RAF Headset 2:a världskriget (tror jag)

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Pedal
Inlägg: 4
Blev medlem: 30 aug 2014, 08:48

RAF Headset 2:a världskriget (tror jag)

Inlägg av Pedal »

Headsetet heter Amplivox. Inristade namn på piloter, sedan överstrukna, nytt inristat namn osv, lite läskigt, antyder ju att de varit med i strid, och fått tas över av nästa. Någon som vet något om detta? Stridspilot, annat, allmänt headset kanske. Tacksam för alla svar. Hälsningar Peter.
Bilagor
R.A.F Headset
R.A.F Headset
Användarens profilbild
Per Björkqvist
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: RAF Headset 2:a världskriget (tror jag)

Inlägg av Per Björkqvist »

Nja,inte har det där headsetet varit med om WW2,det är alldeles för modernt stuk på det.
Hellre från 1970-talet och framåt, skulle jag gissa i alla fall :D !
Användarens profilbild
Bengt Bergholm
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: RAF Headset 2:a världskriget (tror jag)

Inlägg av Bengt Bergholm »

Instämmer. Dessutom så har plast bara varit ett vanligt material sedan mitten på 1900-talet och framåt, även om det fanns att tillgå under WW2 så var det nog rätt ovanligt.
Kjellf4
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: RAF Headset 2:a världskriget (tror jag)

Inlägg av Kjellf4 »

Under WW II var det främst plasten bakelit som gällde i sådana här sammanhang. Bakelit är en brunsvart plast som uppfanns 1909 och var allrådande åtminstone i elektriska och radiosammanhang fram till de modernare, d.v.s. dagens platser blev allmänna. På 60-talet var bakelit fortfarande en stor produkt. Bakelit har en stor fördel genom att vara värmebeständig (till en viss gräns förstås), mjuknar alltså inte i värme.

F.ö. så var inte headset "på modet" i flygsammanhang förrän långt senare. WW II gällde huva med lösa hörtelefoner instoppade i hållare och strupmikrofon. På marken användes någon form av headset redan då har jag förstått.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"