En udda fågel VFW-614!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
En udda fågel VFW-614!
Modellvänner,
Dagens modell får bli VFW-Fokker 614.
Flög första gången 1971 (prototypen kraschade) började flyga igen 1974 och det byggdes totalt 19 st.
Flögs i Danmark , huruvida någon flögs i Sverige har jag inte koll på.
Min granne och flera med honom trodde jag vänt vingarna fel , men motorerna satt faktiskt "upper side" på denna VFW614
Solig hälsning från Vätterns strand,
Hans SFF-F
Modellen i skala 1/100
Flög första gången 1971 (prototypen kraschade) började flyga igen 1974 och det byggdes totalt 19 st.
Min granne och flera med honom trodde jag vänt vingarna fel , men motorerna satt faktiskt "upper side" på denna VFW614
Hans SFF-F
Modellen i skala 1/100
Re: En udda fågel VFW-614! - designfrågor
Intressant 'bird'! Men vad är (var) tanken bakom motorplaceringen ovanpå vingarna? Det måste väl ha funnits något - åtminstone teoretiskt - tekniskt skäl till den här designen? Men vad var alltså fördelarna; eller kanske snarare nackdelarna? Och finns det något annat plan med den här motorplaceringen?Hans O. Sandström skrev:Modellvänner,
Hans SFF-F
Modellen i skala 1/100
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
Re: En udda fågel VFW-614!
Tack Hans för Dina trevligt bilder på olika flygplanmodeller som Du låter oss ta del av.
Arne M skrev:
/Sven-Erik
Arne M skrev:
Var det inte för att minimera buller som motorerna placerades på vingarnas ovansida?Men vad är (var) tanken bakom motorplaceringen ovanpå vingarna? Det måste väl ha funnits något - åtminstone teoretiskt - tekniskt skäl till den här designen? Men vad var alltså fördelarna; eller kanske snarare nackdelarna?
/Sven-Erik
- Hans O. Sandström
Hej Arne o S-E,
Ett par orsaker som jag säkert vet var att man kunde ha ett mycket kort och lätt landningställ.
Även skydd mot smuts och damm som kunde virvla upp vid dåliga banförhållanden sågs som en fördel.
Den borde rimligtvis bullra mindre på marken när den var i luften , hur den lät i kabin kanske någon vet som flög med Cimber Air i Danmark som hade ett par när det begav sig.
Hans
Ett par orsaker som jag säkert vet var att man kunde ha ett mycket kort och lätt landningställ.
Även skydd mot smuts och damm som kunde virvla upp vid dåliga banförhållanden sågs som en fördel.
Den borde rimligtvis bullra mindre på marken när den var i luften , hur den lät i kabin kanske någon vet som flög med Cimber Air i Danmark som hade ett par när det begav sig.
Hans
- Hans O. Sandström
Arne,
Som svar på din fråga om det finns något mer plan med denna motorplacering , ja , Honda Jet,s lilla åttasitsiga affärsjet har också anammat denna placering.
Inte mycket till svensk flyghistoria , men ändå intressant!
/Hans
Bilder här:
Som svar på din fråga om det finns något mer plan med denna motorplacering , ja , Honda Jet,s lilla åttasitsiga affärsjet har också anammat denna placering.
Inte mycket till svensk flyghistoria , men ändå intressant!
/Hans
Bilder här:
-
- Kontakt:
Hej !
Klippt från Wikipeda:
This arrangement was used to avoid the structural weight penalties of rear mounted engines and the potential ingestion problems of engines mounted under the wings. This allowed a short and sturdy undercarriage, specially suited for operations from poorly prepared runways.
Per Kruuse
Klippt från Wikipeda:
This arrangement was used to avoid the structural weight penalties of rear mounted engines and the potential ingestion problems of engines mounted under the wings. This allowed a short and sturdy undercarriage, specially suited for operations from poorly prepared runways.
Per Kruuse
- Hans O. Sandström
-
Fanns det inte en sådan Fokker på Hovby flygfält utanför Lidköping ?
i varje fall var det ett som hade det motorerna på ovansidan av vingarna om jag minns rätt....
Det lastades sen på en båt och transporterades till ett museum i Tyskland ,Cuxhafen ?
Jag lade in bilder på det och en fråga om det på forumet en gång ,men hittar det inte nu !
måste ha varit på det gamla forumet ?.och det fixar jag inte att komma in på nu .....
i varje fall var det ett som hade det motorerna på ovansidan av vingarna om jag minns rätt....
Det lastades sen på en båt och transporterades till ett museum i Tyskland ,Cuxhafen ?
Jag lade in bilder på det och en fråga om det på forumet en gång ,men hittar det inte nu !
måste ha varit på det gamla forumet ?.och det fixar jag inte att komma in på nu .....
- Hans O. Sandström
Hej Klas,
Jag vet att det finns en Cimber Air VFW614 på Speyer Museum och en på Deutsches Museum Flugwerft in Oberschleissheim.
Hans
Jag vet att det finns en Cimber Air VFW614 på Speyer Museum och en på Deutsches Museum Flugwerft in Oberschleissheim.
Hans
- Hans O. Sandström
VFW614 hade mer anknytning till Sverige än vad jag visste från början. Verkade dessutom som VFW614 hade riktigt bra STOL egenskaper.
Detta från en säker källa!
Hans
In 1999 three, ex-Luftwaffe VFW 614s were bought by West Air Sweden.
[img] [/img]
Detta från en säker källa!
Hans
In 1999 three, ex-Luftwaffe VFW 614s were bought by West Air Sweden.
[img] [/img]
- Hans O. Sandström
Hittade en gammal bild från Lidköping tagen 2001!
Denna VFW614 är dock berövad sina motorer.
/Hans
Bild tagen av Ola Carlson
[img] [/img]
Denna VFW614 är dock berövad sina motorer.
/Hans
Bild tagen av Ola Carlson
[img] [/img]
- Hans O. Sandström
En i dubbel bemärkelse flyghistorisk bild!!
Cimber Air VFW614 på Torslanda flygplats Göteborg.
Tyvärr är det svårt att lägga in större bilder som normalt har en högre upplösning och därmed klarare.
Bild via NOA.
/Hans
[img] [/img]
Cimber Air VFW614 på Torslanda flygplats Göteborg.
Tyvärr är det svårt att lägga in större bilder som normalt har en högre upplösning och därmed klarare.
Bild via NOA.
/Hans
[img] [/img]
-
Har nu hittat min bild ,vet jag fick svar om planet då på gamla forumet ?
vart det skulle .mm
men det verkar inte funka för mej komma in på det forumet.....
vart det skulle .mm
men det verkar inte funka för mej komma in på det forumet.....
- Hans O. Sandström
Hej Klas,
Tack för en intressant bild!
Man kan fortfarande se en del av den gamla Luftwaffe målningen.
Hans SFF-F
Tack för en intressant bild!
Man kan fortfarande se en del av den gamla Luftwaffe målningen.
Hans SFF-F
-
Två lite större bilder från Speyer (går att ladda ner i full upplösning med nedåtpilen till höger under bilden):
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... aD5-jfYyMj
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... D5-jfYyMj/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... aD5-jfYyMj
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... D5-jfYyMj/