Tidiga flygningar över Atlanten!?
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Tidiga flygningar över Atlanten!?
Den 14 juni 1919 lyfte Kapten Arthur Whitten Brown och löjtnant John “Jake” Alcock från St.John New Foundland i Kananda.
315 mil senare efter ca.16 timmar landade man i Clifden Galway på Irland.
Man använde sig av en Vickers Vimy.
Den 20maj 1927 lyfte Charles Lindbergh med sin "Spirit of St.Louis" från Roosevelt Airfield utanför New York.
33,5 timmar senare den 21 maj landade han på Le Bourget i Paris.
Han hade då avverkat 581 mil över Atlanten.
Om båda dessa bragder finns mycket att läsa både på nätet och i böcker.
Min fråga kring detta är följande:
Har många andra flög mellan dessa årtal (1919-1927) över Atlanten? Har hört att drygt 50 st genomförde detta?
Någon som säkert vet och var kan man hitta uppgifter om det samma??
Hans SFF-F
315 mil senare efter ca.16 timmar landade man i Clifden Galway på Irland.
Man använde sig av en Vickers Vimy.
Den 20maj 1927 lyfte Charles Lindbergh med sin "Spirit of St.Louis" från Roosevelt Airfield utanför New York.
33,5 timmar senare den 21 maj landade han på Le Bourget i Paris.
Han hade då avverkat 581 mil över Atlanten.
Om båda dessa bragder finns mycket att läsa både på nätet och i böcker.
Min fråga kring detta är följande:
Har många andra flög mellan dessa årtal (1919-1927) över Atlanten? Har hört att drygt 50 st genomförde detta?
Någon som säkert vet och var kan man hitta uppgifter om det samma??
Hans SFF-F
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Hej Hans, för många år sedan fann jag en webbsajt som tog upp och listade (tidiga) långdistansflygningar och försök därtill, men kan just nu inte finna den. Men det Wikipedia har är ju alltid något även om sajten mycket handlar om tiden efter 1927 och kommersiella försök.
http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_flight
P S. Googlade vidare ("before Lindbergh") och fann denna sajt som kanske man kan lita på "i viss mån". Flera tiotals personer (70-90; förstås inte soloflygare) listas.
http://www.straightdope.com/columns/rea ... -lindbergh
http://en.wikipedia.org/wiki/Transatlantic_flight
P S. Googlade vidare ("before Lindbergh") och fann denna sajt som kanske man kan lita på "i viss mån". Flera tiotals personer (70-90; förstås inte soloflygare) listas.
http://www.straightdope.com/columns/rea ... -lindbergh
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Hej Lars,
Det bekräftar att 59 personer flög över Atlanten mellan 1919-1927.
Luftskeppet R34 från RAF med 23 st ombord.Befälhavare Major George Scott. Juli 1919
U.S.Army,s Douglas World Cruiser "Chicago" och "New Orleans".
Två besättningar med med fyra st. ombord. Augusti 1924
Luftskeppet LZ-126 (USS Los Angeles) med Dr. Hugo Eckener och hans tyska besättning på 27 st plus 4 st observatörer från USA.Oktober 1924.
Tack för hjälpen,
/Hans SFF-F
Luftskeppet R34 Douglas World Cruiser "Chicago" LZ-126 anländer till Lakehurst
Det bekräftar att 59 personer flög över Atlanten mellan 1919-1927.
Luftskeppet R34 från RAF med 23 st ombord.Befälhavare Major George Scott. Juli 1919
U.S.Army,s Douglas World Cruiser "Chicago" och "New Orleans".
Två besättningar med med fyra st. ombord. Augusti 1924
Luftskeppet LZ-126 (USS Los Angeles) med Dr. Hugo Eckener och hans tyska besättning på 27 st plus 4 st observatörer från USA.Oktober 1924.
Tack för hjälpen,
/Hans SFF-F
Luftskeppet R34 Douglas World Cruiser "Chicago" LZ-126 anländer till Lakehurst
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Jag kom för några 10-tal år sedan över en bok om Atlantflygningar före 1930- tror jag minnas att slutårtalet var. Vet just nu inte var jag har den men i alla fall inte i närheten av datorn. Kan i alla fall ur minnet bekräfta att det var i storleksordningen 50-70 personer innan Lindbergh flög ensam New York-Paris. Vilket ju är något helt annat än vara först över Atlanten, vilket man ofta ser Lindbergh utnämnd till!
