J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?
Vet någon på detta forum hur det ligger till med den Mosquito, som FVM redan för över 20 år sedan bytte till sig mot två 35:or
(35543 och 35415)? Blev FVM blåsta på konfekten av Jim Merizan eller vad hände egentligen?
Ken
(35543 och 35415)? Blev FVM blåsta på konfekten av Jim Merizan eller vad hände egentligen?
Ken
Re: J 30 Mosquito till FVM. Vad hände?
Det står ju en Mosquito på FV-museum..? Har de fler?
Fredrik Zetterberg
Var finns den? I något förråd? Inte utställd i alla fall.ecafrze skrev:Det står ju en Mosquito på FV-museum..? Har de fler?
Ken
-
"Står en på FV museum "
gör det det ....?????
det var nåt nytt ?
har just kollat deras sida och visst de anger under magasinerade plan :
J 30 De Havilland D.H 98 Mosquito I delar
betyder det att vingbalken som låg utomhus och ruttnade i Californien blivit hemtransporterad ?
vilka andra delar har de till den isåfall tro ??
gör det det ....?????
det var nåt nytt ?
har just kollat deras sida och visst de anger under magasinerade plan :
J 30 De Havilland D.H 98 Mosquito I delar
betyder det att vingbalken som låg utomhus och ruttnade i Californien blivit hemtransporterad ?
vilka andra delar har de till den isåfall tro ??
-
Var det inte så att Jim Merizan (eller hans företag) gick i konkurs mitt under affären, 35415 behölls väl i Sverige på grund av det ? (Nu finns den på Aeroseum)
Och sedan startade väl Flygvapenmuseum en fond för att samla in pengar för att få hem delarna ?
Om jag har förstått rätt så är väl det som finns på Flygvapenmuseum delarna från Jim Merizan + det som återstod av 30043 efter ett totalhaveri.
Men jag kan ha fel, det har hänt förr
/Lars L
Och sedan startade väl Flygvapenmuseum en fond för att samla in pengar för att få hem delarna ?
Om jag har förstått rätt så är väl det som finns på Flygvapenmuseum delarna från Jim Merizan + det som återstod av 30043 efter ett totalhaveri.
Men jag kan ha fel, det har hänt förr
/Lars L
OK, då får man tacka för klargörandet.
Sammanfattningsvis kan man då kanske säga att det inte ens blev en "tummetott" av det en gång så stolta projektet.
Ken
Sammanfattningsvis kan man då kanske säga att det inte ens blev en "tummetott" av det en gång så stolta projektet.
Ken
- Mikael Olrog
Enligt Classic Wings, No 5 2014 så har en Amerikansk samlare köpt delarna av PZ747, NZ2384, ZK-BCV, N9909F och skeppat dem till Nya Zeeland för restaurering. Med andra ord så är den Mosquiton förlorad för Flygvapenmuseum. Man lär ha hämtat hem några mindre delar till Sverige enligt samma artikel, men det mesta ska ingå i det här nya projektet. Med andra ord har vingen, motorer etc inte hittat till Sverige från Kalifornien.
Tydligen låg "skräpet", som man bytte till sig för två flygvärdiga Draken, kvar i Californien tills relativt nyligen. Bilderna på webbsidan är tydligen tagna 2012. Nu lär hela rasket ha skeppats till Nya Zealand trots att det kanske, i själva verket, tillhörde FVM.
http://www.mossie.org/PZ474.htm
Någon verkar ha gått på en skaplig blåsning!
Ken
http://www.mossie.org/PZ474.htm
Någon verkar ha gått på en skaplig blåsning!
Ken
- Lars Sundin
Tja, blåsning och blåsning. Vi är alla skröpliga varelser. En eldsjäl som ganska snabbt blir gammal och svag och så finns ingen som tar över och projektet går i stå.
Det är min fundering kring det hela, så gott jag nu minns eller brytt mig. Jag skänkte en gång 300 spänn - större var inte mitt engagemang.
Jag minns en PR-aktivitet på FV-museet för bevarandeprojektet då en modell av en J 30 visades, kanske samtidigt med ett FLIT-möte. Jag hittar nu inte något foto i min dator.
