39210 2000 timmar i luften
4/9 2014 uppnådde 39C , 39210 , 2000 flygtimmar
http://blogg.forsvarsmakten.se/flygvapenbloggen/
Under ett flygpass den 4:e september blev JAS 39 Gripen nummer 39210 världens första exemplar av 39C-versionen att passera 2000 flygtimmar fördelat på 1820 stycken flygpass.
Pilot under flygpasset var Marcus. För förberedelser och klargöring stod flygtekniker Michael Gleffe och Anders Marntell tog hand om flygplanet innan och efter passet.
- det känns kul att få vara med om detta eftersom jag har haft hand om den här maskinen hela tiden, tio år, säger Michael Gleffe.
39210, eller 210:an i dagligt tal, tillhör 11:e Flygunderhållskompaniet vid F 17 och
var länge ett så kallat prioritetsflygplan, PRI-flygplan, för de nyare JAS 39C/D-versionerna. Ett PRI-flygplan ska flygas mer och oftare än övriga flygplansindivider för att man på så sätt tidigt ska få driftserfarenheter innan resten av flygplansparken har uppnått samma drifttid. När 210:an uppnådde 800 flygtimmar upphörde dock detta ”specialuppdrag”.
- Även om PRI-uppgiften försvann så skall den fortfarande vara flygtidsledande och det känns som att det är mitt skötebarn, fortsätter Michael.
2000-timmarsklubben för JAS 39 har, än så länge, få medlemmar. Utöver 39210 är det bara två före detta PRI-flygplan (39 A/B) som har passerat 2000 flygtimmar.
39210 2000 timmar i luften
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 39210 2000 timmar i luften
Även TIFF 3/2014 tar upp detta.
Då författaren Emil L. Säkert är för blygsam att delge vårt lilla forum återger jag vissa uppgifter från TIFF:
39210 levererades till FMV ,som 4:e tillverkade 39C , 2003-04-04
Flög 162 tim. Vid VoVC... (ex FC ) innan lev till F17 2005-05-18.
2006-12-14 når 39210 upp till 500 tim.
2009-11-05 nås 1000 tim.
Till nu har planet genomfört ca 1820 st. flygpass.
39210 har råkat ut för ett litet tillbud 2005-07-01 över Kalmar sund när man kolliderar med en
”stor och ovanlig fågel , som senare inte setts i området”!
39210 landar Kalmar för byte av radom och flög senare hemåt.
I TIFF ses 39210:ans fena märkt
1st 39C
210
2000Fh
Lite andra data om Gripen o F17
2002-06- ankommer 39A
2004-09- kommer 39C
Andra PRI Gripar hittills 39131 med nära 2400 tim som 2012-12-- togs ur tjänst.
Även 39142 var / ÄR ?? PRI plan
Du vet väl att TIFF / Teknisk Information För Försvarsmaterieltjänsten.... är GRATIS.
http://tiff.mil.se/?page_id=399
Då författaren Emil L. Säkert är för blygsam att delge vårt lilla forum återger jag vissa uppgifter från TIFF:
39210 levererades till FMV ,som 4:e tillverkade 39C , 2003-04-04
Flög 162 tim. Vid VoVC... (ex FC ) innan lev till F17 2005-05-18.
2006-12-14 når 39210 upp till 500 tim.
2009-11-05 nås 1000 tim.
Till nu har planet genomfört ca 1820 st. flygpass.
39210 har råkat ut för ett litet tillbud 2005-07-01 över Kalmar sund när man kolliderar med en
”stor och ovanlig fågel , som senare inte setts i området”!
39210 landar Kalmar för byte av radom och flög senare hemåt.
I TIFF ses 39210:ans fena märkt
1st 39C
210
2000Fh
Lite andra data om Gripen o F17
2002-06- ankommer 39A
2004-09- kommer 39C
Andra PRI Gripar hittills 39131 med nära 2400 tim som 2012-12-- togs ur tjänst.
Även 39142 var / ÄR ?? PRI plan
Du vet väl att TIFF / Teknisk Information För Försvarsmaterieltjänsten.... är GRATIS.
http://tiff.mil.se/?page_id=399
Re: 39210 2000 timmar i luften
En dum fråga kanske, men hur många flygtimmar är Gripen konstruerad för?
Fredrik Zetterberg
Re: 39210 2000 timmar i luften
Inga frågor är "dumma" !
Har själv ställt mig frågan::
hur många flygtimmar är Gripen konstruerad för?
Här kan man tänka sig olika angående A/B kontra C/D och E/F
Sen återstår om Någon vill svara:
Har själv ställt mig frågan::
hur många flygtimmar är Gripen konstruerad för?
Här kan man tänka sig olika angående A/B kontra C/D och E/F
Sen återstår om Någon vill svara: