Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bengt Ekbladh

Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Är förvånad att ingen delgett följande info på forumet !!!

Det gäller att 2014-06-05 gjorde TP 84A, 84001, "841", sin sista officiella flygning i Flygvapnet. Det blev en kontrollflygning.
Sista starten från Såtenäs med 841 var 2014-06-09 .

Vart skall ”hon” då tro?
Jo för konservering i Marshall, Cambridge, England, där hon skall förrådsställas.
Det är de som sköter de större tillsynerna på våra Tp84. Ska hon tas i bruk i framtiden står hon på rätt plats för att kunna fås i flygdugligt skick igen...om viljan och pengarna finns.
”Sen får framtiden utvisa vad som skall hända med henne. Vi kan bara hoppas att vi får tillbaka 841 i framtiden..
Det känns lite meningslöst att fira 50-års jubileum 2015, när 50-åringen inte är med.”
((49år i Flygvapnets tjänst. ))

841 skall hållas flygvärdig säger en del.?

Vid leveransflygningen i Mars 1965. var märkningen ex USAF reg. nr. 40546 på fenan.

I slutet av 2014, kommer även 843 att ställas upp på Marshall. ...säger vissa...

Är det 841 eller 843 som har kulhål i sig från kriget?

Hon ,841, borde ju flugits till Malmen och FVM.!.
Gissning säger: att TP behovet minskar och att Tp84 så småningom ersätts med Embraer KC-390. Fast antalet
minskar till 4-6 st?

Ja det mesta av ovanstående kommer från FB......!
Kan det finnas någon på forumet som kan/vill kommentera detta ?

Mvh Bengt
Senast redigerad av Bengt Ekbladh den 20 jun 2014, 22:56, redigerad totalt 1 gång.
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1273
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Mats Averkvist »

Läser du aldrig på hemsidan Bengt?... ;o)

http://www.flyghistoria.org/aktuellt.ht ... 6-05_84001
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Mats Averkvist skrev:Läser du aldrig på hemsidan Bengt?... ;o)

http://www.flyghistoria.org/aktuellt.ht ... 6-05_84001
Forumet tabu eller ?
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Henrik Bergman »

Bengt!

Mycket av det du skriver, har jag publicerat på FB.
Anledningen till att det inte blev här, är att jag sällan är inne på SFF´s forum, då jag tycker att forumets "bäst före datum" har passerats för länge sedan.

Tack och hej.

/Henrik
Senast redigerad av Henrik Bergman den 09 jun 2014, 21:44, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

””Läser du aldrig på hemsidan Bengt?..”” skrev Mats Averkvist

Jodå, men vad jag härmed påvisat är att man tydligen vill styra över till hemsidan.....lugnare där...
inte så många som ifrågasätter / har synpunkter,...slipper svara på ”besvärliga frågor” ?

Och sen svaras::
>>forumets "bäst före datumet" har passerats för länge sedan.>>

Ja där ser man:

Antar att inget svar kommer om 843:

Finns inget positivt kvar i Forumet numera tydligen?
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Klas Andersson »

Facebook har tat över .....

f-n, jag spyr snart bara jag hör ordet ....

Jag har visserligen en gång registrerat mig där ,så jag kommer in .

Men sen då ??
Finns det verkligen något där som liknar forumet ??
Hur skulle jag sett detta om Hercules om jag inte aktivt sökt efter just detta ??

Upplys mig gärna någon !
sommarsol

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av sommarsol »