Det är min fundering kring det hela, så gott jag nu minns eller brytt mig. Jag skänkte en gång 300 spänn - större var inte mitt engagemang.
Jag minns en PR-aktivitet på FV-museet för bevarandeprojektet då en modell av en J 30 visades, kanske samtidigt med ett FLIT-möte. Jag hittar nu inte något foto i min dator.
-
Ja Lars ,du är nog nära sanningen !
finns det någon kvar på FV museét som var med då det var aktuellt tro ?
nuvarande ledningens intresset av att bevara och återuppbygga flygplan verkar ju minimalt ?
vet de ens om att de ägde dessa delar tro....
skicka en Hercules och ta hem delarna borde varit prioriterat ....eller ?
eller vad hände med de insamlade pengarna i fonden tro ?
Men varför lägga kraft på sådant .... när man istället kan satsa på ....sagostunderför barn
,samt förnedra vårt flyghistoriska arv med att klä in planen med stickade små
dockkläder -grytlappar ,mm,
samt dra igång någon sorts ...."Homoutställning"
nu menar jag inte att det inte renoveras och återuppbyggs plan , men det är väl bara projekt som drivs av frivilliga ,främst pensionärer ?
finns det någon kvar på FV museét som var med då det var aktuellt tro ?
nuvarande ledningens intresset av att bevara och återuppbygga flygplan verkar ju minimalt ?
vet de ens om att de ägde dessa delar tro....
skicka en Hercules och ta hem delarna borde varit prioriterat ....eller ?
eller vad hände med de insamlade pengarna i fonden tro ?
Men varför lägga kraft på sådant .... när man istället kan satsa på ....sagostunderför barn
nu menar jag inte att det inte renoveras och återuppbyggs plan , men det är väl bara projekt som drivs av frivilliga ,främst pensionärer ?
-
Hur ser det ut idag - ett år efter sista inslaget på denna J 30-tråd...?
Mvh Hans K
Stämmer det?Klas Andersson skrev: nuvarande ledningens intresse av att bevara och återuppbygga flygplan verkar ju minimalt ?
Vet vi det?Klas Andersson skrev: eller vad hände med de insamlade pengarna i fonden tro ?
Mvh Hans K
Intetsvar möjligen
Vet vi ….var en fråga.....eller Hur ser det ut idag
Nedan lite lösryckta inslag ovanifrån!
>>J 30 De Havilland D.H 98 Mosquito I delar
vilka andra delar har de till den isåfall tro ?? >>
>>Om jag har förstått rätt så är väl det som finns på Flygvapenmuseum delarna från Jim Merizan + det som återstod av 30043 efter ett totalhaveri. >>
1953-07-01 Haveri 30043 , F1-gul E ….på Anjeskutan.Kollision med fjälltopp.Ff fältflygare Åke Erland Bengt Erlandsson och nav sergeant Stig Enar Runander omkom.1953-11-13 Kasserad,totalhaveri. Gångtid: 724 timmar
1986 De återstående delarna bärgas till Flygvapenmuseum. ….........vad då?
Bilder av haveristen finns att skåda i Nattjakten under kalla kriget!..//M Forslund …
3 bilder visas....du får kolla själv.... hur det såg ut!
Av texten citerar jag:::::””Flygplanet slogs sönder totalt utan attt brand uppstod””
Alltså vad bärgades?... 1986 ?
Hur ser det ut idag - .....det är frågan nu
Vet vi ….var en fråga.....eller Hur ser det ut idag
Nedan lite lösryckta inslag ovanifrån!
>>J 30 De Havilland D.H 98 Mosquito I delar
vilka andra delar har de till den isåfall tro ?? >>
>>Om jag har förstått rätt så är väl det som finns på Flygvapenmuseum delarna från Jim Merizan + det som återstod av 30043 efter ett totalhaveri. >>
1953-07-01 Haveri 30043 , F1-gul E ….på Anjeskutan.Kollision med fjälltopp.Ff fältflygare Åke Erland Bengt Erlandsson och nav sergeant Stig Enar Runander omkom.1953-11-13 Kasserad,totalhaveri. Gångtid: 724 timmar
1986 De återstående delarna bärgas till Flygvapenmuseum. ….........vad då?
Bilder av haveristen finns att skåda i Nattjakten under kalla kriget!..//M Forslund …
3 bilder visas....du får kolla själv.... hur det såg ut!
