Normalt har jag inte haft frakt flygplan i samlingen men denna är lite speciell.
Detta var den absolut sista Airbus A300 som lämnade Toulouse och därmed epoken A300.
Levererades till Federal Express (FedEx) med beteckningen A300F4-605R.
Reg. N692FE och datumen 12 Juli-2007.
Även SAS flög A300 en mycket kort tid om någon har några trevliga bilder.
Varför passade den inte in??? Någon som säkert vet?
Önskar er alla en trevlig helg,
Hans SFF-F
A300F4-605R skala 1/100 modell.
A300 kortlivad hos SAS!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: A300 kortlivad hos SAS! - men kvar i Scanair till 1987!
Enligt hemsidan http://www.hilmerby.com hade SAS tre Airbus A300-B2 åren 1980-1987. En fjärde A300-B2 ägdes dessutom åren 1980-1983 av SAS. Den maskinen, som leasats av MAS, kraschade dock vid landningsförsök i Kuala Lumpur i december detta år utan några dödsoffer. Men maskinen skrotades.Hans O. Sandström skrev:Normalt har jag inte haft frakt flygplan i samlingen men denna är lite speciell.
Detta var den absolut sista Airbus A300 som lämnade Toulouse och därmed epoken A300.
Levererades till Federal Express (FedEx) med beteckningen A300F4-605R.
Reg. N692FE och datumen 12 Juli-2007.
Även SAS flög A300 en mycket kort tid om någon har några trevliga bilder.
Varför passade den inte in??? Någon som säkert vet?
Önskar er alla en trevlig helg,
Hans SFF-F
A300F4-605R skala 1/100
Det är förstås en subjektiv bedömningsfråga men jag tycker nog trots allt inte att man kan säga att A300 opererades av SAS endast 'en mycket kort tid' om man hade A300 i sin flygplanflotta under åren från 1980 till 1987 om än bara formellt. SAS lät förstås i sin tur dotterbolaget Scanair använda dessa A300 i chartertrafiken under stor del av tiden men jag tycker ändå man kan säga att Airbus A300 fanns i SAS-flottan på 80-talet. SAS sålde alltså dessutom de tre kvarvarande planen till Conair först under 1987!
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: A300 kortlivad hos SAS!
Tanken med A300 var att använda den på korta och meddellånga linjer med stor trafiktäthet i Skandinavien och Västeuropa. När Jan Carlzon tillträdde och skapade "The Businessmens Airline" var den för stor. Planen var svåra att sälja pga att de var specialbyggda för SAS med B2-kropp men B4-vinge utan extra bränsletank i centerboxen plus P&W-motorer. När man beslöt att Scanair skulle använda planen hade de för kort räckvidd för chartertrafiken så man fick bygga om planen till B4-standard först.
/Roger
/Roger
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: A300 kortlivad hos SAS!
Kan bjuda på en konverterad A300B4-622R från FedEx. N725FD på Arlanda 2011
-
- Inlägg: 669
- Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00
Re: A300 kortlivad hos SAS!
Man kan väl nästan säga att OY-KAA skrotades på plats 1983-12-18...
Några bilder via Rolf Larsson
Några bilder via Rolf Larsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: A300 kortlivad hos SAS!
Forumvänner,
Kortlivad är ju en tolkningsfråga om man jämför med de SAS A330/340 som är i tjänst.
Tack för alla trevliga inlägg/bilder som berikar denna frågeställning!!
Kul att så många "hänger på" denna fråga.
Önskar alla en trevlig andra advent !!
Hans SFF-F
Kortlivad är ju en tolkningsfråga om man jämför med de SAS A330/340 som är i tjänst.
Tack för alla trevliga inlägg/bilder som berikar denna frågeställning!!
Kul att så många "hänger på" denna fråga.
Önskar alla en trevlig andra advent !!
Hans SFF-F