16269, Sk 16B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3394
- Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50
16269, Sk 16B
16269
Sk 16B
Typ: North American AT-6A Texan
c/n: 77-4524
Tillverkningsår:
Ex: 41-495 (USAAF), NC60864
1953-03-20 Till F15 Kod F15-269
1953-03-23 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP
Se vidare historik här:
viewtopic.php?f=11&t=4604
Edit: Rättat c/n och registreringar före Fv-tiden
Sk 16B
Typ: North American AT-6A Texan
c/n: 77-4524
Tillverkningsår:
Ex: 41-495 (USAAF), NC60864
1953-03-20 Till F15 Kod F15-269
1953-03-23 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP
Se vidare historik här:
viewtopic.php?f=11&t=4604
Edit: Rättat c/n och registreringar före Fv-tiden
Senast redigerad av Lars Larsson den 11 maj 2020, 09:17, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16269, Sk 16B
Författaren avlägsnade inlägget 21.10.11
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 11 okt 2021, 10:06, redigerad totalt 3 gånger.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16269, Sk 16B
C/n bör vara 77-4524.
Ex: USAAF 41-495
1946 Registrerad NC60864
1953-03-20 Till F15 Kod F15-269
1953-03-23 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP
1968-03-01 Olle H.Åhnstrand
1971-05-11 Björn Löwgren, Skå-Edeby
2020 Registrerad PH-TXN
Ex: USAAF 41-495
1946 Registrerad NC60864
1953-03-20 Till F15 Kod F15-269
1953-03-23 Godkänd
1957-12-12 Kasserad.Såld till A E Ulmann & Associates Ltd,New York, USA.
1957 Såld till Svensk Flygtjänst AB
1958-10-07 Registrerad SE-CHP
1968-03-01 Olle H.Åhnstrand
1971-05-11 Björn Löwgren, Skå-Edeby
2020 Registrerad PH-TXN
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 11 okt 2021, 10:08, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16269, Sk 16B
Jag har nyligen fått en bild av skyltarna från North American och USAAC.
Dessa visar c/n 77-4524 och s/n 41-16443.
Men - skylten från North American visar kontraktnummer 12969 medan USAAC-skylten visar kontraktnummer 15977.
och skylten från North American visar byggdatum 1941-05-08 medan USAAC-skylten visar godkäntdatum 1942-01-2.
Jag har ett foto av skyltarna från 77-4698 / 41-629 och de visar samma kontraktnummer och datum på båda skyltarna.
Skyltarna i 16269 kommer alltså från två olika plan.
Det mest troliga är tillverkningsnummer 77-4524 och USAAC nummer 41-495.
Dessa visar c/n 77-4524 och s/n 41-16443.
Men - skylten från North American visar kontraktnummer 12969 medan USAAC-skylten visar kontraktnummer 15977.
och skylten från North American visar byggdatum 1941-05-08 medan USAAC-skylten visar godkäntdatum 1942-01-2.
Jag har ett foto av skyltarna från 77-4698 / 41-629 och de visar samma kontraktnummer och datum på båda skyltarna.
Skyltarna i 16269 kommer alltså från två olika plan.
Det mest troliga är tillverkningsnummer 77-4524 och USAAC nummer 41-495.
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 16269, Sk 16B
Hej Johnny
Intressant. Varifrån kommer fotot du erhållit?
Är det under Fv perioden, när den var SE-CHP eller PH-TXN?
Om inget skumt har inträffat efter USAAF-tiden så låter det som två flygplan byggts ihop till ett.
Jag skall se om jag kan hitta de båda IARC korten. Tyvärr har de CD skivorna jag köpte från Maxwell
skramlat ihop och jag kan inte längre öppna dem på min dator....
Hälsningar
Stisse
Intressant. Varifrån kommer fotot du erhållit?
Är det under Fv perioden, när den var SE-CHP eller PH-TXN?
Om inget skumt har inträffat efter USAAF-tiden så låter det som två flygplan byggts ihop till ett.
Jag skall se om jag kan hitta de båda IARC korten. Tyvärr har de CD skivorna jag köpte från Maxwell
skramlat ihop och jag kan inte längre öppna dem på min dator....
Hälsningar
Stisse
-
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
- Ort: Oslo
Re: 16269, Sk 16B
Hej Stisse.
Beklagar sent svar.
Fotot var nytaget av den nya ägaren (PH-TXN).
Enligt obekräftade uppgifter skal den andra individen ha funnits på Israels flygvapensmuseum.
Jag har gjort upprepade, men tyvärr obesvarade, förfrågningar till museet om riktigheten av detta.
Bästa hälsningar
Johnny
Beklagar sent svar.
Fotot var nytaget av den nya ägaren (PH-TXN).
Enligt obekräftade uppgifter skal den andra individen ha funnits på Israels flygvapensmuseum.
Jag har gjort upprepade, men tyvärr obesvarade, förfrågningar till museet om riktigheten av detta.
Bästa hälsningar
Johnny
-
- Inlägg: 238
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Re: 16269, Sk 16B
Tack Johnny
Är inte hemma just nu (åkte till Spanien samma dag du svarade) så jag har inte tillgång
till böcker/huvuddator, men svaret jag fick är att det finns inget som indikerar att de
två individerna skall ha byggts samman under USAAF perioden.
Istället är det mycket troligt att någon gång under dess civila period i USA att
någon byggt samman två AT-6/T-6 till en.
Denna någon bör i så fall ha varit samma firma som Flygvapnet köpte maskinen av.
Det känns mindre troligt att något skulle hänt efter det att Flygvapnet sålde maskinen.
Om inte den nuvarande ägaren eller tidigare personer kopplade till SE-CHP är "skyldiga"
så kan jag inte heller se någon koppling till Israel.
Hälsningar
Stisse
Är inte hemma just nu (åkte till Spanien samma dag du svarade) så jag har inte tillgång
till böcker/huvuddator, men svaret jag fick är att det finns inget som indikerar att de
två individerna skall ha byggts samman under USAAF perioden.
Istället är det mycket troligt att någon gång under dess civila period i USA att
någon byggt samman två AT-6/T-6 till en.
Denna någon bör i så fall ha varit samma firma som Flygvapnet köpte maskinen av.
Det känns mindre troligt att något skulle hänt efter det att Flygvapnet sålde maskinen.
Om inte den nuvarande ägaren eller tidigare personer kopplade till SE-CHP är "skyldiga"
så kan jag inte heller se någon koppling till Israel.
Hälsningar
Stisse