Av texten citerar jag:::::””Flygplanet slogs sönder totalt utan attt brand uppstod””
Alltså vad bärgades?... 1986 ?
Hur ser det ut idag - .....det är frågan nu
-
Hittade på omvägar ett inslag från 2004, skrivet av Sven Scheiderbauer...
"""Skrivet av / Written by Sven Scheiderbauer at 19. Jun 2004 09:40:30:
Som svar till / As an answer to: J 30 Mosquito skrivet av / written by Sonny at 19. Jun 2004 01:32:24:
Tack för din fråga om hur det går med Mosquitoprojektet. Jag kan som ordförande i insamlingsstiftelsen berätta något om läget.
Vi har fått tillbaka de delar som skeppades från Sverige till USA för ett antal år sedan. Det blev mycket dyrt att ta tillbaka dem, ca. 50 000 kronor. En del av de pengarna kom från stiftelsen. Kvar i USA finns en vinge som är 75 % komplett. Den kan vi förvärva om vissa legala frågor löses samt att det finns pengar att ta hem den.
Det har talats om Hässlö (F1) som en lämplig plats för restaurering. Om det blir det eller inte är för tidigt att säga. Man har aldrig tillverkat Mosquito på F 1, bara underhållit och reparerat. Med det vill jag säga att sonderingar på plats har visat ett lågt intresse för restaureingsverksamheten av J 30. Det finns kompetens på restaureringar på andra ställen i landet. Men frågan är mycket tidigt väckt. När vi bestämmer oss för en restaurering har vi också organiserat det arbetet.
På Flygvapenmuseum finns idag delar från en svensk havererad J 30, delar från australisk Mosquito och lite till, men inte tillräckligt mycket för att idag bestämma att restaureringen skall sätta igång. Det finns också delar i Norge som vi kan förvärva genom lämpliga byten.
I veckan som gick fick vi ett erbjudande om en i stort sett komplett Mosquito Mk.6 som finns i Kanada. Man vill ha USD 800 000 för denna. Oerhört mycket för ett icke flygande flygplan. Men det är intressant och diskussionerna har just startat och kan vi göra en bytesaffär skulle det vara fantastiskt.
Hälsningar
Sven Scheiderbauer, ordf i Mosquitostiftelsen och chef för Flygvapenmuseum"""
Så det fanns en gång i tiden en insamlingsstiftelse, vars donerade pengar, förmodar jag, var bundna till J 30 Mosquito-projektet. Om nu projektet ligger på is som det sades för ett par år sedan, är även de insamlade slantarna islagda? Eller överflyttades de till andra projekt...?
Vore trevligt med besked och klarläggande
tycker Hans K
"""Skrivet av / Written by Sven Scheiderbauer at 19. Jun 2004 09:40:30:
Som svar till / As an answer to: J 30 Mosquito skrivet av / written by Sonny at 19. Jun 2004 01:32:24:
Tack för din fråga om hur det går med Mosquitoprojektet. Jag kan som ordförande i insamlingsstiftelsen berätta något om läget.
Vi har fått tillbaka de delar som skeppades från Sverige till USA för ett antal år sedan. Det blev mycket dyrt att ta tillbaka dem, ca. 50 000 kronor. En del av de pengarna kom från stiftelsen. Kvar i USA finns en vinge som är 75 % komplett. Den kan vi förvärva om vissa legala frågor löses samt att det finns pengar att ta hem den.
Det har talats om Hässlö (F1) som en lämplig plats för restaurering. Om det blir det eller inte är för tidigt att säga. Man har aldrig tillverkat Mosquito på F 1, bara underhållit och reparerat. Med det vill jag säga att sonderingar på plats har visat ett lågt intresse för restaureingsverksamheten av J 30. Det finns kompetens på restaureringar på andra ställen i landet. Men frågan är mycket tidigt väckt. När vi bestämmer oss för en restaurering har vi också organiserat det arbetet.
