Nu står JAS 39C i incidentberedskap

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Nu står JAS 39C i incidentberedskap

Inlägg av Emil Lindberg »

http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41662

Och till alla er som undrar varför detta inte har skett tidigare: Utbildningen av flygförare på JAS 39C/D har tidigare prioriterats så högt att man inte har haft "råd" att binda upp 3-4 JAS 39C för incidentberedskap.
Senast redigerad av Emil Lindberg den 20 aug 2008, 19:53, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Bra att det går "framåt/uppåt"

När kan JAS39A ha börjat med "sin"
incidentberedskap ?

Bengt
Karl Persson
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inlägg av Karl Persson »

Bengt Ekbladh skrev:Bra att det går "framåt/uppåt"

När kan JAS39A ha börjat med "sin"
incidentberedskap ?

Bengt
2001.

Minns faktiskt att man drog iväg en rote Viggen så sent som September 12, 2001 rakt över Stockholm. Flygvapnet fick be om ursäkt för att man skrämt livet ur folk då det skett otrevliga saker dagen innan i USA.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Incidentberedskap

Inlägg av Emil Lindberg »

Vi på F17 nyttjade JA 37 i fisken ända tills vi skiftade till JAS 39 2002.

Och F4 stod fisk med JA 37 på F17 så sent som januari/februari 2003.

Ser i ett av mina fotoalbum att F21 i september 2002 hade fisk vid F17, med en blandning av 2 st JA 37 och 2 st AJSH 37 med akan-kapslar!

2001 med JAS 39 kan nog stämma. Jag praktiserade då mycket på F10, och har för mig att man då genomförde de första fiskarna med JAS 39. Men om det skedde på F7 eller F10 minns jag inte.
Erik
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: Incidentberedskap

Inlägg av Erik »

Emil Lindberg skrev:Och F4 stod fisk med JA 37 på F17 så sent som januari/februari 2003.
Senast jag såg JA 37 i incidentberedskap på F 16 (F 20) var i mars 2004. Tror att jag sett dem stå i beredskap på Malmen ytterligare något senare.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"