Startvagn, civil eller militär?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Olle Ekwall

Startvagn, civil eller militär?

Inlägg av Olle Ekwall »

Vid ett civilt flygfält har jag sett en startvagn. Den är lackerad i civila kulörer men på en instruktionsskyllt tycks den vara militär. Där finns en undantagstext som gäller för " FPL 32, 34 ". Vagnen är utrustad med en sexcylindrig rak bensinmotor med sidventiler och en rejäl generator. På en tillverkarskyllt står det " GÖSTA BERG "

Sidventilsmotorn tycker jag tyder på 1940-tal men " FPL 32, 34 " gör väl att det mer lutar mot 1950-talet.

Vad är detta egentligen?
Är detta något som det finns gott om på diverse flygfält eller är det något ovanligt?
Är motorn något som kan vara intressant för någon veteranbilsrenoverare?
IMG_3273 - Kopia.JPG
IMG_3275 - Kopia.JPG
Användarens profilbild
Per Björkqvist

Re: Startvagn, civil eller militär?

Inlägg av Per Björkqvist »

Med denna STAGG (Startaggregat) så kunde man starta allt mellan J 28 och J 35,dvs det mesta som kräver 28 V :D !
Som du nämner så sitter det en bensin-sidventils-sexa(Volvo), som i sin tur drev en generator för att starta reamotorer med 28 V ,likspänning.
På Jämtlands Flyg och Lottamuseum finns en likadan, och den gjorde jag i ordning för en himla massa år sedan och testade den mot ett belastningsmotstånd,och jag har för mig att den klarade av att ge 1000 A,tillräckligt för att starta de tidiga reamotorerna.
Fler exemplar finns säkert kvar idag,och jag kan tänka mig att när modeller av nyare STAGGAR levererades,så var det många av denna typ som fick ett nytt liv hos flygklubbar och andra operatörer av flygetyg.
Frän mackapär,och den mullrar gott på fullgas!
https://digitaltmuseum.se/011023032121/ ... =0&count=1
Användarens profilbild
Olle Ekwall

Re: Startvagn, civil eller militär?

Inlägg av Olle Ekwall »

Tack Per
Då jag nu fått veta att det är en Volvo-motor så har jag googlat fram att det är en Volvo-motor av typ ED,som tillverkades 1944-1958, 3760 cm3 och 91 hk.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"