32567
J 32B
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.567
1959-09-04 Till F 1 kod F 1-67
Godkänd 1959-09-25
1969-01-xx Registrerad SE-DCL Försvarets Materielverk, Stockholm
Operatör Svensk Flygtjänst AB, Stockholm (använt vid RFN)
1981-01-23 Totalhaveri nära Vidsel, förlorade referenser i moln, fallskärmshopp i hög fart, båda omkom vid kollision med fenan
Avregistrerad/kasserad 1981-04-30
32567 J 32B
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 32567 J 32B
OMKOM VID KOLLISION MED FENA ???
använde dom inte Katapultstolarna ? de skulle väl skjutit ut dom över fenan även i hög fart !? eller ?
kliva upp och ur utan utskjutning är väl knappast möjligt ?
jag minns haveriet , men mitt minne är att de var med planet ner i marken ?
har nog ett tidningsklipp...nånstans
använde dom inte Katapultstolarna ? de skulle väl skjutit ut dom över fenan även i hög fart !? eller ?
kliva upp och ur utan utskjutning är väl knappast möjligt ?
jag minns haveriet , men mitt minne är att de var med planet ner i marken ?
har nog ett tidningsklipp...nånstans
Re: 32567 J 32B
32567 J 32BKlas Andersson skrev:OMKOM VID KOLLISION MED FENA ???
använde dom inte Katapultstolarna ? de skulle väl skjutit ut dom över fenan även i hög fart !? eller ?
kliva upp och ur utan utskjutning är väl knappast möjligt ?
jag minns haveriet , men mitt minne är att de var med planet ner i marken ?
har nog ett tidningsklipp...nånstans
,,,,1981-01-23 Totalhaveri nära Vidsel
Föraren Fkn B.M.F. Källander och flygmek N.H. Öhman omkom, (båda från Swedair)
”Hopp i nöd och lust” säger::
Om Källander::uthopp i hög fart, skadad av fpl.,tekniskt fel, servostörning?
Om Öhman::träffad av fpl. stjärt.
”In Memoriam” säger::
Om Källander::uthopp i hög fart,tekniskt fel på hjälpapparater, servostörning.
Om Öhman:: uthopp i hög fart, träffad av fpl. stjärt.
En tidning har en kort notis::
>>Besättningen omkom av de skador de ådrog sig när de hoppade från sitt fpl. under en övningsflygning i närheten av Vidsel i Norrbotten>>
Övrig uppgift om haveriet säger:(Kontakt 76)
Okontrollerat läge vid instrumentflygning/hjälpapparatdrivning (!) …. Har initierat utskjutning i hög fart, över räddningssystemets prestandagräns
Vad säger Hav. rapporten??
mvh Bengt
Re: 32567 J 32B
Haverirapporten säger inte något annat än vad som relaterats ovan. Utskjutningarna skedd vid en uppskattad fart av 900 km/h och den övre prestandagränsen för fpl 32:s räddningssystem är 750 km/h. Vid högre farter klaras inte frigång från fenan. Den primära haveriorsaken var brott på drivningen till flygplanets växellåda varvid generator och hydraulpump stannade. Vid nedkopplingen av styrautomaten (vilket sker med automatik då hydraultryck och strömförsörjning upphör) uppstår oftast en rollimpuls åt vänster. Flygplanet låg IMC vid händelsen och föraren drabbades sannolikt av en sinnesvilla vilket fick till resultat att han drog flygplanet in i en inverterad dykning. Man kom ur moln på uppskattat 2000 meter i lodrätt dykning varvid besättningen omgående sköt ut sig.
//Björn
//Björn
Hälsningar
//EK
//EK