motor,roder,huv,stolar och styrspakar från SE-AOA.
/Lars Larsson