Man (FV) ”passade” väl ofta på att anlägga en ny vägbas, vid tex. nydragningar av vägar?
Hur var ”upplägget”,? :
FV betalar extra vägbredd o ev. förhöjd bärighet?
Samt div. uppställningsplatser o vägar.
Hur var det med senare underhållet ?
Vem initierade ex. underhållet?
Var vägbasen en FV ”ägodel”??
Bengt
Vägbaser ---Sverige
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- UrbanFredriksson
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31
Den sk Flygrakan öster om Falkenberg på väg 150 Skall vara en sådan.Bengt Ekbladh skrev:Hur frekvent användes vägbaserna egentligen?
Med hänsyn till bil-trafiken, den kunde väl ofta omledas på ”gamla” om-vägen?
Finns det vägbaser som över huvud taget aldrig har känt en flygplanslandning?
Antalet vägbaser , låg antalet på ca: 100- talet?
Bengt
Det finns en möjlig uppställningsplats kvar o NO änden. Det har tidigare
varit en i SV änden men den har varit borta i att antal år.
Enligt en tidigare tråd skall inget flygplan ha satt sina däck på denna bana
Jag är själv nyfiken på mer info om denna Reservbana.
KS HAD
- Stig Kjellman
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
- Ort: Landskrona
Har också blivit intresserad. Fanns uppställingsplaten vid start-och målplatsen för Västkustloppet.
Sista tävlingen gick 1964 och rakan var då inte lämplig för flyg, det var knappt 2 Saab 96 fick plats i bredd.
Kanske slopades uppställingsplaten när motorväg E6 skar av vägen och trafiken lyftes upp på en bro?