Bildfråga Tord Ångström

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Bildfråga Tord Ångström

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tacksam för hjälp med identifiering av personer på nedanstående foton.
/Sven-Erik Jönsson
Vilka är dessa herrar? Nr 3 från vänster tror jag är Tord Ångström. När och var kan bilden vara tagen?
Vilka är dessa herrar? Nr 3 från vänster tror jag är Tord Ångström. När och var kan bilden vara tagen?
Vilka är dessa herrar? Är det Tord Ångström som sitter som nr två från vänster? <br />Fotot stämplat Carabin Strasbourg, så jag gissar att det är taget vid någon konferens i Strasbourg.
Vilka är dessa herrar? Är det Tord Ångström som sitter som nr två från vänster?
Fotot stämplat Carabin Strasbourg, så jag gissar att det är taget vid någon konferens i Strasbourg.
Vilka är dessa personer. Jag antar att nr tre är fru Ångström och mannen längst till höger är Tord Ångström.<br />Mannen längst till vänster bär någon form av hedersutmärkelse i ett band runt halsen.<br />När, var och i vilket sammanhang kan bilder vara tagen.
Vilka är dessa personer. Jag antar att nr tre är fru Ångström och mannen längst till höger är Tord Ångström.
Mannen längst till vänster bär någon form av hedersutmärkelse i ett band runt halsen.
När, var och i vilket sammanhang kan bilder vara tagen.
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Bildfråga Tord Ångström

Inlägg av Lars Sundin »

Jo nog är det Ångström alltid. På den första bilden kan den andre mannen från vänster vara K. Lignell, från 1925 teknisk chef vid ABA. Titulerad överingenjör i "Svenskt Flyg och dess män" som förresten nu finns på webben tack vara projekt Runeberg (och som innehåller många porträtt). Se http://runeberg.org/flygman/0277.html för ett porträtt av Lignell.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Lars, det är mycket troligt att det är Karl Lignell.
/Sven-Erik
Michael Gustafsson

Inlägg av Michael Gustafsson »

Bild 002-1128590 är tagen vid det europeiska luftfartsmötet i Strasbourg 1954, det finns en bild i "Ett år i luften 1955" som är tagen ur en annan vinkel men man ser samma numrering av bordet.
Den svenska delegationen, de i den bakre raden, namnges som från vänster: Flygdirektör G.Hultström, överingenjör Tord Ångström, överdirektör H.Winberg, förste byråsekreterare H.Söderberg och byråchef S.Sörenson.

Michael Gustafsson
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Tack Michael, fantastiskt roligt när ett foto får namn, årtal samt i vilket sammanhang det är taget. Stort tack!
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"