Nyinflyttad till Barkarby 1963 , såg jag en SAAB 18 i luften , troligen efter start från bana 22 , låg höjd i vänstersväng. Enl. den historik jag läst skulle samtliga plan av denna typ ha skrotats i samband med utfasningen från flygvapnet. Flygmuseets (Malmen) plan är ju dessutom hämtat från sjöbotten. Nu har jag i SFF:s bildarkiv ( sid 11) letat fram 2 st civila SAAB 18 SE-GFL och GLO parkerade på Sundbro ! Tyvärr utan tidsuppgift , men någon civil användare av SAAB 18 har uppenbarligen förekommit. Vem ,Rikets Allmänna Kartverk ?
Erik Sahlin
SAAB 18
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: SAAB 18
SE-GFL och GLO.???...varifrån har du fått dessa registreringar ?salle skrev:Nyinflyttad till Barkarby 1963 , såg jag en SAAB 18 i luften , troligen efter start från bana 22 , låg höjd i vänstersväng. Enl. den historik jag läst skulle samtliga plan av denna typ ha skrotats i samband med utfasningen från flygvapnet. Flygmuseets (Malmen) plan är ju dessutom hämtat från sjöbotten. Nu har jag i SFF:s bildarkiv ( sid 11) letat fram 2 st civila SAAB 18 SE-GFL och GLO parkerade på Sundbro ! Tyvärr utan tidsuppgift , men någon civil användare av SAAB 18 har uppenbarligen förekommit. Vem ,Rikets Allmänna Kartverk ? Erik Sahlin
Om civilreg. B18A kan läsas enligt nedan.
SE-CFL Ex 18131
Fd 18131 (FV B 18A kod F 1-gul G, F 11-31)
http://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=11&t=4517
http://forum.flyghistoria.org/search.php?keywords=18131
SE-CFO Ex 18157
http://forum.flyghistoria.org/search.php?keywords=18157
http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2652
Välkommen på forumet föresten mvh Bengt
Re: SAAB 18
Har nu studerat vidare och vet nu att SE-CFL och CFO ägdes av KFF men uthyrdes till AB Jordbruksflyg /Airborne Mapping Ltd. Endast CFL gjordes luftvärdig och användes för flygkartering med RAK som beställare. Frågan om den SAAB 18 jag med absolut säkerhet såg "airborne"1963 ," hänger dock fortfarande i luften". Kanske flög CFL på dispens på väg till skroten ?