Jag kan inte se att detta har debatteras här på SFF forum.
http://www.bbc.co.uk/mediaselector/chec ... =1&bbram=1
Det borde väl innebära att det är slut med passagerarflygningar med bl.a. Daisy.
Någon som vet bättre?
Kenneth
Nya säkerhetskrav från EU stoppar flygningar med DC-3.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Johansson
- Inlägg: 118
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
- Ort: Kumla
- Kontakt:
Om de nya reglerna i gamla forumet
Jodå, vi har haft uppe detta i "gamla" forumet. Här ett citat från den tråden:
DC-3 och EU-OPS 1-reglerna
Flyghistoriskt Forum - www.sff.n.se - SFF
Skrivet av / Written by Arne at 15. Feb 2008 21:55:25:
Från den 16 juli i år är det stor risk att alla kvarvarande DC-3-or i Europa kommer att få flygförbud för kommersiella persontransporter om inte mycket kostsamma uppgraderingar görs på dessa klassiska flygande maskiner. Det talas om ombyggnader i storleksordningen en halv miljon engelska pund per flygmaskin!
Det finns emellertid krafter i bland annat UK som jobbar på att få till ett undantag från de nya EU-reglerna. Den brittiska luftfartsmyndigheten sägs vara villig att tillsammans med de kvarvarande DC-3:operatörerna arbeta i Bryssel för att man ska acceptera mindre krav på de gamla "arbetshästarna"; det är ju något av en ironi att denna flygplanstyp med över 70-års mycket god luftvärdighet hos ett mycket stort antal flygplansindivider nu helt plötsligt skulle anses vara mindre säkra. På den här länken finns mer material om vad som gäller:
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... nding.html
* BBC-inslag om det kommande flygförbudet
Slut citat. Här en länk till den gamla tråden http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/33816.htm
DC-3 och EU-OPS 1-reglerna
Flyghistoriskt Forum - www.sff.n.se - SFF
Skrivet av / Written by Arne at 15. Feb 2008 21:55:25:
Från den 16 juli i år är det stor risk att alla kvarvarande DC-3-or i Europa kommer att få flygförbud för kommersiella persontransporter om inte mycket kostsamma uppgraderingar görs på dessa klassiska flygande maskiner. Det talas om ombyggnader i storleksordningen en halv miljon engelska pund per flygmaskin!
Det finns emellertid krafter i bland annat UK som jobbar på att få till ett undantag från de nya EU-reglerna. Den brittiska luftfartsmyndigheten sägs vara villig att tillsammans med de kvarvarande DC-3:operatörerna arbeta i Bryssel för att man ska acceptera mindre krav på de gamla "arbetshästarna"; det är ju något av en ironi att denna flygplanstyp med över 70-års mycket god luftvärdighet hos ett mycket stort antal flygplansindivider nu helt plötsligt skulle anses vara mindre säkra. På den här länken finns mer material om vad som gäller:
http://www.flightglobal.com/articles/20 ... nding.html
* BBC-inslag om det kommande flygförbudet
Slut citat. Här en länk till den gamla tråden http://f16.parsimony.net/forum28824/messages/33816.htm
- Krister Lindblad
- Inlägg: 32
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:29
- Ort: Eskilstuna
- Kontakt:
Det finns en tråd på PPRUNE också, men den verkar inte innehålla mycket mer än det som framkommer i Flight:s artikel och intervju i den gamla diskussionen ovan: http://www.pprune.org/forums/showthread.php?t=312445
Det verkar väl i och för sig talas om kommersiella transporter. Kan det måhända göra skillnad om man flyger egna medlemmar eller om det är frågan om t ex VIP-flygningar för ett företag? Jag vet inte.
mvh / Krister
Det verkar väl i och för sig talas om kommersiella transporter. Kan det måhända göra skillnad om man flyger egna medlemmar eller om det är frågan om t ex VIP-flygningar för ett företag? Jag vet inte.
mvh / Krister