På Flygvapenmuseum finns idag delar från en svensk havererad J 30, delar från australisk Mosquito och lite till, men inte tillräckligt mycket för att idag bestämma att restaureringen skall sätta igång. Det finns också delar i Norge som vi kan förvärva genom lämpliga byten.
I veckan som gick fick vi ett erbjudande om en i stort sett komplett Mosquito Mk.6 som finns i Kanada. Man vill ha USD 800 000 för denna. Oerhört mycket för ett icke flygande flygplan. Men det är intressant och diskussionerna har just startat och kan vi göra en bytesaffär skulle det vara fantastiskt.
Hälsningar
Sven Scheiderbauer, ordf i Mosquitostiftelsen och chef för Flygvapenmuseum"""
Så det fanns en gång i tiden en insamlingsstiftelse, vars donerade pengar, förmodar jag, var bundna till J 30 Mosquito-projektet. Om nu projektet ligger på is som det sades för ett par år sedan, är även de insamlade slantarna islagda? Eller överflyttades de till andra projekt...?
Vore trevligt med besked och klarläggande
tycker Hans K
-
Hmmm, betyder tystnaden här att ingen av trådens läsare vet hur det förhöll/förhåller sig... ?
Kan jag knappast tänka mig...kom igen nu! Mosquitostiftelsen och dess donationer har säkert dykt upp vid diverse tillfällen, vid sammankomster och diskussioner under årens lopp.
I väntans tider
Hans K
Kan jag knappast tänka mig...kom igen nu! Mosquitostiftelsen och dess donationer har säkert dykt upp vid diverse tillfällen, vid sammankomster och diskussioner under årens lopp.
I väntans tider
Hans K
- Mats Averkvist
- Kontakt:
Jag menar och ha hört att man inte klarade att lägga vantarna på de vingar som fanns i USA.
Sven Scheiderbauer skriver idag:
"Det enda jag kan tillföra är att Mosquito-stiftelsen upplöstes av Mikael Parr och var de kvarvarande medlen tog vägen vet jag inte. Jag vet inte heller om de Mosquito-delar som fanns/finns bevarade i magasinet i Ljungsbro är kvar. Intresset från FVM nuvarande ledning är enligt mitt bedömande lågt - för att uttrycka mig milt. Samtidigt vet jag vad det innebär att förvärva och/eller restaurera en "best" som J 30."
"Det enda jag kan tillföra är att Mosquito-stiftelsen upplöstes av Mikael Parr och var de kvarvarande medlen tog vägen vet jag inte. Jag vet inte heller om de Mosquito-delar som fanns/finns bevarade i magasinet i Ljungsbro är kvar. Intresset från FVM nuvarande ledning är enligt mitt bedömande lågt - för att uttrycka mig milt. Samtidigt vet jag vad det innebär att förvärva och/eller restaurera en "best" som J 30."
-
Stort tack Mats (och naturligtvis Sven S.!) för att ni har öppnat Mosquito-dörren lite på glänt ! Kanske det nu finns möjligheter att få klarare besked om vad som hände med t.ex.(ev.) kvarstående medel - efter upplösningen av stiftelsen.
Jag vet att dessa rader här på SFF-forumet blir lästa av ett femtio-tal medlemmar, kanske ett hundratal om det vill sig väl (och med 6.000 tidningsläsande dito...),
och jag inbillar mig att en och annan även ställer sig frågor som:
Är Mosquito-projektet helt nedskjutet och försvunnet från bildytan?
Och vad hände med stiftelsens kassa? Jag antar att pengarna för Mosquito-byggandet var donerade? Blev de återbetalda?
Frågor som jag gärna ställer Mike Parr, FVM, eller överhuvudtaget någon som har facit till hand...
För svar tackar, inte bara,
Hans Krensler
Jag vet att dessa rader här på SFF-forumet blir lästa av ett femtio-tal medlemmar, kanske ett hundratal om det vill sig väl (och med 6.000 tidningsläsande dito...),
och jag inbillar mig att en och annan även ställer sig frågor som:
Är Mosquito-projektet helt nedskjutet och försvunnet från bildytan?
