Jag skulle vilja efterlysa bilder och information på hur Tp 83 Pembroke såg ut i samband med att de användes vid utbildningen av flygnavigatörer på 32-systemet.
Det som är intressant,är bilder på inredningen med elevens plats där radarindikator och manövreringen av radars syns.
Jag undrar också om det enbart var mot J 32 B man utbildade på denna "plattform", eller om det också förekom mot A 32 som hade annan radar och radarindikator osv?
Tp 83 Pembroke som flygande lektionssal...
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Per Björkqvist
- Inlägg: 376
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
- Ort: Linköping
Re: Tp 83 Pembroke som flygande lektionssal...
””Jag undrar också om det enbart var mot J 32 B man utbildade på denna "plattform", eller om det också förekom mot A 32 som hade annan radar och radarindikator osv? ””
I och med introduktionen av A 32A Lansen bruka Tp 83 som flygande lektionssal för utbildningen av flygnavigatörer för nattjakt- (F 1) och attackflottiljerna (F 17 och F 14). ...enl.
http://www.smb.nu/index.php/svenska-fly ... -1955-1977
A flying classroom for Mosquito night fighters and A32 Lance navigators.
http://www.bjorns-story.se/private/Airf ... 0part2.htm
((Knappast J30 i Sverige, TP 83 ankom sen Mosquito lämnat in !))
Tp 83 hade for detta ändamål byggts om till en flygande lektionssal och utrustats med radarstationen PS
-42. Flygplanet var långsamt jämfört med J 32B.Genom att utnyttja det gamla skolflygplanet Sk 16 som
målflygplan fick man dock realistiska fartförhålanden relativt mål och jakt.Dessutom fick man god tid på sig
under in flygningen.Sk16:s målfart var 220 km /h och Tp 83 kunde flyga i upp till 270 km/h. Detta innebar en nedskalning av kurvanfallets avstånd och farter till 1:4 jamfort med J 32B. Genom att utnyttja 9-km skalan på PS-42 i stallet for normalt 30-km skalan som i J 32B kunde ett gott övningsutbyte erhållas........
ur SFT 5/07
Tyvärr inga interiörbilder än!
Tycker mig sett bild, men kanske blandar ihop med B3?
Bengt
I och med introduktionen av A 32A Lansen bruka Tp 83 som flygande lektionssal för utbildningen av flygnavigatörer för nattjakt- (F 1) och attackflottiljerna (F 17 och F 14). ...enl.
http://www.smb.nu/index.php/svenska-fly ... -1955-1977
A flying classroom for Mosquito night fighters and A32 Lance navigators.
http://www.bjorns-story.se/private/Airf ... 0part2.htm
((Knappast J30 i Sverige, TP 83 ankom sen Mosquito lämnat in !))
Tp 83 hade for detta ändamål byggts om till en flygande lektionssal och utrustats med radarstationen PS
-42. Flygplanet var långsamt jämfört med J 32B.Genom att utnyttja det gamla skolflygplanet Sk 16 som
målflygplan fick man dock realistiska fartförhålanden relativt mål och jakt.Dessutom fick man god tid på sig
under in flygningen.Sk16:s målfart var 220 km /h och Tp 83 kunde flyga i upp till 270 km/h. Detta innebar en nedskalning av kurvanfallets avstånd och farter till 1:4 jamfort med J 32B. Genom att utnyttja 9-km skalan på PS-42 i stallet for normalt 30-km skalan som i J 32B kunde ett gott övningsutbyte erhållas........
ur SFT 5/07
Tyvärr inga interiörbilder än!
Tycker mig sett bild, men kanske blandar ihop med B3?
Bengt