Douglas DC-4 märkt som SE-ABA

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Stig Jarlevik

Douglas DC-4 märkt som SE-ABA

Inlägg av Stig Jarlevik »

Hej på er

Vet någon möjligen var, när och varför denna DC-4 är märkt med SE-ABA?

https://commons.wikimedia.org/wiki/Cate ... A5nger.jpg

Trodde först den var felmärkt vid leveransen, men det kan ju också röra sig om en ommålning med tanke på 25 års jubileet av ABA 1946. Platsen är väl då Bromma antar jag...
Någon som vet?

Hälsningar
Stig
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin

Re: Douglas DC-4 märkt som SE-ABA

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

På Lae Blogg fanns ett inlägg om denna bild för snart ett år sedan. Där gissar man att platsen är Santa Monica.
Jag tror mest att det är en retuschering. Bilden var också uppe i detta forum 2010.

Bilden förekommer på flera olika webbsidor på nätet.

Tidigare tråd i vårt forum: http://forum.flyghistoria.org/viewtopic ... e6e1faf6c9

Se http://lae.blogg.se/2014/march/sila-en- ... e-aba.html
/Sven-Erik
Stig Jarlevik

Inlägg av Stig Jarlevik »

Tack Sven-Erik

Eftersom det inte verkar vara speciellt många som har några åsikter och inga fler foton har dykt upp under alla år så är det vi ser knappast i Sverige.
Att det då rör sig om Douglas fabriken är nog en bra slutledning.
För att fortsätta på samma spår, visst kan det vara en retuschering, men varför jobba på just registreringen? Var man så bra på det så bör ju hela märkningen vara en retuschering. Då slapp man ju måla kärran överhuvudtaget och SAS/SILA kunde välja och vraka bland alternativen. Skulle jag själv gissa vidare så är det kanske ett foto man skickade över för godkännande från SILA (det finns ju trots allt i SAS arkiv) redan 1945. Beställningen gjordes ju 1943 ifrån svenskt håll.
Helt klart valdes ju annan märkning vid leveransen.

Hälsningar
Stig
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Stig Jarlevik skrev:För att fortsätta på samma spår, visst kan det vara en retuschering, men varför jobba på just registreringen? Var man så bra på det så bör ju hela märkningen vara en retuschering.
Personligen tycker jag att hela målningen ser ut som en retuschering. Skulle vara intressant att se originalbilden (om det finns någon hos Douglas)
eralehm

Inlägg av eralehm »

Om man förstorar upp bilden tycker jag det är mycket tydligt att det är en retuschering, om än en (för tiden) skicklig sådan. Se speciellt:

- ABA-märkena på nos och (speciellt) fena, vilka ser väldigt rudimentära ut
- några av bokstäverna ovanför fönstren, som är ojämna och inte helt i linje med varandra
- registreringen, som är för svart för att vara original
- S-et i registreringen, som har fel perspektiv
- dekoren runt registreringen, som uppvisar klara spår av retuschering

/Leif
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"