Hej Gänget!
Man påstår, att SFF:s Forum börjar utarmas. Det ligger något i det. För min delblev det färre besök här för ämnena, frågorna intresserade mig inte. Det var frågor från vad jag förstår "kalenderbitare" typ Bengt Ekbladhs här om Tp84:ors vara eller inte vara. I samma— för mig— ointressanta/uttråkande kategori kommer frågor om flp-individer, hur och var och när och om och varför.
I ställer för att gå in för att samla frimärken eller lägga Idioten gjorde jag ett försök att införa fler (det jag kallar) lådor.
Då kunde jag hålla mig till det jag anser vara Flygvapenhistoria ( som borde dominera denna site) och andra fick tjoa på med sina detaljstudier. Nu får ingen tro, att jag anklagar någon – man får ha vilka intressen som helst. Men med ny "lådindelning" som vår moderator infört, så kan man lättare gå in på det man är intresserad av.
Men nu efter en tid måste jag konstatera, att någon förbättring har det inte blivit. Har jag fel? Och återigen – vad gör vi för att ge Forumet en behövlig injektion av stimulans? Jag vet inte. Sture Tingwall
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Vår forum blir precis vad vi själva gör det till. Först måste alla acceptera att det finns olika intresseinriktningar inom flyghistoria. Rubriker bör formuleras så att de speglar innehållet i tråden och gör det enkelt att hitta den i framtiden. Slutligen måste vi acceptera att vi formulerar oss olika. Ibland kan olika läsare tolka en mening helt olika och då uppfatta det kanske som ett påhopp, när avsikten inte alls var så. Det där med den enögde och synålen t.ex.

Facebook har tyvärr delvis konkurrerat ut SFF forum. Det finns 100-tals olika Facebookgrupper, slutna eller öppna, som intresserade startat pga olika orsaker. Ofta av egoistiska skäl, att se hur stor spridning den enskildes grupp kan få osv. Det är väldigt synd, eftersom det mesta som skrivs på Facebook verkligen skulle kunna skrivits här på forum. Det som skrivs på forumet kan ju vem som ta del av, det är en omöjlighet på Facebook. Själv har jag tröttnat på Facebook och besöker min egen sida allt mer sällan och har ingen bevakning på grupper som jag blivit inbjuden till. Förutom att det skrivs för mycket nonsens, så har det blivit allt för mycket reklam, något som vi är befriade från här på forumet. Det är näst intill omöjligt att leta rätt på något som jag för några veckor sedan läste på facebook, speciellt när jag inte kommer ihåg på vilken sida det var, det går t.ex. inte att söka via Google. Det är endast i några speciella fall där Facebookgrupp kan vara en fördel, t.ex. för en grupp ornitologer, när någon vill berätta att just nu sitter det en sparv i ett visst träd, som alla andra också kan vilja komma och beskåda.

Men den som ser något intressant i en Facebookgrupp kan ju lägga in ämnet här på forumet också.

Det är tyvärr synd att SFF styrelse är helt passiv till vår forum. Jag har i alla år tjatat på dem, tyvärr utan framgång. Några funktionärer ser vi som väl är här, men långt ifrån alla Vore roligt om de som vi aldrig ser här också bidragit med all sin kunskap i helt vanliga frågor.

Nu har denna tråd om TP 84 spårat ur och blivit ytterligare ett ämne, kanske lämpligt att vissa inlägg kopieras in i en ny tråd av någon moderator.

/Sven-Erik
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av ecafrze »

Jag sitter ju även som admin på vårt Facebook-konto och får ta på mig en del av skammen.. Jag ska se till att det som läggs upp på Facebook-kontot även läggs upp här i större utsträckning. Annars kan jag faktiskt rekommendera Facebook för alla flygintresserade. Finns hur många grupper som helst om flyg och flygplan, en utmärkt källa till kunskap, information och inspiration!

Som sagt, 841, ska kunna återställas till flygande skick. Jag hyser en viss förhoppning om att vi får se henne på F7:s flygdag i juli nästa år!

MVH
Fredrik Zetterberg
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Klas Andersson »

visst har tråden spårat ur ! men jag tror att det är just detta som Bengt hade i tankarna när han skrev inlägget ?

men om man nu då trots allt skulle vilja kolla vad Henrik skrivit ?
åter igen !! hur hittar man det ?
har nån en länk ?

jag sitter nu på Jobbet i en dator som tillhör FMV , försöker jag i den komma in på FB så kommer detta upp :
Your system policy has denied access to the requested URL. FB är alltså bannlyst ? av FMV -Försvarsmakten ?