Och vad hände med stiftelsens kassa? Jag antar att pengarna för Mosquito-byggandet var donerade? Blev de återbetalda?
Frågor som jag gärna ställer Mike Parr, FVM, eller överhuvudtaget någon som har facit till hand...
För svar tackar, inte bara,
Hans Krensler
Jag är också intresserad av detta. Jag skänkte ett par hundra kronor till projektet en gång i tiden. Om det är det så att stiftelsen för projektet är upplöst tycker jag det låter märkligt. När skedde det i så fall och vad var motiveringen? Var har pengarna som samlats in tagit vägen? En förklaring borde vara på plats tycker jag. Är det någon som kontaktat de ansvariga för beslutet för besked?
-
Tack Martin - ditt bidrag är uppskattat! Möjligtvis, nej säger vi förhoppningsvis, finns det ytterligare intressenter som önskar transparens !
Mvh Hans K
Bra fråga!martinp skrev: Är det någon som kontaktat de ansvariga för beslutet för besked?
Mvh Hans K
-
Tack Martin - ditt bidrag är uppskattat! Möjligtvis, nej säger vi förhoppningsvis, finns det ytterligare intressenter som önskar transparens !
Mvh Hans K
Bra fråga!martinp skrev: Är det någon som kontaktat de ansvariga för beslutet för besked?
Mvh Hans K
- Lars Sundin
Jag försökte fräscha upp mitt minne om Moquito-projektet och sökte i SFF:s publikationsregister. Här är den senaste (sista) SFT-texten i ämnet jag fann. Den är från nr 4 år 2000. Det kan ju förstås ha skrivits något senare.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... squito.jpg
Jag minns en liten kampanj i FV-museum för Mosquito-projektet där det fanns en (radiostyrd?) modell men hittar inget foto i mina gömmor. Antagligen var den samtidigt med en FLIT-träff. Min första sådana var 2002 verkar det som.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... squito.jpg
Jag minns en liten kampanj i FV-museum för Mosquito-projektet där det fanns en (radiostyrd?) modell men hittar inget foto i mina gömmor. Antagligen var den samtidigt med en FLIT-träff. Min första sådana var 2002 verkar det som.
-
Tack Lars för artikeln om Mosquitostiftelsens förväntningar och åtaganden, varur jag saxar ett par rader mot slutet...
Klara bud ?
Mvh Hans K
Klara bud ?
Mvh Hans K
-
Hej alla!
Gläder mig att J 30 insamlingen kommer upp igen! Minns att jag donerade SEK 1000,-. Jag är så att säga uppvuxen under J 30s övningsslingor och kände starkt för J 30. Var även på sommarläger på F 1 1951 och provsatt alla 3e divisionens Mosquitos!! Härliga minnen.
Har vid tillfälle frågat "vad hände med insamlingen? Hur mycket kom in och varthän överfördes pengarna"? Sven Scheiderbauers svar som angivits ovan är det hittills klaraste beskedet. Sven är alltid klar och uppriktig!
Så var är pengarna idag?
Mvh
Ola Laveson
Gläder mig att J 30 insamlingen kommer upp igen! Minns att jag donerade SEK 1000,-. Jag är så att säga uppvuxen under J 30s övningsslingor och kände starkt för J 30. Var även på sommarläger på F 1 1951 och provsatt alla 3e divisionens Mosquitos!! Härliga minnen.
Har vid tillfälle frågat "vad hände med insamlingen? Hur mycket kom in och varthän överfördes pengarna"? Sven Scheiderbauers svar som angivits ovan är det hittills klaraste beskedet. Sven är alltid klar och uppriktig!
Så var är pengarna idag?
Mvh
Ola Laveson
-
Det borde ju vara något för vår ordförande att på medlemmarnas vägnar ställa frågan till FVM ,om det nu förekommer någon kontakt ?
Nog enda sättet ,vill minnas från tugget runt skrotningen av Viggen prototypen att anställda på FVM var förbjudna skriva eller uttala sig ?
verkar som Sven Scheiderbauer delar den åsikt jag uttryckte tidigare i tråden !!!!
