För någon vecka seden såg jag på TV-nyheterna att man med hjälp av ny SONAR eller kanske något annat i mätväg hade skannat Vänern för att ta fram nya sjökort. Då nämndes i förbigående att man sett både bilar och flygplan på bottnen. Eftersom våra militära flygplan vanligen bärgas för haveriutredning, så slår mig tanken att det kan vara främmande flygplan från VK2. Bland annat finns ju uppgifter om ett sådant söder om Åmål. Kanske någon såg TV-inslaget och vet något närmare om var och vem som kan bidra med info.
Ingemar
Vrak i Vänern
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Re: Vrak i Vänern
Denna gången har Fartyget Jacob Hägg inte varit nära Åmål utan bara i den Östra delen som kallas "Värmlandssjön "
vet inte säkert vad dom hittat , men de har gått över ett område där det finns en Lansen som aldrig hittades .
Jag hade gjort en kopia av Haverirapporten och bett en anställd i hamnen där båten brukade ligga
att ge dom den och förhoppningsvis hålla utkik efter den ! MEN visade sej senare han "glömde" det
sen finns det stora ? delar av en B5 inom det nu avsökta-sjömätta området
kan ju vara det dom sett
eller givetvis nåt okänt från kriget !
Det går ju givetvis kontakta Sjöfartsverket och fråga !
testa gärna !
vet inte säkert vad dom hittat , men de har gått över ett område där det finns en Lansen som aldrig hittades .
Jag hade gjort en kopia av Haverirapporten och bett en anställd i hamnen där båten brukade ligga
att ge dom den och förhoppningsvis hålla utkik efter den ! MEN visade sej senare han "glömde" det
sen finns det stora ? delar av en B5 inom det nu avsökta-sjömätta området
kan ju vara det dom sett
eller givetvis nåt okänt från kriget !
Det går ju givetvis kontakta Sjöfartsverket och fråga !
testa gärna !
Klas Andersson » skrev::
””de har gått över ett område där det finns en Lansen som aldrig hittades . ””
Vilket haveri menar du?
Att skanna Vänern för att ta fram nya sjökort. , finns någon samverkan med FV tro?
Om man skulle skanna i Östersjöns vissa delar borde man kunna hitta flera vrak som ligger på djupet och som jag uppfattat inte bärgats , trots att piloten ej heller hittats.
Men det är ju en annan fråga.
Intressant om man kan spåra ””främmande flygplan från VK2. ””
””de har gått över ett område där det finns en Lansen som aldrig hittades . ””
Vilket haveri menar du?
Att skanna Vänern för att ta fram nya sjökort. , finns någon samverkan med FV tro?
Om man skulle skanna i Östersjöns vissa delar borde man kunna hitta flera vrak som ligger på djupet och som jag uppfattat inte bärgats , trots att piloten ej heller hittats.
Men det är ju en annan fråga.
Intressant om man kan spåra ””främmande flygplan från VK2. ””
-
Tyvärr är det frågan om ett missförstånd, jag mailade nämligen Ola som intervjuades i inslaget om att SFF forum kan hjälpa till med identifiering av vraket etc. Han svarade såhär:
Hej Johan,
Det är tyvärr så att journalister inte får allt rätt när de sätter ihop reportaget. Under intervjun med reportern fick jag frågan om vad som var det intressantaste jag sett under mina år i Sjöfartsverket. På detta svarade jag "ett ryskt bombplan från WWII i Östersjön under projektet CHEMSEA". Ibland blir det tyvärr så...
I Vänern har vi "bara" hittat vanliga vrak. Inga flyg...
Hälsningar
Ola Ekmark
-
Hej johan ,
kan du maila mej om kontakten med Ola så jag ev kan sända haverirapporten på Lansen .
Finns kartbild där som dom kan se var dom "borde" sett ett plan ,
klas.andersson198@spray.se
Mvh Klas
kan du maila mej om kontakten med Ola så jag ev kan sända haverirapporten på Lansen .
Finns kartbild där som dom kan se var dom "borde" sett ett plan ,
klas.andersson198@spray.se
Mvh Klas
-
Det gäller A32038, jag har nu lagt in Haverirapporten http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=32&t=9144
Samt B5 7077, den har jag lagt in tidigare http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=61&t=7388
finns ...ytterligare minst 3 Lansen i Vänern som inte bärgats
även besättningen i den ena är kvar där ute ,
MEN med överljudsfart ner i vattnet finns det inte mycket att bärga ...
Samt B5 7077, den har jag lagt in tidigare http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=61&t=7388
finns ...ytterligare minst 3 Lansen i Vänern som inte bärgats
även besättningen i den ena är kvar där ute ,
MEN med överljudsfart ner i vattnet finns det inte mycket att bärga ...