Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej flygvänner,

Hittade i mina gömmor en fin och intressant SAAB 340 modell. Vet ej om det är 340A eller 340B.
Leveransflögs till Formoas Airlines och blev SAAB:s första kund i Fjärran Östern.
Någon på forumet som vet hur många som levererades till denna kund?
Formosa Airlines blev Mandarin Airlines och idag China Airlines Taiwan.
Tjusig i denna logga.

Hans SFF-Småland
Modellen i skala 1/50 Space Models
Bilagor
IMG_3979.jpg
IMG_3978.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Glömde lägga till att denna leveransflygning skedde 1988!!
/Hans
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Hans!

Jag letade efter en berättelse om en leveransflygning av SF 340 till bortre Asien jag läst någonstans. Nå, i samband med googling fann jag att det bolag du nämner hade 9 plan av typen 1998, varav de två första var SF 340A. Om jag nu minns rätt och rätt kan tolka data av dett slag, finns väl många fallgropar.

Jag fann min berättelse (tror jag) i "Flygtiga Minnen 1" där Ulf Wiberg berättar trevligt som han brukade om en leverans av en 340B, c/n 365 (SE-C65) troligen i slutet av 1994 till södra Japan (Kagoshima). Med på resan var Lennart Nordh och Peter Eriksson. En flygtid av 32-34 timmar i luften hade beräknats, sträckan var 18 300 km. Man anländer på minuten (nå, man hade väl litet slack i tidtabellen och hjälp av flygledaren; flygplatstrafiken var livlig). Det nämns i texten att man hade vana vid denna sträcka till Fjärran Östern, som förstås bjöd på en del administrativt strul på vissa platser, men som fungerade väl.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Lars,

Tack för dessa uppgifter!!! Alltid trevligt med lite respons!!

/Hans SFF-F
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Hej Hans!

Jag letade efter en berättelse om en leveransflygning av SF 340 till bortre Asien jag läst någonstans. Nå, i samband med googling fann jag att det bolag du nämner hade 9 plan av typen 1998, varav de två första var SF 340A. Om jag nu minns rätt och rätt kan tolka data av dett slag, finns väl många fallgropar.

Jag fann min berättelse (tror jag) i "Flygtiga Minnen 1" där Ulf Wiberg berättar trevligt som han brukade om en leverans av en 340B, c/n 365 (SE-C65) troligen i slutet av 1994 till södra Japan (Kagoshima). Med på resan var Lennart Nordh och Peter Eriksson. En flygtid av 32-34 timmar i luften hade beräknats, sträckan var 18 300 km. Man anländer på minuten (nå, man hade väl litet slack i tidtabellen och hjälp av flygledaren; flygplatstrafiken var livlig). Det nämns i texten att man hade vana vid denna sträcka till Fjärran Östern, som förstås bjöd på en del administrativt strul på vissa platser, men som fungerade väl.
Undrar om man flög den så kallade sydliga rutten till Japan? Men kunde man inte 1994 flyga över Sibirien med dessa ferry flights på samma sätt som reguljärflyget gjorde/gör? Det skulle ju sparat ca 9000 km för SAAB. En avsevärd tids-och kostnadsbesparing!

För övrigt ligger staden Kagoshima - i länet med samma namn - långt söder ut men på den sydvästliga japanska ön Kyûshû.

[ Postad med Android ] Bild
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej Lars och Arne,

Den leveransflygning ni nämner är troligen den som skedde till Japan Coast Guard som totalt köpte fyra stycken SAAB340SAR-200 (340Bplus).
Några av dessa flög fortfarande 2013 vet jag.De opererade/opererar från Kansai Airport Osaka och Kagoshima Airport.

Från Kagoshima till Taiwan är det ytterligare 130 mil , kanske möjligt att Formosa Airlines (Yung Shing Airlines från början) kärra mellanlandade där när den levererades??

Så här ser för övrigt 340SAR-200 ut.

Trevlig söndag tillönskas av Hans SFF-F
2278552.jpg
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Hans och Arne!

Det plan c/n 365 Ulf Wiberg levererade kring nyår 1994/95 var märkt JAC, "Japan Air Commuter" och är nog fortfarande märkt med det bolagets namn (även om emblemet på fenan är Japan Airlines eller vad det kan heta) enligt http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7751603 , ett foto från från 2013.

