Totempåle
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
Totempåle
I samband med leveransen av Linjeflygs första Boeing 737-500 SE-DNA den 10 april 1990 förärades Linjeflyg en Totempåle, 3,5 meter hög av Boeing. Totempålen fraktades till Arlanda vid leveransflygningen och placerades till vänster om receptionen i ljusgården på huvudkontoret Arlanda. Är det någon som vet var Totempålen befinner sig idag? Var tog den vägen?
-
Re: Totempåle
Kan det vara den här du menar ? Bilden tagen av Kent Lindgren på LIN:s julfest , inte svar på frågan var totempålen finns nu men det går säkert att ta reda på !
-
Hej Rolf,
Tack för svar.
Det har gått en del turer sedan min fråga. Aktiva medlemmar i Kamratklubben lokaliserade totempålen efter mer än 20 år i glömska och såg till att den kom till Julfesten. Själv har jag besökt konstnären Tom Lafortune, indiannamn Katickwathet i Victoria på Vancouver Island för att få mer bakgrundsinfo. Intressant och kul att Totempålen nu är bevarad och uppskattad.
Thomas
Tack för svar.
Det har gått en del turer sedan min fråga. Aktiva medlemmar i Kamratklubben lokaliserade totempålen efter mer än 20 år i glömska och såg till att den kom till Julfesten. Själv har jag besökt konstnären Tom Lafortune, indiannamn Katickwathet i Victoria på Vancouver Island för att få mer bakgrundsinfo. Intressant och kul att Totempålen nu är bevarad och uppskattad.
Thomas
-
Vet du var den bevaras nu ? Till beskådande ?
-
Gå in på www.aircraftmodels.se under Linjeflyg memorabilia så hittar du den. Vill någon kolla den på plats så går det också bra.
Enligt konstnären Tom Lafortune så tillverkades Totempålen 1986 och tog honom 7 veckor att färdigställa. Enligt honom så köpte Boeing 4 Totem Pålar varav 1 således till Linjeflyg och en till Lufthansa de resterande två kom han inte ihåg.
Enligt konstnären Tom Lafortune så tillverkades Totempålen 1986 och tog honom 7 veckor att färdigställa. Enligt honom så köpte Boeing 4 Totem Pålar varav 1 således till Linjeflyg och en till Lufthansa de resterande två kom han inte ihåg.