Forumet däremot går bra ! :D

håller med S-E om att på FB är det mest svammel och nonsens ?

jag har sett det finns nån ,,,grupp ? för J29, MEN den är spärrad att läsa för utomstående !!??
man kan fråga sig varför ??

Däremot en för SAAB B17 är fri att läsa , men bara .....svammel ! sist jag kollade !
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av ecafrze »

Facebook är mycket riktigt låst av många större arbetsgivare, för att det kan ta MASSVIS med tid.

De flesta grupper på Facebook är slutna, vilket kräver att en administratör godkänner att du blir medlem. I en öppen grupp kan du bli tillagd av en annan medlem. Större skillnad är det inte.

Vad gäller inläggens kvalitet så varierar de väldigt mycket. Det som enar är dock det stora intresset för flygplan. Således det som enar oss här på forumet också. Jag ser inte det ena eller det andra som allenarådande, tvärtom är båda komplement till varandra.

Nu har inlägget totalt spårat ur, men vi får väl acceptera det..
Fredrik Zetterberg
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

För att återgå till::
Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Nedanstående är från förra sommaren....men kanske aktuellt även nu?

http://cornucopia.cornubot.se/2013/06/i ... unger.html

litet utdrag:
2013-06-05 Insats i Mali - men Tp84 Herkules sjunger på sista reservdelen
Sverige föreslås av alliansregimen delta i en FN-ledd insats i islamistdrabbade Mali, vilket främst ska bestå av ett transportflygplan med tillhörande personal och en stabsstödenhet, med totalt 70 personer  (regeringen.se). Samtidigt rapporterade Officerstidningen nyss att Försvarsmaktens åtta transportflyg Tp84 Herkules sjunger på sista versen då bristen på reservdelar till de snart upp till 50 år gamla planen blir allt mer akut (PDF, sid 16-17).

Sveriges åtta flygplan köptes in mellan 1965 och 1981 och är en av insatsförsvarets viktigaste och mest använda system, även i fredstid. Allt mer av försvarets avancerade materielsystem, likt luftvärnsradar, akutsjukvård och fältsjukhus, ledningsplatser mm modulariseras i containerform för att snabbt och enkelt kunna transporteras med flyg (och lastbil eller för den delen tåg) dit de behövs. Detta gäller alltså även vid rent civila fredstida katastrofer, t ex för transport av fältsjukhus eller nödsändningar av livsmedel och andra förnödenheter vid naturkatastrofer. Tp84 har dessutom förmågor som gör att planen kan starta och landa under dåliga mark- och terrängförhållanden som de flesta civila transportflygplan inte klarar av.

Den tekniska tillgängligheten till de åtta Herkulesplanen blir allt lägre och omnämns rent av ha påverkat insatsen i Afghanistan i 2012 års årsredovisning. I Officerstidningen anges att "enskilda delsystem faller för åldersstrecket", vilket innebär att planen blir sittande på marken. "För några äldre komponenter är det idag mycket svårt att få tag på reservdelar".

Flygplanen har nu väntat 15 år på en uppgradering, t ex Avionics Modernization Programme, som skulle göra att reservdelar skulle bli tillgängliga igen. Flygplanen befinner sig nu i slutet av badkarskurvan, där antalet fel blir allt större på systemen och felfrekvensen stiger. Och med felande system så blir planen stående på marken.

Det är rent av så att om man ändå uppgraderar till slut kommer bara sex flygplan uppgraderas och transportflottan sjunker alltså. Hur många, eller få, av flygplanen som idag faktiskt går att flyga och inte står på marken i väntan på reservdelar låter jag vara osagt.


Skulle vara intressant om någon ville kommentera om så är fallet !

Samt hur går det för 843? ,,, se längre upp … i farosonen ?

Mvh Bengt
PS Klas skrev.
men om man nu då trots allt skulle vilja kolla vad Henrik skrivit ?
åter igen !! hur hittar man det ? har nån en länk ?