Men den japanska kustbevakningen flyger med exempelvis c/n 362, och man kan ju anta att det är sådana leveranser Ulf W syftar på när han talar om tidigare erfarenheter.

Wiberg flög nu Linköping - Brindisi - Luxor - Dubai - Bombay - Calcutta (där den indiske tullaren ligger på knä på golvet och skriver ut ett kvitto i A3-storlek (med ett antal kopior) på 5-6 svenska kronor; man får också vänta ett par timmar på två stämplar i färdplanen) - Bangkok - Taipeh - Kagoshima. Om jag fattat rätt; berättelsen är interfolierad av tidigare upplevelser i dessa trakter eller annan ferry-flygning, t ex småplan över Atlanten.

Jag rekommenderar "Flygtiga Minnen 1" (AoH 1997, redaktörer Sölve Fasth och Torvald Johannes) för dem som vill läsa om civila flygares upplevelser inrikes såväl som utrikes. Det finns även en del 2 med militära minnen. Vill minnas att sådana skildringar en gång efterlystes när det lämnades synpunkter på forumet.

På underforumet "Civilflygshistoria" la jag helt nyligen in några Wiberg-lästips.

Jag tror att vägen via Ryssland ännu ansågs alltför vansklig; kunde man få service på flygplatserna? (Det hade väl behövts minst 3 mellanlandningar). Googling visar att SAS redan 1971 med B747 visserligen kunde ta vägen mot Japan via Moskva, men också att USA ännu en bit in på 90-talet hade problem att komma in i Ryssland norrifrån.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Gamla färgerna understa bilden!
/Hans

800px-Saab_340B-Plus,_Japan_Airlines_-_JAL_(Japan_Air_Commuter_-_JAC)_AN1620908.jpg
64751400.SJqOZZLM.1586JAPANAIRCOMMUTERSAAB340NGORF.jpg
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Hej Hans och Arne!

Det plan c/n 365 Ulf Wiberg levererade kring nyår 1994/95 var märkt JAC, "Japan Air Commuter" och är nog fortfarande märkt med det bolagets namn (även om emblemet på fenan är Japan Airlines eller vad det kan heta) enligt http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=7751603 , ett foto från från 2013.

Men den japanska kustbevakningen flyger med exempelvis c/n 362, och man kan ju anta att det är sådana leveranser Ulf W syftar på när han talar om tidigare erfarenheter.

Wiberg flög nu Linköping - Brindisi - Luxor - Dubai - Bombay - Calcutta (där den indiske tullaren ligger på knä på golvet och skriver ut ett kvitto i A3-storlek (med ett antal kopior) på 5-6 svenska kronor; man får också vänta ett par timmar på två stämplar i färdplanen) - Bangkok - Taipeh - Kagoshima. Om jag fattat rätt; berättelsen är interfolierad av tidigare upplevelser i dessa trakter eller annan ferry-flygning, t ex småplan över Atlanten.

Jag rekommenderar "Flygtiga Minnen 1" (AoH 1997, redaktörer Sölve Fasth och Torvald Johannes) för dem som vill läsa om civila flygares upplevelser inrikes såväl som utrikes. Det finns även en del 2 med militära minnen. Vill minnas att sådana skildringar en gång efterlystes när det lämnades synpunkter på forumet.

På underforumet "Civilflygshistoria" la jag helt nyligen in några Wiberg-lästips.

Jag tror att vägen via Ryssland ännu ansågs alltför vansklig; kunde man få service på flygplatserna? (Det hade väl behövts minst 3 mellanlandningar). Googling visar att SAS redan 1971 med B747 visserligen kunde ta vägen mot Japan via Moskva, men också att USA ännu en bit in på 90-talet hade problem att komma in i Ryssland norrifrån.
Man flög alltså den södra rutten vid leveransflygningarna. Men SAS flög redan 1981 reguljärt med DC-8 över Sibirien till Tokyo, Japan, via Moskva! Jag vet detta av personlig erfarenhet eftersom det inte var någon 'höjdare' att sitta inklämd i en DC-8 alla dessa timmar flygresan då tog.

