SK 60 in i ryssjan F17

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

SK 60 in i ryssjan F17

Inlägg av Bengt Ekbladh »

enl.Expressen o radionyheterna:

SK 60 in i ryssjan på F17 efter ev. fågelkoll
3 personer ombord, skador?

Bengt
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

SK60 F5--133 enl. bild Expressen

Bengt
Bengt Ekbladh

SK60A är den 4-sitsig?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

SK60A är den 4-sitsig?

>>Fåglar låg bakom olycka med stridsplan
RONNEBY. Många fåglar gjorde att starten för ett militärflygplan fick avbrytas.
Planet, som skulle starta på F17 i Kallinge i morse, fångades upp av ett nät.
Tre personer fanns i planet men ingen skadades.
Klockan 8.30 i morse skulle det fyrsitsiga planet av modellen SK60 starta på banan på F17, Blekinge flygflottilj, i Kallinge utanför Ronneby.
– I slutet av startfasen upptäcker piloten att det är mycket fågel i luften och på marken och beslutar att avbryta starten, berättade flygchefen Lars Bergström vid en presskonferens på F17.
"Gjorde helt rätt"
– Det kom aldrig till en kollision. Piloten gjorde helt rätt i att avbryta, säger Kent Löving, informationschef på F17.
Planet hade då en fart på ungefär 80 kilometer i timmen och hann inte stanna. Det fortsatte in i ett nät i slutet av banan och fortsatte 20 meter i nätet. I planet fanns utöver piloten två passagerare, personal på F17 som var på väg till ett möte.
– Samtliga ombord är helt oskadda och planet har inga synliga skador, men ska undersökas, säger Lars Bergström.>>

Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
60133 133 Sk60A 60133 F17 act aug06 aug06 F5 mks
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 22 aug 2008, 17:56, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Ursprungligen fanns det väl 3 SK 60D o 10 SK 60E som var 4-sitsiga?

De flesta E:na är väl kasserade (alla)
Så även SK 60D

Fler som ändrats till 4-sits vid senare tidpunkt ?

Kan man genom att ta bort katapultstolarna på en ”vanlig” A , B eller C
Få en 4-sitsig?
Bengt
Carl-Johan
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Carl-Johan »

Carl-Johan Lagerkvist
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

<<I alla SK 60-versionerna kan katapultstolarna ersättas av fyra fasta stolar.>>

Tack, det vad nått jag hade för mig ha läst nån gg.

förekommer det frekvent?

Säkerheten?

Bengt
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

SK 60

Inlägg av Emil Lindberg »

Bengt Ekbladh skrev:Ursprungligen fanns det väl 3 SK 60D o 10 SK 60E som var 4-sitsiga?

De flesta E:na är väl kasserade (alla)
Så även SK 60D

Fler som ändrats till 4-sits vid senare tidpunkt ?

Kan man genom att ta bort katapultstolarna på en ”vanlig” A , B eller C
Få en 4-sitsig?
Bengt
Flera SK 60A, B och C har på senare år byggts om till fyrsits. T.ex 60031 (2005), 60018 (2006), 60021 (2004), 60022 (2001), 60088 (2001), 60135 (2004), m.fl. Siffrorna inom parantes anger när jag tog foto på resp. kärra som fyrsitsig.

Sist som jag fotograferade 60133 i juni 2007 var hon fyrsitsig.
Användarens profilbild
Emil Lindberg
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

60133 i ryssjan

Inlägg av Emil Lindberg »

Här finns bilder på tillbudet. Här syns även att 60133 är fyrsitsig

http://www.f17.mil.se/index.php?lang=S&c=news&id=41716
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Tack Emil.

du skriver :>på senare år byggts om till fyrsits>

Det är alltså inte nått man gör "på fika-rasten" ?

Om man vill återgå till "skarpt läge" o tarvar katapulter?

Du har personalen: När kan jag lätta?

Bengt
Carl-Johan
Inlägg: 24
Blev medlem: 24 feb 2008, 20:31
Ort: Växjö
Kontakt:

Syrgas

Inlägg av Carl-Johan »

Värt att nämna är att SK 60D var utrustad med uttag för syrgasmask även bak. Vilket inte SK 60E hade.
Carl-Johan Lagerkvist
Användarens profilbild
Björn Ek
Inlägg: 160
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:41
Ort: Ytterby

Inlägg av Björn Ek »

Hej,

Omställning mellan 2 katapultstolar och 4 vanliga stolar var ingen märkvärdig operation.
Man lyfte helt enkelt ur katapulstolarna, demonterade pistongena till kanonrören, samt balken vilken stolens gejdrar satt monterade på.
Sedan monterades de fyra stolarna vilka hade integrerade fastbindningsremmar etc. Hela operationen klaras av på ett par timmar av två man med lite rutin.
Det har alltid funnits ett visst antal SK 60, vanligtvis A modellen förutom D och E, som varit utrustade med 4 stoilar.
De maskiner som var tilldelade flottiljerna för sambands, transport och väderflygningar (oftast tre per flottilj) utgjordes för det mesta av två tvåsitsiga respektive en fyrsitsare.

Hälsningar
Björn (som varit med och "ställt om" ett antal gånger
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"