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Vad som kan vara intressant att veta var att de två Douglas World Cruiser som tog sig över till USA ingick i en grupp på fyra flygplan.
Den ena “Seattle” havererade i Alaska och “Boston” kraschade i Atlanten utanför Färöarna.
De två övriga “New Orleans” och “Chicago” klarade sig över.
Denna Atlantflygning som ingick i “jorden runt" flygningen gick i öst-västlig riktning från England till Labrador/New Foundland.
Jorden runt flygningen startade 17 mars 1924 och gick i mål 28 september 1924.
Man hade då avverkat 4434 mil , flygtid totalt 371 timmar o 11 minuter. Snittfart 112 km/h.
Flygvägen över Atlanten var som följer:
England- Orkney öarna -Island - Grönland - Icy Tickle Labrador - Hawkes Bay New Foundland
Start England 17 juli- till Labrador 31 augusti.
Det blev som ni ser ganska många stopp på vägen till skillnad mot Alcock-Brown och Charles Lindberg.
Finns mycket att läsa om denna speciella flygning och “Chicago” finns idag att beskåda på flygmuseet i Washington.
Notera också att man bytte ut flottörena till hjul när man återkom fastlandet i USA.
Hans SFF-F
Flygmuseet i Washington Över havet någonstans Douglas loggan .
Den ena “Seattle” havererade i Alaska och “Boston” kraschade i Atlanten utanför Färöarna.
De två övriga “New Orleans” och “Chicago” klarade sig över.
Denna Atlantflygning som ingick i “jorden runt" flygningen gick i öst-västlig riktning från England till Labrador/New Foundland.
Jorden runt flygningen startade 17 mars 1924 och gick i mål 28 september 1924.
Man hade då avverkat 4434 mil , flygtid totalt 371 timmar o 11 minuter. Snittfart 112 km/h.
Flygvägen över Atlanten var som följer:
England- Orkney öarna -Island - Grönland - Icy Tickle Labrador - Hawkes Bay New Foundland
Start England 17 juli- till Labrador 31 augusti.
Det blev som ni ser ganska många stopp på vägen till skillnad mot Alcock-Brown och Charles Lindberg.
Finns mycket att läsa om denna speciella flygning och “Chicago” finns idag att beskåda på flygmuseet i Washington.
Notera också att man bytte ut flottörena till hjul när man återkom fastlandet i USA.
Hans SFF-F
Flygmuseet i Washington Över havet någonstans Douglas loggan .
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
En av deltagarna, Erik Nelson är ihågkommen i Sverige eftersom han hade svenska rötter.
http://arlandaflygsamlingar.se/ovrigt/brigadier-nelson/
Tur att vi har flyghistorikerna verksamma med Arlanda-samlingarna...
http://arlandaflygsamlingar.se/ovrigt/brigadier-nelson/
Tur att vi har flyghistorikerna verksamma med Arlanda-samlingarna...
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Tack för detta Lasse!
Flyghistoria är som ett stort pussel!!
Ännu en bit tillagd.
Hans
Flyghistoria är som ett stort pussel!!
Ännu en bit tillagd.
Hans
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Mera om personen Erik H Nelson och hans svenska ursprung:
http://www.dmairfield.org/people/nelson_eh/index.html
http://www.dmairfield.org/people/nelson_eh/index.html
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Här är en länk om ett försök ?
som väl inte kommit fram här tidigare ?
http://tighar.org/Projects/PMG/PMG.html
som väl inte kommit fram här tidigare ?
http://tighar.org/Projects/PMG/PMG.html
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Intressant Klas!
Speciellt när det står så här:
Public interest in transatlantic flight had been ignited on June 14, 1919, when Captain John Alcock and Lieutenant Arthur brown made the first nonstop crossing from St. John’s, Newfoundland, to Clifden, Ireland. Before Nungesser and Coli’s attempt, seven more west-to-east crossings had been made. But now the goal was to connect New York and Paris, a nonstop flight more than...
sju ytterligare väst-öst flygningar gjorts!??
Det blir till att forska vidare!
