SE-CDG
Typ: Cessna 170B
c/n: 26988
Tillverkad år 1955
Fd N3445D
Registrerad 1956-06-30 J T Strindberg, Stockholm (Stockholms Nya Flygskola, ersatt av SE-CNU)
Haveri 1956-12-17 Keskoive (Sevivuoma) 65km N Kiruna, nödlandning i dåligt väder under malmletningsuppdrag. Fpl bärgat av hkp SE-HBB 1957-03-17
Innehavare 1958-04-01 Dragon Aviation AB, Stockholm till 1958-10-01
Innehavare 1959-06-09 AB Siljansflyg, Orsa (ersatt av SE-CNU)
1959-11-03 Kiruna Flygklubb, Kiruna (ersatt av SE-CTC?)
1961-09-18 Dala-Flyg, Borlänge (Borlänge FK, ersatt av SE-CYR)
1968-05-21 G E Callsvik, Bollnäs & O Svedåker, Arbrå
1972-06-06 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna
1973-10-09 B Nordlöf, K Löfqvist, G Pettersson & J E Söderberg, Västerås, B Eriksson, Arboga
1975 Utrustat för fallskärmshoppning, ny dörr
1976-08-10 S Ahlezon, Östervåla
Bt 1980-03-24 S Ahlezon, Östervåla (experimentklassat EAA 98)
Haveri 1988-05-27 Jönköping/Axamo, motorstopp och vikning efter start. Totalhaveri, brand, 4 omkom
Lu 1988-09
SE-CDG, Cessna 170B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9941
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
-
- Inlägg: 4041
- Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47
Re: SE-CDG, Cessna 170B
SE-CDG enligt min DB. Trots haveriet över 20 sen har den här pärlan lyckats undvika avregistrering (pga inskrivning) och finns kvar på dagens SWECAR.
SE-CDG
Cessna 170B
C/n 26988
YoM 1955
Ex N3445D
19560326 Res F E Bergman, Göteborg
19560406 Appl for Reg F E Bergman, Göteborg
19560416 US Export CofA #E-35393 to Sweden
19560419 Ir CofA/CofR until 19560430
19560420 BofS Hans Borkmann, Hamburg/F E Bergman, Göteborg
19560427 Temp PtFt #1 until 0506 ferry SAGB-SASO
19560503 Appl for Reg J T Strindberg, Stockholm
19560504 BofS F E Bergman, Göteborg/J T Strindberg, Stockholm
19560509 Ir CofA until 0810
19560511 Ir CofA until 0811
19560530 Incident, Rovaniemi airport, damaged in high winds (repa i höjdroderspetsen och i kroppen)
19560630 CofA #1199
19560630 Reg CofR #1088/454 J T Strindberg, Stockholm
19561214 Accident, Keskoive (Sevivuoma) 65 km N Kiruna, emergency landing in bad weather. Aircraft retrieved by OAAB with S55 SE-HBB 19570316/17
19570101 same, Op: AB Stockholms Nya Flygskola, Skå (until 19571231)
19580401 same, Op: Dragon Aviation AB, Stockholm (until 19581001)
19590609 same, Op: AB Siljansflyg, Orsa (until 19590630)
19591103 Kiruna Flygklubb, Kiruna (19591102)
19610408 Nyge-Aero, AB Nygeverken, Nyköping (unofficial)
19610526 G Bandel, S Berglund & R Eriksson, Borlänge (unofficial)
19610918 Dala-Flyg, Borlänge (19610807)
19680521 G E Callsvik, Bollnäs & O Svedåker, Arbrå (19670628)
19700801 Accident, Mohed, Bollnäs
19700923 Engine conv Continetntal 0-300 B> 0-300 D
19720606 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna (19720507)
19731009 B Nordlöf, K Löfqvist, G Pettersson & J E Söderberg, Västerås, B Eriksson, Arboga (19731003)
197504xx Installation of parachute jumper door
19760810 B Strömberg, Hudiksvall (19760619)
19760810 S Ahlezon, Östervåla (19760622)
19800324 Experiment classified EAA #98 complete overhaul of Continental 0-300-C engine (3 x cylinderhaverier under en 6 års period Västerås, Eskilstuna, Bollnäs!!!)
19880527 Accident Jönköping/Axamo airport, engine failure shortlly after t/o and turned over prior to ground impact and subsequent fire (4 fatalaties)
19880930 CofA lapsed SE-CDG
Source credits: Riksarkivet, LFV & TS
SE-CDG
Cessna 170B
C/n 26988
YoM 1955
Ex N3445D
19560326 Res F E Bergman, Göteborg
19560406 Appl for Reg F E Bergman, Göteborg
19560416 US Export CofA #E-35393 to Sweden
19560419 Ir CofA/CofR until 19560430
19560420 BofS Hans Borkmann, Hamburg/F E Bergman, Göteborg
19560427 Temp PtFt #1 until 0506 ferry SAGB-SASO
19560503 Appl for Reg J T Strindberg, Stockholm
19560504 BofS F E Bergman, Göteborg/J T Strindberg, Stockholm
19560509 Ir CofA until 0810
19560511 Ir CofA until 0811
19560530 Incident, Rovaniemi airport, damaged in high winds (repa i höjdroderspetsen och i kroppen)
19560630 CofA #1199
19560630 Reg CofR #1088/454 J T Strindberg, Stockholm
19561214 Accident, Keskoive (Sevivuoma) 65 km N Kiruna, emergency landing in bad weather. Aircraft retrieved by OAAB with S55 SE-HBB 19570316/17
19570101 same, Op: AB Stockholms Nya Flygskola, Skå (until 19571231)
19580401 same, Op: Dragon Aviation AB, Stockholm (until 19581001)
19590609 same, Op: AB Siljansflyg, Orsa (until 19590630)
19591103 Kiruna Flygklubb, Kiruna (19591102)
19610408 Nyge-Aero, AB Nygeverken, Nyköping (unofficial)
19610526 G Bandel, S Berglund & R Eriksson, Borlänge (unofficial)
19610918 Dala-Flyg, Borlänge (19610807)
19680521 G E Callsvik, Bollnäs & O Svedåker, Arbrå (19670628)
19700801 Accident, Mohed, Bollnäs
19700923 Engine conv Continetntal 0-300 B> 0-300 D
19720606 Eskilstuna Flygklubb, Eskilstuna (19720507)
19731009 B Nordlöf, K Löfqvist, G Pettersson & J E Söderberg, Västerås, B Eriksson, Arboga (19731003)
197504xx Installation of parachute jumper door
19760810 B Strömberg, Hudiksvall (19760619)
19760810 S Ahlezon, Östervåla (19760622)
19800324 Experiment classified EAA #98 complete overhaul of Continental 0-300-C engine (3 x cylinderhaverier under en 6 års period Västerås, Eskilstuna, Bollnäs!!!)
19880527 Accident Jönköping/Axamo airport, engine failure shortlly after t/o and turned over prior to ground impact and subsequent fire (4 fatalaties)
19880930 CofA lapsed SE-CDG
Source credits: Riksarkivet, LFV & TS
-
- Inlägg: 1450
- Blev medlem: 24 feb 2008, 12:38
Re: SE-CDG, Cessna 170B
SE-CDG på Eskilstuna Ekeby 11 mars 1972. Foto Hans Spritt.