Vill du bara ha bara vad Henrik skrev eller hela (hittills) publ. ?
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Klas Andersson »

jag uppfattade det som att det på FB skulle finns något som ersätter /är bättre än Forumet ??
Var finns denna sida/grupp var frågan ?
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Klas Andersson skrev:jag uppfattade det som att det på FB skulle finns något som ersätter /är bättre än Forumet ??
Var finns denna sida/grupp var frågan ?
Missuppfattning !...
Har lagt till dig som "ansökande" eller vad det nu heter.
nyligen "dryftas" startraketer.

Hör av dig om du inte är inne imorgon..
Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Avvikelse::.
För er som söker nytt jobb:
Lastmästare Tp84 (C-130 Hercules) vid F 7 TSFE Såtenäs

https://web103.reachmee.com/ext/I005/33 ... ob_id=7377

bla:
- Uppfyller medicinska och fysiska krav avseende flygtjänst Tp 84. Prövning kommer att ske innan placering på befattning.

Frågar ånyo om 843 :
Klas Andersson
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Klas Andersson »

???????????????????????????

va ?.....vad menar du Bengt ?

inne var ??

Henrik mfl, tyckte Forumet är stenåldern .och att det nu är FB som tat över ....


var hittar man detta ställe på FB var alltså frågan !
borde rimligen vara där Henrik då ochså skrivit om Hercules avvecklingen
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej Klas.
Hoppas du nu lite senare fått lite "klarhet" eller tips?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Final destination for Swedish Herc?

Kan läsas på :

http://airheadsfly.com/2014/06/10/final ... dish-herc/

A Swedish TP 84 Hercules was flown from Såtenäs airbase in central Sweden to Cambridge airport in the UK on Monday 9 June, presumably for storage after an amazing 49 years of service with F7 wing at Såtenäs.

The Hercules with serial 84001 entered service in Sweden in 1965, being the first of eight aircraft ordered by the Scandinavian country. Over the years, the Hercules – designation TP 84 in Sweden – was the backbone of Swedish military air transport. One aircraft was converted into a tanker aircraft, supplying air-to-air refuelling for Swedish Saab Gripen fighters.

Sweden is a co-user of the three Boeing C-17A Globemaster transporters that since 2009 serve the European Heavy Airlift Wing (HAW) at Papa airbase in Hungary. This allowed for two Hercules aircraft being put aside in 2014. Hercules 84001 is thought to be the first aircraft to be phased out.

Återkommer till frågan:
84003 nästa?

Bengt
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hej.
Lite om en som synes lite stukad Hercules flotta:

TP 84
2002...Av 4000 planerade timmar Tp 84 har endast 3660 kunnat produceras till följd av personalbrist och onormalt högt felutfall.
2003 Prioritering av transportflygbeställningar för Tp 84 har varit nödvändig då flygplanstillgängligheten varit låg vissa perioder pga motorproblem
2004...Tillgängligheten hos Tp 84 var låg under inledningen av året till följd av kontroll av kablage i bränsletank samt ombyggnation av ett flygplan till tanker.
2006...TP 84 har haft ett jämnt flygtidsuttag över perioden, men inte i den omfattning Försvarsmakten planera av flera orsaker, bl a vakanser bland teknisk och flygande personal samt personalkrävande missioner. En annan begränsande faktor har varit dålig tillgänglighet på flygmaskiner på grund av modifieringar och tidskrävande underhåll
2007...Vidare finns det även ett stort behov av utbildning av besättningar till transportflyg Tp 84 för att upprätthålla den taktiska flygtransportförmågan på nuvarande nivå
2008...Trots utbildning under året finns ett stort behov av utbildning av besättningar till transportflyg Tp 84 för att upprätthålla den taktiska flygtransportförmågan på nuvarande nivå.
2009...Förseningar i utbildning av nya besättningar för Tp 84.
2010...Den åldrade flygplanflottan av Tp 84 har krävt avhjälpande underhåll i en omfattning som flygunderhållsorganisationen inte är dimensionerad för. En kontinuerligt minskande Mean Time Between Failure (MTBF) har konstaterats vid analys. Detta har inneburit att Tp 84 underskridit planerad flygtidsproduktion. Planerad och nödvändig avionikmodifiering kommer inte att öka tillgängligheten i någon större omfattning.

