Lågt flygande flygplan - julhälsning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Jag vill med några foton från stranden vid Maho Beach på St. Martin igår önska alla på forumet en God Jul och Gott Nytt År!
Det är inte mer svensk flyghistoria än att researrangören Ving nu erbjuder resor till St.Martin och sedan några veckor flyger direkt med Thomas Cook från Aranda och Landvetter.
Några ytterligare foton finns i detta forums avdelning Galleri.
JetBlue's Airbus 320 från New York kommer in lägre än normalt över stranden.
JetBlue's Airbus 320 från New York kommer in lägre än normalt över stranden.
En LearJet som kommer in väldigt lågt. Det var stort jubel bland de som fanns på stranden rakt under.
En LearJet som kommer in väldigt lågt. Det var stort jubel bland de som fanns på stranden rakt under.
KLM flyger på St. Martin med Boeing 747 och har tre tiurer i veckan. Mäktigt att vara så nära ett så stort landande flygplan.
KLM flyger på St. Martin med Boeing 747 och har tre tiurer i veckan. Mäktigt att vara så nära ett så stort landande flygplan.
Här står en grupp just bakom KLM:s Boeing 747 när den drar på för start. Jag höll mig på avstånd med teleobjektiv, men ändå yrde sanden där jag stod.
Här står en grupp just bakom KLM:s Boeing 747 när den drar på för start. Jag höll mig på avstånd med teleobjektiv, men ändå yrde sanden där jag stod.
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Arne M »

Sven-Erik Jönsson skrev:Jag vill med några foton från stranden vid Maho Beach på St. Martin igår önska alla på forumet en God Jul och Gott Nytt År!
Det är inte mer svensk flyghistoria än att researrangören Ving nu erbjuder resor till St.Martin och sedan några veckor flyger direkt med Thomas Cook från Aranda och Landvetter.
Några ytterligare foton finns i detta forums avdelning Galleri.
DSC_7422.JPG
DSC_7442.JPG
DSC_7470.JPG
DSC_7546.JPG
Tack för intressanta bilder på 'vintriga' :D flygbilder från St. Martin! Men kan det verkligen vara rimligt att tillåta badande på stranden direkt under inflygningsbanan? Speciellt då när stora jetplan sveper mycket lågt över stranden och människorna vid landningen som illustreras av fallet med KLM:s B747-400? Där blir det ju verkligt kraftiga luftvirvlar bakom planets jetmotorer. Man har ju exempelvis ett säkerhetsavstånd bakom en jumbo vid start och landningar för att inte efterföljande mindre och lättare plan ska påverkas negativt och t.o.m. störta! Men badande julfirare i Västindien kanske inte är lika viktiga?! :-(
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Här räcker det med en varningsskylt som Du kan se i bildserien på denna länk, sedan får var och en avgöra vilka risker som hen vill ta. Inga avspärrningar på stranden och ingen som verkar klaga på buller. Det finns mycket bebyggelse i närheten av flygplatsen.

Men det är en verklig upplevelse att vistas på stranden en dag eller två, det går bara inte att beskriva. T.o.m. min hustru gillade det :-)
/Sven-Erik
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av ing »

God Jul Sven-Erik!
Kul bilder du skickat från St Martin. När jag bodde i USA tog Lill och jag en kryssning i västra Karibien med strandhugg på St Martin, och fick möjlighet att uppleva denna "närkontakt av 3:e graden" - spännande. En likadan, men mindre spektakulär, upplevelse kan man också ha i Grekland på ön Aruba, där landningsbanan ligger tvärs över ön mellan två berg och börjar (och slutar) i strandkanten på norra sidan av ön.
Ha det skönt i värmen! Vi har sol idag men minus 3-4 grader och ser fram emot en grön jul (tyvärr..)
/Stieg
LPI-Observer
Inlägg: 84
Blev medlem: 04 jan 2011, 20:00
Ort: Björsäter

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av LPI-Observer »

Jag är rädd att du är ute och slirar nu Stieg! Flygplatsen i Grekland som du tänker på är Skiathos.Mvh David
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej,

Håller med om Skiathos!!

Hans SFF-F

Här en bild:
25.jpg
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Hans O. Sandström »

Så här ser en KLM 747 start/landning ut på St. Marteen från cockpit!
Hans SFF-F
https://www.youtube.com/watch?v=1HRxppaWTdc
https://www.youtube.com/watch?v=ksmDuXO_k6E
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Åter hemma och har hunnit klippa ihop en filmsnutt från Maho Beach som nu finns på YouTube
/Sven-Erik

Filmsnutt från Maho Beach
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Hans O. Sandström »

God morgon Sven-Erik från en kall Vätternbygd -14 just nu!

Trevlig film du/ni lagt ut!
Måste vara mäktigt att se en stor 747 så nära och så lågflygande.
Vad flög ni själva in med för något till SXM?? Boeing-Airbus??

Önskar en fin fortsatt helg,
Hans SFF-F
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Lågt flygande flygplan - julhälsning

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hans O. Sandström skrev:
Måste vara mäktigt att se en stor 747 så nära och så lågflygande.
Vad flög ni själva in med för något till SXM?? Boeing-Airbus??
Hej Hans och alla andra:
Visst, det var riktigt mäktigt att vara så nära.
Vi flög med Thomas Cook Airbus A330 direkt från/till Landvetter. Det är researrangören Ving som sedan sent i höst fram t.o.m. februari 2015 har resor till St.Martin från Sverige.
Till St. Martin var det med OY-VKI och hem med OY-VKF som endast några dagar tidigare kommit hem från Frankrike efter stor översyn. För oss passagerare märktes det genom att all inredning var helt ny. På hemresan hade vi ordentlig medvind, över Nordsjön visade TV-skärmen ett tag en groundspeed på 1077 km/tim.
Önskar Er fortsatt trevlig helg!
OY-VKF landar på Princess Juliana Intl. Airport på kvällen den 21/12, kom från ESSA.
OY-VKF landar på Princess Juliana Intl. Airport på kvällen den 21/12, kom från ESSA.
1077 km/tim över Nordsjön, en ordentlig medvind!
1077 km/tim över Nordsjön, en ordentlig medvind!
Denna SWC karta för FL390 är visserligen från dagen efter, men vädersituationen var ganska lika som dagen då vi åkte hem. Här ser man en jetström på 140 - 160 kt mellan Skottland och Östersjön.
Denna SWC karta för FL390 är visserligen från dagen efter, men vädersituationen var ganska lika som dagen då vi åkte hem. Här ser man en jetström på 140 - 160 kt mellan Skottland och Östersjön.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"