Jag söker bilder på svenska Spitfire/ S 31 flygplan där man kan tyda propeller numreringarna. Största förhoppningen är att jag kan hitta ett fotografi på S31an som detta propellerblad kommer ifrån men alla fotografier på svenska "S 31" (Spitfire) är av intresse.
Nummer på detta propellerblad: 341957
Propellerblad som även satt på samma flygplan: 344771, 342175, 341970, 266251.
Svensk spitfire S 31 propellerblad
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Per Björkqvist
Re: Svensk spitfire S 31 propellerblad
Propellern lever ju sitt eget liv på ett flygplan,och efter viss gångtid så monteras den ner och genomgår översyn.
Ett visst blad kan därför ha suttit på flera individer av S 31 under sin livstid
Ett visst blad kan därför ha suttit på flera individer av S 31 under sin livstid
Tack för svaret. Hade hoppats på att det skulle vara enklare än så då jag fått för mig att bladen var balanserade med vikter eller liknande för att det inte skulle bli obalans. Men alla blad kanske var så pass välgjorda att dem vägde lika mycket?
Mvh
Mvh
Det gick väl åt många propellrar pga. 31:ans lilla markfrigång (21 cm)Gyvel skrev:Jag söker bilder på svenska Spitfire/ S 31 flygplan där man kan tyda propeller numreringarna. Största förhoppningen är att jag kan hitta ett fotografi på S31an som detta propellerblad kommer ifrån men alla fotografier på svenska "S 31" (Spitfire) är av intresse.
Nummer på detta propellerblad: 341957
Propellerblad som även satt på samma flygplan: 344771, 342175, 341970, 266251.
Propellerbladen var väl av typ: Rotol-Rotol ”Jablo” eller Rotol ”Weybeidge”
Då du vet vilket plan det gäller går det säkert få fram när det hade ”propeller-tillbud” .
Eventuellt kan hav. protokoll innehålla bilder på dessa.
Har själv mycket få propeller nr.
men vet man tillbudsdatum kan man kanske söka vidare.
Vilket plan gäller det?
Mvh Bengt
hej
jag vet varken datum propellerbladet användes eller vilket flygplan det var monterat på. Jag vet egentligen väldigt lite om det i över huvud taget. Det jag skrev först var bara antaganden.
Tack för svaren!
mvh
jag vet varken datum propellerbladet användes eller vilket flygplan det var monterat på. Jag vet egentligen väldigt lite om det i över huvud taget. Det jag skrev först var bara antaganden.
Tack för svaren!
mvh