Lite flygnostalgi Ju-52/3m

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Lite flygnostalgi Ju-52/3m

Inlägg av Hans O. Sandström »

Lite flygnostalgi anno 1986 den 19 Augusti! Ju-52/3m på visit på väg till Bromma.
Hade förmånen som en av två "civilister" att få flyga med.
Hans SFF-F
Inflygning till Norrköping (NRK) på väg till Stockholm (BMA) Bromma
driverslicense0009.jpg
Jönköping City med Munksjön från ovan. Långt före Munksjöbrons tillkomst.
Huskvarna o Vättern i bakgrunden
IMG_4397.jpg
Jönköping Axamo Flygplats (JKG) med entusiaster från SFF m.m.
IMG_4394.jpg
Användarens profilbild
Lars Sundin

Re: Lite flygnostalgi Ju-52/3m

Inlägg av Lars Sundin »

D-AQUI (D-CDLH) besökte Bromma även 10 maj 1993 då jag och min son Robert flög med.

Lång tid har gått, analogkompaktkameran var inte den bästa och inte heller min skanning som jag gjorde för länge sedan. Jag hoppas dock bilderna kan vara roliga att se på. och att ni får fram dem på https://www.dropbox.com/sh/533ft5d5rsv2 ... zCBAa?dl=0

Freddy Stenbom (eller hans Cherokee Six SE-EZF i alla fall) gungade vid vår sida för att ta bilder. Det låg isbrytare vid Stadsgårdskajen. "Bofills båge" fanns men Fatbursparken var rätt nyanlagd. Tyvärr fokuserade kameran på fönsterglaset när jag skulle fotografera Finlandsfärjan.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Hej Lasse,

Tack för trevlig feedback och dito foton!!
På flygningen från Jönköping var en av piloterna svenske Axel Alegren. Han blev chefspilot och instruktör för Lufthansas Airbus program och sedermera även instruktör hos Airbus i Toulouse.
Var SFF medlem om jag inte minns fel.
/Hans SFF-F
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Gamla tornet Jönköping Flygplats. Ett populärt besök som synes
driverslicense.jpg
Ankomst Jönköping Lufthansa Berlin-Tempelhof D-AQUI
driverslicense0002.jpg[/attachment Kapten Axel Alegren Lufthansa [img][attachment=2]driverslicense0003.jpg
[/img]
Bilagor
driverslicense0002.jpg
driverslicense0003.jpg
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Hans =!

Jag har kompletterat mina Ju_52-bilder från 1993 med några fler i min Dropbox, alltså på https://www.dropbox.com/sh/533ft5d5rsv2 ... zCBAa?dl=0

Det handlar om skanningar av dokument jag hittade i mina hyllor; bokningsbekräftelse, biljettkopia samt några bilder ur Lufthansas broschyr.

Man lägger märke till att hakkorsen är bortretuscherade på bilden av 52:orna på plattan (men däremot finns något personnamn på planen som idag inte är PK; inte alla är gamla flyghjältar). Lägg märke till matros-stuket på bagagebäraruniformen

Damer hade hatt (och handskar); herrarna tog av sig hatten. Notera pälsboan (?) damen till höger bär. Minns sådana, farmor hade en. Var litet läskigt med klorna och huvudet.

Jag kollade litet på planen på plattan och den D-ALUN man ser är omnämnd i några minnen från Bromma som den kände kåsören/reportern Gits Olsson skrivit ned: http://www.gitsolsson.se/SvD_reportern/ ... Bromma.htm Kåseriet är Bromma-nostalgi så det bara stänker om det!
Arne M

Inlägg av Arne M »

Lars Sundin skrev:Hej Hans =!

Jag har kompletterat mina Ju_52-bilder från 1993 med några fler i min Dropbox, alltså på https://www.dropbox.com/sh/533ft5d5rsv2 ... zCBAa?dl=0

Det handlar om skanningar av dokument jag hittade i mina hyllor; bokningsbekräftelse, biljettkopia samt några bilder ur Lufthansas broschyr.

Man lägger märke till att hakkorsen är bortretuscherade på bilden av 52:orna på plattan (men däremot finns något personnamn på planen som idag inte är PK; inte alla är gamla flyghjältar). Lägg märke till matros-stuket på bagagebäraruniformen

Damer hade hatt (och handskar); herrarna tog av sig hatten. Notera pälsboan (?) damen till höger bär. Minns sådana, farmor hade en. Var litet läskigt med klorna och huvudet.

Jag kollade litet på planen på plattan och den D-ALUN man ser är omnämnd i några minnen från Bromma som den kände kåsören/reportern Gits Olsson skrivit ned: http://www.gitsolsson.se/SvD_reportern/ ... Bromma.htm Kåseriet är Bromma-nostalgi så det bara stänker om det!
Tante Ju i olika versioner är fascinerande flygplan. Alla minnesgoda flygresenärer kommer väl ihåg den spansktillverkade Ju-52 (Casa 352.L) som på 1980-talet fanns på taket till en av terminalerna på Frankfurts flygplats. Det var alltid kul att välkomnas till flygplatsen av detta museiflygplan! :-)

Citat:
Type: Casa 352.L
Serial no.: 54 or 127
Livery: silver
Register: D-CIAS
Built in: 1941?

This aircraft was Spanish Air Force T.2B-144. After retirement it was also US-registered as N88927. Later it was bought by Air Classic and used as an exhibit on several airports. D-CIAS was on display on the roof garden of Frankfurt Airport during the 80s. Later the aircraft was on display at the Flying Museum at Augsburg until 1996 and now D-CIAS is on display at the Flugzeugschau Munich at Franz Josef Strauss Airport. This aircraft was registered as N88927 before.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"