Att flyga den 'normala' rutten över Nordpolsområdet och med mellanlanding i Anchorage, Alaska, var därför betydligt bekvämare trots längre total restid. Detta på grund av att det ju gick bra att röra sig lite under flygningen med B747 eller DC-10! För övrigt hade jag turen att på hemresan från den här Japanresan 1981 få flyga med en DC-10 från SAS via Anchorage, Alaska, till Köpenhamn!

För övrigt lär ryssarna vid den här tiden varit negativa till widebodyplan från väst på Sibirienrutten eftersom man själva inte hade några bra alternativ till dessa i början på 80-talet. Och det var också därför som man 'tvingade' på västliga flygbolag att mellanlanda i Moskva på den här kortare rutten till Japan.

Att flyga SAAB 340 via Sibirien till Japan skulle säkert medföra nackdelar som ett flertal mellanlandningar och andra logistiska problem. Så även om Sibirienrutten i princip var öppen, åtminstone för svenska bolag, var det trots allt enklare att flyga den sydliga Asienrutten som SAAB gjorde!

[ Postad med Android ] Bild
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2936
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Lars Sundin »

Skulle man kunna/vilja flyga en storcirkel-rutt blir den 8348 km lång, alltså knappt hälften av vad man nu flög.

Klicka på http://www.gcmap.com/mapui?P=lpi-koj&MS=wls&DU=mi så får du se vad man då för flyga över

I tidigare inlägg har jag nog slirat med ett årtal för SAS B747 via Moskva, årtalet gäller nog DC-8-trafik.

Apropå obekvämhet skymtar litet av detta i min beskrivning från 1991 av min första riktiga långflygning ; Los Angeles och tillbaka. Kan ha varit med B767. Rätt amatörmässigt skriven och den handlar om annat än flyg - några intryck av USA:s mindre representativa men mycket trevliga delar.

http://larsan13.wordpress.com/2010/03/1 ... egas-1991/ Väl där kan du klicka på en länk till själva reserapporten.

Jo, jag vet att jag avlägsnat mig från ämnet. Såg ingen Saab 340 i USA heller. Men vid en mellanlandning i Zürich/Kloten en gång var Saab 340 den vanligaste typen på den platsen!
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Skulle man kunna/vilja flyga en storcirkel-rutt blir den 8348 km lång, alltså knappt hälften av vad man nu flög.

Klicka på http://www.gcmap.com/mapui?P=lpi-koj&MS=wls&DU=mi så får du se vad man då för flyga över

I tidigare inlägg har jag nog slirat med ett årtal för SAS B747 via Moskva, årtalet gäller nog DC-8-trafik.

Apropå obekvämhet skymtar litet av detta i min beskrivning från 1991 av min första riktiga långflygning ; Los Angeles och tillbaka. Kan ha varit med B767. Rätt amatörmässigt skriven och den handlar om annat än flyg - några intryck av USA:s mindre representativa men mycket trevliga delar.

http://larsan13.wordpress.com/2010/03/1 ... egas-1991/ Väl där kan du klicka på en länk till själva reserapporten.

Jo, jag vet att jag avlägsnat mig från ämnet. Såg ingen Saab 340 i USA heller. Men vid en mellanlandning i Zürich/Kloten en gång var Saab 340 den vanligaste typen på den platsen!
Stort tack för länken till storcirkelsidan! Den markerade rutten visar mycket bra den sträckning man nu flyger från Tokyo till Köpenhamn. Själv har jag flugit ungefär den här vägen från Tokyo, Narita, direkt till Arlanda.

Det är säkert för många lite underligt att den kortaste och 'rakaste' vägen är just den här storcirkelrutten. Men man kan lätt försäkra sig om riktigheten med hjälp av ett stycke snöre och en vanlig jordglob där hemma! :-)

[ Postad med Android ] Bild
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lite Fjärran Östern SAAB 340 nostalgi.

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej,

Ja det är lätt att komma från kärnfråganmen också intressant!! Tack för trevliga synpunkten från kloka män!!
Lars , du flög säkert B767 1991 , själv var jag över till New York samma år och åkte stora delar i cockpit på en sex månader gammal 767-383ER.
Mycket trevligt!!

Hans
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"