Frågor om flygvärlden år 1955

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

lattesweden
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2008, 18:25

Frågor om flygvärlden år 1955

Inlägg av lattesweden »

Hej!

Jag har några frågor om hur saker och ting såg ut år 1955.

1) Först så skulle jag vilja veta vilka positionsljus en SAS DC-6 hade. Var satt de, vilka färger hade de, fast eller blinkande sken?

2) Sedan undrar jag om någon vet hur Ostermans Sikorsky S-55 helikopter såg ut färg- och dekormässigt? Var i landet flög de? Vilken typ av uppdrag? Fanns det andra än Ostermans i Sverige som flög med den här helikopter typen?

3) Och slutligen, var den klassiska helikopterplattan (dvs cirkeln med ett stort H i) uppfunnen då eller använde man något annat?

Anledningen till att jag frågar är för att jag bygger modeller som ska hänga över Stockholms Modelljärnvägsklubbs bana ( http://www.smj.org ) och banan är placerad tidsmässigt just år 1955 och vi strävar efter att hålla allt så korrekt som möjligt. Jag byggde tidigare två Tunnor som lågflyger över skogen. Bilder på dem finns här: http://www.lattermann.com/_cdb/models/a ... ontent.htm

Bockar & tackar för hjälpen!

Med vänlig hälsning

/ Anders Lattermann
lattel@canit.se
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Anders!

Intressanta frågar tycker jag som var 16 år gammal då 1955. Tog fram några böcker ur hyllan men det mesta, bl a bilderna av Ostermans S-55, är i svartvitt. I SSF:s bildarkiv (den del som finns på webben för medlemmar) finns några bilder av Ostermans S-55, varav en bild är i färg. Eller var kanske man skall säga. Du kan säkert få kika på dessa bilder om du vänder dig till SFF centralt; ditt syfte är ju vällovligt, speciellt för föreningsfraktionen SFF(r); r=räls. ;-)

Några kommentarer:

- Man (jag i alla fall) skiljde på DC-6 och DC-6B; vilken den visuella skillnaden var minns jag inte på rak arm. Jag tvivlar på att blinkande ljus av något slag förekom på den tiden.

- S-55 var väl aldrig "någon stor grej" i Sverige; jag minns mest Bell 47 (jag är ingen helikopter-kännare). Men fyra st har funnits i det svenska registret; SE-HBA och och -HBB hos Ostermans samt två till, hos AB Norrlandsflyg, -HGZ och -HHY. De två senare finns det färgbilder av på http://www.nordicrotors.com/reg/index.html samt historik. De kom dock hit till landet först på 70-talet enligt Lars E Lundins helikopterregister. En gjorde lång tjänst. (Kanske det var den jag sommaren 1998 såg från matsalsfönstret i Kebnekaise fjällstation varvid vi sa något om lata vandrare.)

Ser i en Göran Wallerts (första) bok att med S-55 gjorde Ostermans prov med att bogsera diverse flytetyg frän Flottan. Vari ingick att på land dra en lastbil samt mäta/räkna på bromskraften. (Se även Nordic Rotors historik.)

Vidare användes en för reguljär trafik över Öresund några sommarmånader 1955 enligt Nordic Rotors historik samt SFF kronologi:

1955, 10 juni: Osterman Aero AB startar helikoptertrafik mellan Helsingborg och Helsingör i samband med utställningen H 55 i Helsingborg. Vid flygningarna användes en Sikorsky S-55, SE-HBA, som kunde ta åtta passagerare.

1955, 17 juni: Ostermans startar reguljär helikoptertrafik mellan Malmö och Köpenhamn. Sergej Sikorsky, son till Igor Sikorsky, var passagerare på den första turen.


- "H-symbolen"; ja säg det. Kanske den fanns på isbrytare?

Hoppas du får svar från någon helikopterkännare.

Tillägg: Apropå din tidigare "installation" med J 29 på låg höjd, så visar det J 29 med den modifierade vingen (med "hundtand" eller vad det kallades) som väl hade börjat införas just med början 1955. Dessutom är planen märkta som tillhörande F 6, som inte hade 29:or med denna vinge. Man var en attackflottilj som i och för sig flög lågt med sina J 29 B som man fick 1954. Om man nu skall vara petig vilket jag absolut inte vill vara. I varje fall inte just nu. Och F 6 är ju för mig flottiljen med stort F.


Hälsning/Lars S, lätt spontant
lattesweden
Inlägg: 2
Blev medlem: 19 aug 2008, 18:25

Inlägg av lattesweden »

Hej!

Tack för all hjälp! Jag fick "loss" bilderna med hjälp av generösa webbansvariga.

Färgbilden är lite lurig på vilken färg dekoren på helikopterna egentligen har. Vad hade Ostermans normalt för färgschema denna period?

Angående mina tunnor, jag var tvungen att bolla med de dekaler jag hade att tillgå, egentligen var det dekaler till F9 och jag behövde en flottilj någorlunda nära Bergslagen dessutom eftersom SMJs bana har det som tema. Så genom att vända 9an till en 6a så fick jag ihop det. Jag kollade att F6 hade tunnor denna period så det fick gå.

En del har också påpekat att det var ovanligt att två olika färgade divisioner (gul och röd i mitt fall) flög tillsammans men det var samma problem där, jag hade bara de olika individerna dekalmässigt att tillgå.

Till Ostermans helikoptern får jag tydligen göra dekaler själv, har numera fått kontakt med en kille som kan skriva ut dekaler så det lär lösa sig om jag bara kan klura ut färgerna. Det är få printrar som kan skriva ut dekaler obehindrat, vitt t.ex är en färg ytterst få skrivare kan skriva ut.

Vi modelljärnvägare bygger i skalan 1:87. Tunnorna och min SAS DC-6B (en gammal Heller byggsats) är i skala 1:72 så de är lite för stora. I skala 1:87 finns tyvärr nästan inget flyg alls att köpa. DC-6an ska vara i luften och ha roterande propellrar samt lysdioder för positionsljus. Och när man hänger 1:72 modeller i luften utan att det finns något annat storlekmässigt att relatera till så funkar de jättebra, åskådaren upplever att de är lite större = närmare än vad de egentligen är.

Av en ren slump ramlade jag över en stengammal S55 byggsats i den ovanliga skalan 1:96 men när jag mätte upp den verkade den mer vara 1:90 och det är så nära 1:87 att det duger finfint så den ska vara markplacerad (eller nära marken) med roterande huvudrotor (att få stjärtrotorn att snurra verkar omöjligt, det är för smått). Den kommer nog att få vara nere i hamnen, kanske lyfter den en kraftledningsstolpe som kommit med båt därifrån ut i terrängen. Genom två eller fler "vajrar" (tunn pianotråd) kan jag dra upp strömmen till motorn samt få den att "flyga" ovanför stolpen tänkte jag.

MVH / Anders
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"