Någon som är uppdaterad om verkligheten för TP 84 de senaste åren?

Att 84001 avställs/förrådsställs/ eller moddas, ja har du kosingen , vill nog inte FV ha henne åter.
obs måste ha personal, underhåll ....kostar kosing!...numera finns inget tydligen ?

Ovanstående är kanske en orsak till minskningen av TP 84 flottan ...eller?

Bengt
Upprepar frågan om är 84003 nästa på tur ? , redan i år säger vissa.
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Det finns ju något att fira::

C-130 Hercules Airlifter Celebrates 60th Anniversary Aug. 23; Got Stories?

Då inte länken verkar funka, återges den nedan::


C-130 Hercules Airlifter Celebrates 60th Anniversary Aug. 23; Got Stories?

Lockheed Martin Media release

MARIETTA, Ga., Aug. 18, 2014 – The Lockheed Martin C-130 Hercules reaches another major milestone Aug. 23 marking the 60th anniversary of its first flight at Burbank, California, in 1954.

To honor this historic C-130 anniversary, Lockheed Martin invites members of the worldwide Hercules community to share their C-130 memories, experiences, photos, and videos. From Aug. 18 through Sept. 30, stories can be shared through Facebook, Twitter, Instagram, Flickr, LinkedIn, Google+, and YouTube. Stories will be collected on a Lockheed Martin-sponsored website and shared with page viewers. To ensure stories are included on this site, the hashtag “#herc60” must be included within each post. Submissions also can be emailed to c-130-communications.gr-aero@lmco.com and they will be manually posted on the anniversary site.

In addition, special videos, photos and features saluting the C-130 will be posted daily to Lockheed Martin’s corporate webpage, Code One Magazine, Facebook, Twitter, Instagram, Flickr, LinkedIn, Google+, and YouTube accounts throughout the week of Aug. 18-23.

Since its debut, the C-130 Hercules has exhibited a combination of rugged tenacity, unmatched flexibility, and continuous innovation that continue to make it the global airlifter choice. The C-130 has the longest continuous military aircraft production run in history and is one of the top three longest continuous aircraft production lines of any type.

The aircraft is widely considered as the world’s most proven workhorse. To date, more than 2,500 C-130s have been ordered and/or delivered to 63 nations. The C-130 operates out of 70 countries and has been produced in more than 70 variants. All of the C-130’s production models have been built at the Lockheed Martin Aeronautics Marietta facility.

“In its first six decades, the C-130 shaped aviation history, redefined industry standards, and exhibited flexibility that other aircraft have yet to match,” said George Shultz, Lockheed Martin vice president and general manager, C-130 Programs. “The C-130 remains the world’s most-proven airlifter because of its ability to adapt, remain relevant, and deliver results no matter the mission. As we celebrate the Hercules, we want to thank the people who designed and now build, deliver, fly, maintain, and sustain it. It’s their contributions that have kept the global C-130 fleet flying and will continue to do so for decades to come.”

The Hercules has been everywhere and is known for its ability to tackle any mission, anywhere, at any time. Aircrews have flown it to both poles, landed or airdropped military supplies to combat hot spots, and performed countless relief operations around the globe. From the highest air strips in the Himalayas to landing on an aircraft carrier in the middle of the ocean, the C-130 regularly – and proudly – defies expectations.

Headquartered in Bethesda, Maryland, Lockheed Martin is a global security and aerospace company that employs approximately 113,000 people worldwide and is principally engaged in the research, design, development, manufacture, integration, and sustainment of advanced technology systems, products and services. The Corporation’s net sales for 2013 were $45.4 billion.