Men kan verkligen en ny chef upplösa en stiftelse ??
jag skrev tidigare en gång i tråden
Kan det vara så att pengarna gick till garn för att sticka en liten söt Mosquito i glada färger ??
se tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... son#p15243
nu har jag varit elak och ironisk så det räcker för idag !
Sven scheiderbauer nämner
"Magasinet i Ljungsbro " aldrig hört talas om något förråd där !! ?? vad kan finnas/fanns där mera ?
Nog enda sättet ,vill minnas från tugget runt skrotningen av Viggen prototypen att anställda på FVM var förbjudna skriva eller uttala sig ?
verkar som Sven Scheiderbauer delar den åsikt jag uttryckte tidigare i tråden !!!!
Men kan verkligen en ny chef upplösa en stiftelse ??
jag skrev tidigare en gång i tråden
Kan det vara så att pengarna gick till garn för att sticka en liten söt Mosquito i glada färger ??
se tråden http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f= ... son#p15243
nu har jag varit elak och ironisk så det räcker för idag !
Sven scheiderbauer nämner
"Magasinet i Ljungsbro " aldrig hört talas om något förråd där !! ?? vad kan finnas/fanns där mera ?
ÖFS har följande info om sina samlingar......uppdaterad …....2013-02-20....!
Kommer senare …!!! är meddelandet.
Om "Magasinet i Ljungsbro " Verkar FMV ha / ha haft ”något där”...vaddå ?
Fanns något gammalt ”förråd eller dylikt” där förr?
Kommer senare …!!! är meddelandet.
Om "Magasinet i Ljungsbro " Verkar FMV ha / ha haft ”något där”...vaddå ?
Fanns något gammalt ”förråd eller dylikt” där förr?
Hej
Kollade lite vad Ikaros skrev om J 30.
2002 skrevs följande: (sid 140) i (sammandrag)
Om Mosquito -stiftelsen
Planerna på att återuppbygga en J 30 Mosquito har funnits i många år vid FV Museet
En amerikansk kontakt avbröt pga att hans kompensation ”inte dög”.
Vidare står:::
>>Tills dess hade färdigställts bland annat fenan till J 30 ,,,, vilken finns i magasin vid FV-museet......
…..
”Då det 20-åriga projektet (J 30 alltså) ””inte tycktes kunna genomföras ...startades en insamlingsstiftelse ”för att insamlade medel för hemtransport av i första hand av de delar som definitionsmässigt Ägs av FV-Museet.--
Vidare sägs::Stiftelsen har haft framgång i insamlingen av medel och första sändningen av Mosquito-delar
anlänt till Sverige och Västerås ….Och finns nu i FV- museets förvar....!
Vidare anges konto nummer för insamlingen.
Vidare info om detta finns säkert i Ikaros i 2004 o 2006 och kanske senare?
Har inte kollat ÖFS tidningen i detta sammanhang men det borde finnas vissa uppgifter !
Mvh Bengt
Kollade lite vad Ikaros skrev om J 30.
2002 skrevs följande: (sid 140) i (sammandrag)
Om Mosquito -stiftelsen
Planerna på att återuppbygga en J 30 Mosquito har funnits i många år vid FV Museet
En amerikansk kontakt avbröt pga att hans kompensation ”inte dög”.
Vidare står:::
>>Tills dess hade färdigställts bland annat fenan till J 30 ,,,, vilken finns i magasin vid FV-museet......
…..
”Då det 20-åriga projektet (J 30 alltså) ””inte tycktes kunna genomföras ...startades en insamlingsstiftelse ”för att insamlade medel för hemtransport av i första hand av de delar som definitionsmässigt Ägs av FV-Museet.--
Vidare sägs::Stiftelsen har haft framgång i insamlingen av medel och första sändningen av Mosquito-delar
anlänt till Sverige och Västerås ….Och finns nu i FV- museets förvar....!
Vidare anges konto nummer för insamlingen.
Vidare info om detta finns säkert i Ikaros i 2004 o 2006 och kanske senare?
Har inte kollat ÖFS tidningen i detta sammanhang men det borde finnas vissa uppgifter !
Mvh Bengt