Nästan ett SAS plan eller......!?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Nästan ett SAS plan eller......!?
MD-11 var mycket nära att flyga i SAS färger vad jag förstått! SAS var ju en av de så kallade launch customer på MD-11.
Men hur nära var det egentligen? Skulle vara intressant att veta!
Totalt byggdes 200 st MD-11 i fem varianter där MD-11 och MD-11ER stod för flertalet av dessa 200.
Fanns/finns också MD-11C , MD-11F och MD-11CF.
Hans SFF-F
Modellen från en gammal kontakt på MDD Long Beach.
Skala 1/100.
[img] [/img]
Men hur nära var det egentligen? Skulle vara intressant att veta!
Totalt byggdes 200 st MD-11 i fem varianter där MD-11 och MD-11ER stod för flertalet av dessa 200.
Fanns/finns också MD-11C , MD-11F och MD-11CF.
Hans SFF-F
Modellen från en gammal kontakt på MDD Long Beach.
Skala 1/100.
[img] [/img]
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: Nästan ett SAS plan eller......!?
Flight International 27 dec 1986:
Flight International 19 dec 1987"There isn't any doubt at all [of the MD-11 launch], but there has to be a formal decision," a spokesman for McDonnell Douglas tells Flight, referring to the imminent MDC board meeting. The announcement by SAS of its intention to buy 12 MD-11s follows an order from British Caledonian for nine of the type, and from Japanese finance company Mitsui & Co for five. The only missing stated prerequisite for launch is an order from a major US airline, but non-US interest is now developing to the point where that may no longer be necessary.
The $1.46 billion deal from SAS includes two versions of the MD-11: 224-seaters with a large cargo capability for longrange services to Rio de Janeiro, and standard 260-seaters. It is the largest single investment ever made by SAS. Delivery is scheduled from March 1991 to 1994. SAS president Jan Carlzon says: "The choice of the MD-11 is consistent with our strategy to select smaller aircraft [than the 747] that can give our business travel market frequent departures and many non-stop flights. The MD-11 also gives us an opportunity to start reviewing our intercontinental fleet. All our long-haul routes will be operated with MD-11s by 1994."
Enligt boken "Luftens Vikingar" tecknade SAS en preliminär order den 11 december 1986 vilken annulerades 1 mars 1987.SAS has allowed 12 options on McDonnell Douglas MD-11s to expire, and has not renewed them. The airline says that the options may be renewed at some point in the future, but no decision has yet been made.
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Nästan ett SAS plan eller......!?
Tack Roger,
Måste ha varit en "sorgens" dag för McDonnell Douglas då SAS annullerade denna order.
SAS var ju fram till detta en mycket aktad och säker kund i Long Beach.
Om jag inte minns helt fel hade t.ex. SAS den största DC-9 flottan utanför USA.
Hans
Måste ha varit en "sorgens" dag för McDonnell Douglas då SAS annullerade denna order.
SAS var ju fram till detta en mycket aktad och säker kund i Long Beach.
Om jag inte minns helt fel hade t.ex. SAS den största DC-9 flottan utanför USA.
Hans
Re: Nästan ett SAS plan eller......!?
Vad hände mellan december 1986 och mars 1987 som fick SAS att ändra sig? Att ändra strategin för bolagets 'flygplansportfölj' inom loppet av knappt tre månader tyder ju på att något väsentligt plötsligt hade förändrats inom SAS-ledningen. Men vad? Man hade ju tidigare handlat t.ex. hos Boeing (B747) och Airbus (A300) så man hade bevisligen redan varit 'otrogen' i förhållandet till McDonnell-Douglas! Så varför denna plötsliga omsvängning i fallet MD-11?Hans O. Sandström skrev:Tack Roger,
Måste ha varit en "sorgens" dag för McDonnell Douglas då SAS annullerade denna order.
SAS var ju fram till detta en mycket aktad och säker kund i Long Beach.
Om jag inte minns helt fel hade t.ex. SAS den största DC-9 flottan utanför USA.
Hans
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Nästan ett SAS plan eller......!?
Förutom MD-11 programmet skissade McDonnell Douglas också på ett större projekt vid namn MD-12 som var tänkt att se ut så här:
MDD logon över MD tog Boeing över efter köpet av MDD.
Hans
[img] [/img]
MDD logon över MD tog Boeing över efter köpet av MDD.
Hans
[img] [/img]
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Nästan ett SAS plan eller......!?
Forum vänner,
I början på min artikel ställde jag en fråga , hur nära var det egentligen att SAS köpte MD-11??
Jo , troligen mycket , mycket nära om ni betraktar denna bild från McDonnell Douglas i Long Beach Kalifornien!!
Bengt A. Hägglund Direktör på SAS syns här med just en MD-11 modell i SAS färger. Vem personen från MDD vet jag inte , kanske Ulf Abrahamsson eller Bengt-Olov Näs känner till det?? De var ju mycket i Long Beach för SAS räkning.
Modellen av MD-11 gjordes nog endast i ett par ex. Vet någon var den/de finns har jag en SFF bekant som gärna införlivar den i sin eminenta och fantastiska SAS samling.
Hans SFF-F
Bengt A. Hägglund till vänster
[img] [/img]
I början på min artikel ställde jag en fråga , hur nära var det egentligen att SAS köpte MD-11??
Jo , troligen mycket , mycket nära om ni betraktar denna bild från McDonnell Douglas i Long Beach Kalifornien!!
Bengt A. Hägglund Direktör på SAS syns här med just en MD-11 modell i SAS färger. Vem personen från MDD vet jag inte , kanske Ulf Abrahamsson eller Bengt-Olov Näs känner till det?? De var ju mycket i Long Beach för SAS räkning.
Modellen av MD-11 gjordes nog endast i ett par ex. Vet någon var den/de finns har jag en SFF bekant som gärna införlivar den i sin eminenta och fantastiska SAS samling.
Hans SFF-F
Bengt A. Hägglund till vänster
[img] [/img]
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Nästan ett SAS plan eller......!?
Mannen till höger är dåvarande MDC President Jim Worsham.(bilden ovan)
Fotot är taget i slutet av december 1986 i Long Beach California i samband med att MDC (launchade) startade MD-11 programmet.
Uppgifterna från Ulf Abrahamsson f.d. VP SAS fleet planning.
Tack för hjälpen Ulf,
/Hans
Fotot är taget i slutet av december 1986 i Long Beach California i samband med att MDC (launchade) startade MD-11 programmet.
Uppgifterna från Ulf Abrahamsson f.d. VP SAS fleet planning.
Tack för hjälpen Ulf,
/Hans