Problem med 37-5 Viggen

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Problem med 37-5 Viggen

Inlägg av Björn Bäcklund »

Jag håller på att bygga modeller som visar utvecklingen av AJ versionen av Viggen. Jag tänkte mig början med trä mockuppen 37-0 följt av 37-1 med canardvingar som pekar lite uppåt. Sedan -2 med canardvingarna monterad i normalt läge följt av -4 som fått sågtanden i vingen och uppflyttade radarvarnare. Slutligen -7 som fåt bulan på ryggåsen och ev. första produktionsplanet 37001.
Nu har jag srungit in i problem efter att ha hittat bilder i vårt bildarkiv. En av prototyperna med sågtanden men med radarvarnarna kvar under vingarna. Individen är okänd men misstanken är att det är -4 som enligt uppgift var först med sågtanden. Så nu funderar jag på att bygga även denna version men tänkte då märka om den -4 som jag redan byggt med uppflyttade radarvarnare.
Så min tanke är att om nu det är -4 som har radarvarnarna kvar under vingen så borde ju -5 vara först med uppflyttade radarvarnare redan vid tillverkning. Därför tänkte jag märka om min -4 till -5. För någon vecka sedan såg jag på nätet en specialmålad -5 med stora gröna rutor målade på vingar och kropp. Jag tänkte inte mer på det då eftersom jag inte skulle bygga den individen och var osäker på om den verkligen funnits men nu så är saken helt plötsligt aktuellt men jag kan inte hitta något om den förutom en bild i en av viggenböckerna och här. Sidan på nätet hittar jag inte igen och jag kan inte komma ihåg om det var bilder på en modell eller ett plan till en flight simulator. Vet någon var jag kan hitta bilder på -5 i denna målning och ev. kasta ett ljus över radarvarnare och sågtänder på Viggen?
ecafrze

Re: Problem med 37-5 Viggen

Inlägg av ecafrze »

Hej Björn!

Om du inte får svar här kan jag rekommendera att ställa samma fråga i gruppen Saab 37 Viggen på Facebook. Där borde du kunna få svar om inte annat.
Fredrik Zetterberg
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"