82001, Tp 82

Antal i Flygvapnet: 1 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

82001, Tp 82

Inlägg av Johnny Comstedt »

82001
Tp 82
Typ: Vickers Armstrong 668 Varsity T Mk 1
Tillverkningsnummer: 622
Tillverkningsår: 1952
Till RAF märkt WJ900
1953 Till Flygvapnet
Till F 8 kod F 8-80
Mars 1973 Till Flyghistoriska samlingarna, Malmen.
I Flygvapenmuseum, Malmen 2007: https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704571763/
2013: https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704571763/
2014: https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704571763/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704571763/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704571763/
https://www.flickr.com/photos/70364571@ ... 704571763/
Senast redigerad av Johnny Comstedt den 26 jan 2015, 20:52, redigerad totalt 1 gång.
Bengt Ekbladh

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Vickers Varsity med RAF serial WJ 900 flög för första gång den 11 december 1952 och var kontrakterad för Ministry of Supply. I samband med det svenska flygvapnets köp av den brittiska D.H.112 Venom NF 2 ( J 33), kunde även detta flygplan (c/n 622) försäljas till KFF och flygvapnet. Flygplanet levererades den 28 januari 1953 och fick typbeteckningen Tp 82 med registreringsnummer 82001. Flygplanet var utrustat med två Bristol Hercules 264 (luftkylda slidmotorer) på vardera 1 950 hk.
Flygplanet baserades på F 8 Barkarby och utrustades med en mängd avancerad elektronisk utrustning för sin tjänst som signalspaningsflygplan, eller som det på fackspråk kom att benämnas; high altitude trials concerning radio communication. P.g.a. av den sekretess som omgärdade Tp 82 gavs det inte helt ogrundat av allmänheten epitetet spionplan, eller senare p.g.a. alla dess antenner och karaktäristika, även smeknamnet "Piggsvinet".,"the Porcupine"
Flygplan Tp 82 kom i första hand att ersätta DC-3 (Tp 79) som signalspaningsflygplan, och senare opereras jämsides med Tp 52 Canberra. Flygplan Tp 82 gick ur tjänst så sent som 1973, och kom för sina speciella uppdrag att ersättas av TP 85 Caravelle. Flygplanet (82001) finns bevarat vid Flygvapenmuseum i Linköping.
TP 82 had a considerable cargo capacity. It was used several times for humanitarian missions on behalf of  the United Nations and the Red Cross.

Någon som har kass.-datumet ca 1973?
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Johnny Comstedt »

Bara mars 1973 enligt flygvapenmuseums informationsskylt.
Bengt Ekbladh

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Bengt Ekbladh »

82001, Tp 82

Kallades tydligen även för ”Bataki”


”Bataki”, baserad på F8, hört det förr?, inte jag men..
Tp82 Vickers Varsity sägs det.
Namnet "Bataki" fick den efter korpen i Nils Holgerssons underbara resa.
"Bataki, korpen, älskade allt, som var hemlighetsfullt, allt, som gav anledning till grubbel och funderingar och satte tankarna i rörelse...".
De många svärdantennerna gav däremot upphov till öknamnet "Piggsvinet".
...= mera känt.....men Bataki ?
https://stenholtermann.blogspot.com/2010/
långt ner
Har du hört namnet förr? och har du ev. upplevelser att berätta?
Bengt Ekbladh

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Bengt Ekbladh »

82001, Tp 82

Inget hemligt kvar i ”Piggsvinet”
skriver Peter Liander, kolla bilderna EFTER "avspionerandet" , eller vad man säger
https://omflygplan.wordpress.com/2019/0 ... iggsvinet/


och hur är det med "namnet" ”Bataki”....enbart använt inom den lilla krets som var involverad i verksamheten , eller?
Bengt Ekbladh

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Bengt Ekbladh »

82001, Tp 82.

Lite fler bilder från museet.

Tyvärr inga bilder på när kärran var aktiv!....har du några sådanna?
http://aircraftwalkaround.hobbyvista.co ... ckvars.htm
Bengt Ekbladh

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Bengt Ekbladh »

82001, Tp 82

En episod vid F14 Halmstad 1959
Läs..Hangarvakt med specialbevakning...uppdrag "piggsvinet"
...var bevakningen OK?
....
Sid 7
http://fss1966.ulre.se/diverse/kamratbl ... merged.pdf
Peter Liander
Inlägg: 437
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:43

Re: 82001, Tp 82

Inlägg av Peter Liander »

Flygplanet levererades till F 8 i Barkarby 1953-08-06 och godkändes av KFF 1953-08-19, kasserades 1973-05-23, 3984 flygtimmar.

Sista uppdraget flögs i mars 1973 och flygplanet flögs till Flygvapenmuseum i april samma år.
Skriv svar

Återgå till "Tp 82, Vickers Varsity"