Och för övrigt "verkar" 843 ,vara i farosonen ?
mvh Bengt
ecafrze
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av ecafrze »

Det är nog så att 843 inte bara är i farozonen. Enligt planerna kommer den förrådsställas när det är dags för nästa större översyn, så vi kan nog räkna med att vi bara har sex Tp 84 efter årsskiftet.

Jag hoppas ju givetvis att både 841 och 843 så småningom återkommer till luftvärdigt skick. Om så inte är fallet så bör SFF verka för att 841 demonteras försiktigt och transporteras till Flygvapenmuseum för att där ställas ut. Men det är ju min personliga åsikt..
Fredrik Zetterberg
Daniel S
Inlägg: 83
Blev medlem: 15 nov 2010, 09:57

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Daniel S »

Hoppas också på en placering vid flygvapenmuseum efter avslutad flygtjänst. Problemet med TP 84 och även TP 85 för den delen är väl att de tar stor plats. Men de hade blivit trevliga utställningsobjekt som man hade kunnat utnyttja pedagogiskt och på ett publikdragande sätt.
Bengt Ekbladh

Re: Och så var de bara 7 TP84 kvar...snart kanske 6 och sen?

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Lite till om TP 84 "flottan"!

Rapsodi!

Högkvarteret har beslutat att reducera antalet Tp84 från 8 till 6 och antalet besättningar från 14 till 10 stycken, vilket innebär en reducering med ca 25 % i kommande insatsorganisation. På vilket sätt tycker högkvarteret att den taktiska transportflygförmågan ökar på det sätt som beskrivs i DUP 2011? Detta beslut har tagits på rent ekonomiska grunder utan att över huvud taget fråga ”kunderna” som inte har en aning om att deras förmåga till rörlighet har reducerats med ca 25 %. Förmågan till att stödja vid katastrofer och humanitära operationer kommer också att minska kraftfullt då antalet flygplan och besättningar reduceras.

Lufttankningsförmågan ?......Ett plan!
Modifiera TP84? Det är väl minst två gånger man beslutat att inte uppgradera dessa då de är bland de älsta i världen.
Holland har 4bes/fpl.
hur läget är för de 6st TP84 vi har kvar. 2st (841 och 843) har ju tagits ur tjänst under 2014.
Högkvarteret har beslutat att reducera antalet Tp84 från 8 till 6 och antalet besättningar från 14 till 10 stycken, vilket innebär en reducering med ca 25 % i kommande insatsorganisation.

Finns meruppgifter om FV:s Hercules innehav ?
Bengt Ekbladh

Sista övningen för transportflygplanet 843

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sista övningen för transportflygplanet 843
http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... lanet-843/

843 kommer nu att förberedas på F7 för att sedan flygas till underhållsverkstan i Cambridge, Storbritannien. Där kommer hon att förvaras i väntan på ett beslut om hon ska säljas eller demonteras.
-2009 beslutades det om att vi ska minska antalet transportflygplan till sex stycken och det är därför hon flygs till Storbritannien.
Bengt Ekbladh

Hercules flygande plattform för drönare !

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Hercules flygande plattform för drönare
Ja Inte i Swedala utan USA vill förvandla stora flygplan som C-130 Hercules till flygande plattformar för obemannade farkoster på militära uppdrag.
(C-130 är en tänkbar plattform för drönare )

Genom den militära forskningsorganisationen Darpa bjuder man nu in företag och forskare att komma med förslag till hur stora bemannade flygplan kan användas som baser för obemannade farkoster i samband med militära uppdrag.
De obemannade drönarna ska kunna släppas ut från den flygande plattformen och sedan samla ihop dem när uppdraget är utfört. Det ska minska risken för att förlora människoliv och dyra flygplan, men ändå kunna genomföra avancerade militära operationer.
Darpa vill senast om två veckor ha förslag på lösningar, där ett krav är att modifieringar på existerande stora flygplan ska vara minimala och att kunna ta fram demonstratorer som kan testas inom fyra år........

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 863377.ece

Inget för Sverige väl?
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"