Northrop Delta til Paris
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Northrop Delta til Paris
Hei,
I 1934 fløy Northrop Delta, SE-ADI direkte fra Stockholm til Paris.
1. Hvilke dato gjennomførtes flyvningen?
2. Hvem utgjorde besetningen?
3. Når fløy de tilbake igjen?
Takk for informasjon.
I 1934 fløy Northrop Delta, SE-ADI direkte fra Stockholm til Paris.
1. Hvilke dato gjennomførtes flyvningen?
2. Hvem utgjorde besetningen?
3. Når fløy de tilbake igjen?
Takk for informasjon.
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Lars Sundin
Re: Northrop Delta til Paris
Hej Robert!
Tyvärr har jag inget svar till dig men här kommer en annons ur" Flygning" nr 5 (maj?) år 1934 som kan vara av intresse för andra:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 5_1934.jpg
Tyvärr har jag inte tidigare nummer från det året av "Flygning". (Jag har av en skanning-aktiv vän fått en mängd skanningar av gamla Flygning m m.)
Sven Stridsberg skrev om ABA:s två Northrop-plan i SFT nr 6/1996, det enda numret som saknas i mina många årgångar av denna kunskapsgruva. Kanske sägs något där.Innehållsförteckningar finns på SFF:s sajt.
En del personer ska man inte låna ut något till...
Tyvärr har jag inget svar till dig men här kommer en annons ur" Flygning" nr 5 (maj?) år 1934 som kan vara av intresse för andra:
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... 5_1934.jpg
Tyvärr har jag inte tidigare nummer från det året av "Flygning". (Jag har av en skanning-aktiv vän fått en mängd skanningar av gamla Flygning m m.)
Sven Stridsberg skrev om ABA:s två Northrop-plan i SFT nr 6/1996, det enda numret som saknas i mina många årgångar av denna kunskapsgruva. Kanske sägs något där.Innehållsförteckningar finns på SFF:s sajt.
En del personer ska man inte låna ut något till...
Hei Lars,
Mats har gitt meg denne annonsen allerede og det er nesten det eneste vi finner om hendelsen. Jeg sjekket bladet L'Aeronautique fra april til september 1934. De hadde hver måned det som hender i luftfartsverden, men ingenting meldes om besøk til det svenskregistrerte Northrop Delta-flyet. Det synes jeg også er merkelig.
Artikkelen til Sven har jeg også, men han nevner heller ingen dato.
Mats har gitt meg denne annonsen allerede og det er nesten det eneste vi finner om hendelsen. Jeg sjekket bladet L'Aeronautique fra april til september 1934. De hadde hver måned det som hender i luftfartsverden, men ingenting meldes om besøk til det svenskregistrerte Northrop Delta-flyet. Det synes jeg også er merkelig.
Artikkelen til Sven har jeg også, men han nevner heller ingen dato.
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Mats Averkvist
- Kontakt:
I tidningen Flyg nr. 5/1934 sidan 14 och 16 står det mesta du vill veta om hemflygningen Rob. Du har fått en avfotografering av den från mig för två veckor sedan...
Paris - Stockholm flögs 21 april 1934!
Paris - Stockholm flögs 21 april 1934!
Hei Mats
Jeg har ikke fått de to sidene fra deg. Jeg har en artikkel "ABA köper Delta" og en artikkel (en side, side 97) om nattpostflyvning. Men jeg har ikke Flyg nr. 5/1934 sidene 14 og 16.
Kan du sende dem per e-post?
Jeg har ikke fått de to sidene fra deg. Jeg har en artikkel "ABA köper Delta" og en artikkel (en side, side 97) om nattpostflyvning. Men jeg har ikke Flyg nr. 5/1934 sidene 14 og 16.
Kan du sende dem per e-post?
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
-
Rob !
Jag har sett inläggen om SE-ADI / Mrs Beryl Markham på ABIX. Vet du vilken G-reg. som eventuellt var reserverad för SE-ADI ? I de två SFF SE-Axx registren finns olika uppgifter , G-AEXR eller G-AEXZ ? G-AEXR kanske mest troligt då G-AEXZ är en Piper J2.
Jag har sett inläggen om SE-ADI / Mrs Beryl Markham på ABIX. Vet du vilken G-reg. som eventuellt var reserverad för SE-ADI ? I de två SFF SE-Axx registren finns olika uppgifter , G-AEXR eller G-AEXZ ? G-AEXR kanske mest troligt då G-AEXZ är en Piper J2.
Hi,
Det er nok G-AEXR som var reservert til SE-ADI.
Det er nok G-AEXR som var reservert til SE-ADI.
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder
- Björn Bäcklund
När jag såg den här bilden kom jag att tänka på denna tråd. Kan bilden vara tagen i Frankrike? Det ser ut som en Citroen halvbandvagn med texten FRANCE.
Större bilder finns här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... BA_(2).jpg
Hei,
Ja, det stemmer. Bildet er tatt på Le Bourget i Frankrike.
Ja, det stemmer. Bildet er tatt på Le Bourget i Frankrike.
Med vennlig flyhilsen
Rob Mulder
Rob Mulder