17256 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17256 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17256
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-08-07 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-08-20
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.
Till F 7 verkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-03-20), klar 1946-05-04
Överlämnat till F 7 1948-04-29
Överlämnat till F 1 (FCS) 1949-06-09 jämlikt fo B 55/49 p 16
Gångtid total 663.10 tim, efter LF 330.10 tim
Motor typ STWC3 nr 1216. Gångtid total 453.10 tim, efter SM 152.35 tim

Haveri 1948-06-17. Märkning 7-blå E

Verkstad; reparation. Påbörjad 1948-06-28, klar 1948-11-10
Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-07, klar för leverans 1949-11-30.
Till F 1 1949-12-03.
Till CVV; liten översyn. Påbörjad 1950-10-01, klar 1951-04-24 (?)
Lån till Svensk Flygtjänst AB 1953-06

Registrerat SE-BYE
Försålt till Svensk flygtjänst AB 1959-09-29 (INKS/AB nr 98175)
Senast redigerad av Leif Fredin den 01 jul 2015, 21:14, redigerad totalt 2 gånger.
Bengt Ekbladh

Re: 17256 B 17A

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Leif skrev:::
Haveri 1948-06-17. Märkning 7-blå E
Verkstad; reparation. Påbörjad 1948-06-28, klar 1948-11-10

1948-06-17 Flygning i div. F7-F4 , vid molngenomgång splittras div.
Blå E går mot Hamar radiostation (Norge) isf.F4.
Buklandar i dåligt väder vid Ljördal kapell......trodde de var i Härjedalen.
Besättning ::Alander och Eriksson
Kostnad för haveriet sägs vara 12908:- eller ! 13008:-
Motor vid tillfället var nr. 1216
Planet hamnade efter rep. senare vid F1 och 1953 till Svensk Flygtjänst som SE-BYE

Kolla::Svensk fly bombet Norge

http://www.broderfolk.com/?p=981
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"