Har kanske postats för flera år sedan men jag blev lite nostalgisk... finns ett par bilder på länken tagna från Air force C-32.
http://www.defenselink.mil/news/newsart ... x?id=45268
"As the Air Force C-32 crossed into Sweden, two Saab 37 Viggen jet fighters formed up on either wing to provide a guard of honor. Long-time travelers with the secretary said nothing like that had happened before. "
Viggeneskort av USAs försvarsminister år 2000
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Emil Lindberg
Eskort
Det ser ut som 37445 F17-45 och 37436 F21-32 som båda vid tidpunkten tillhörde F17.
"Long-time travelers with the secretary said nothing like that had happened before"
Nej, och inte senare heller! Troligtvis. Eftersom, för några år sedan ville vi och piloterna på F17 eskortera något av landslagen (minns ej vilken sport) in över svenskt luftrum när de som segrare återvände per flyg från VM/EM. Detta satte GI (eller var det CFV på den tiden?) snabbt stopp för när han fick höra talas om det! Sådant skulle Flygvapnet inte syssla med!
Rätt eller fel kan ju diskuteras.
Har dock bestämt för mig att något annat FV-förband (finns inte så många att välja på..) eskorterade något landslag för inte så många år sedan (tidsmässigt något/några år efter GI:s eskort-stopp beskrivet ovan)
"Long-time travelers with the secretary said nothing like that had happened before"
Nej, och inte senare heller! Troligtvis. Eftersom, för några år sedan ville vi och piloterna på F17 eskortera något av landslagen (minns ej vilken sport) in över svenskt luftrum när de som segrare återvände per flyg från VM/EM. Detta satte GI (eller var det CFV på den tiden?) snabbt stopp för när han fick höra talas om det! Sådant skulle Flygvapnet inte syssla med!
Rätt eller fel kan ju diskuteras.
Har dock bestämt för mig att något annat FV-förband (finns inte så många att välja på..) eskorterade något landslag för inte så många år sedan (tidsmässigt något/några år efter GI:s eskort-stopp beskrivet ovan)
- Lars Sundin
Re: Eskort
I SFF Kronologi står att läsa följande litet kringliga notis kring en "icke-händelse". Jag kommer just nu inte på var jag fick underlaget ifrån:Emil Lindberg skrev: ...
...
2006, 27 februari: Det svenska ishockeylandslag som vann guld i OS i Turin anländer med flyg till Stockholm, dock utan den eskort av Gripenplan som förekom när Sverige tog silver i damfotboll-VM 2003. Man har från Försvarsmaktens sida förklarat sig trött på att bli JO-anmäld var gång man hyllar ett framgångsrikt svenskt landslag.
Se http://www.sr.se/cgi-bin/Radiosporten/n ... &nyheter=1
Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 26 aug 2008, 07:42, redigerad totalt 1 gång.
-
Statsflyg får ändå eskort fortsatt. Såg en video på Youtube där Gripar eskorterade Rumäniens president i våras.
Sen misstänker jag att Saab har stått för slantarna (flygplanen?) ibland tex när Norges försvarsminister besökte Saab i April. Då var det två fpl som inte bara hämtade upp vid gränsen men även följde med hem. Eller så tog man det ur exportstödskassan... vad vet jag.
Det verkar som nedan händelse är den senaste offentliga som handlade om sport? Har noterat att det handlar om OS-silver.. tror det är 2003, damfotboll. Ser Karlbergs slott MHS (vita byggnaden vid vattnet/banvallen) på bilden.. flygning över Stockholm alltså.
Sen misstänker jag att Saab har stått för slantarna (flygplanen?) ibland tex när Norges försvarsminister besökte Saab i April. Då var det två fpl som inte bara hämtade upp vid gränsen men även följde med hem. Eller så tog man det ur exportstödskassan... vad vet jag.
Det verkar som nedan händelse är den senaste offentliga som handlade om sport? Har noterat att det handlar om OS-silver.. tror det är 2003, damfotboll. Ser Karlbergs slott MHS (vita byggnaden vid vattnet/banvallen) på bilden.. flygning över Stockholm alltså.