Hans
Speciellt när det står så här:
Public interest in transatlantic flight had been ignited on June 14, 1919, when Captain John Alcock and Lieutenant Arthur brown made the first nonstop crossing from St. John’s, Newfoundland, to Clifden, Ireland. Before Nungesser and Coli’s attempt, seven more west-to-east crossings had been made. But now the goal was to connect New York and Paris, a nonstop flight more than...
sju ytterligare väst-öst flygningar gjorts!??
Det blir till att forska vidare!
Hans
- Lars Sundin
- Inlägg: 2934
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Att vinna Orteigpriset, som kan vara bra att känna till, krävde flera liv förutom en massa pengautgifter:
http://en.wikipedia.org/wiki/Orteig_Prize
Här några filmklipp som visar litet av misslyckande försök - och av Lindberghs framgång.
http://www.criticalpast.com/video/65675 ... ous-cities
Man inser kanske hur omvälvande hans framgång var. De stora favoriterna med resurser misslyckades - och så kommer en uppstickare och lyckas. Han sågs gärna som en oseriös våghals, men i sin långt senare utgivna bok "Spirit of St Louis" försöker han ge annan bild. Men han hade en syn på saker och ting som inte i allt var så trevlig eller av andra skäl inte gillades av alla amerikaner.
http://en.wikipedia.org/wiki/Orteig_Prize
Här några filmklipp som visar litet av misslyckande försök - och av Lindberghs framgång.
http://www.criticalpast.com/video/65675 ... ous-cities
Man inser kanske hur omvälvande hans framgång var. De stora favoriterna med resurser misslyckades - och så kommer en uppstickare och lyckas. Han sågs gärna som en oseriös våghals, men i sin långt senare utgivna bok "Spirit of St Louis" försöker han ge annan bild. Men han hade en syn på saker och ting som inte i allt var så trevlig eller av andra skäl inte gillades av alla amerikaner.
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Antalet personer som flög över Atlanten innan Charles Lindbergh var 91 st, och så heter även boken av Peter Allen "The 91 before Lindbergh"
På svenska finns också boken "Flykten över Atlanten" av Harald Martin från 1936 som behandlar Atlantflygningar fram till dess.
1. Read i Curtiss NC-4, 6 personer
2. Alcock i Vickers Vimy, 2 personer
3. Scott i Beardmore R34, 31 personer
4. På tillbakaflygningen med R34 ersattes 3 personer
5. Cabral i Fairey IIID, 2 personer
6. Smith i Douglas World Cruiser, 2 personer
7. Nelson i Douglas World Cruiser, 2 personer
8. Eckener i Zeppelin LZ 126, 31 personer
9. Franco i Dornier Wal, 3 personer
10. de Barros i Savoia-Marchetti S55, 4 personer
11. de Pinedo i Savoia-Marchetti S55, 3 personer
12. Beires i Dornier Wal, 2 personer
Michael Gustafsson
På svenska finns också boken "Flykten över Atlanten" av Harald Martin från 1936 som behandlar Atlantflygningar fram till dess.
1. Read i Curtiss NC-4, 6 personer
2. Alcock i Vickers Vimy, 2 personer
3. Scott i Beardmore R34, 31 personer
4. På tillbakaflygningen med R34 ersattes 3 personer
5. Cabral i Fairey IIID, 2 personer
6. Smith i Douglas World Cruiser, 2 personer
7. Nelson i Douglas World Cruiser, 2 personer
8. Eckener i Zeppelin LZ 126, 31 personer
9. Franco i Dornier Wal, 3 personer
10. de Barros i Savoia-Marchetti S55, 4 personer
11. de Pinedo i Savoia-Marchetti S55, 3 personer
12. Beires i Dornier Wal, 2 personer
Michael Gustafsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Hej Michael,
Intressant läsning. Noterar att det bara var Alcock & Brown som hade vanligt landställ på sitt flygplan.
De övriga med flottörer + luftskeppet.
Ska se om det går att spåra upp denna gamla bok framöver.
Hans SFF-F
Intressant läsning. Noterar att det bara var Alcock & Brown som hade vanligt landställ på sitt flygplan.
De övriga med flottörer + luftskeppet.
Ska se om det går att spåra upp denna gamla bok framöver.
Hans SFF-F
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Boken "Flykten över Atlanten" av Harald Martin beställd på det lokala biblioteket idag!
Tack för tipset Michael!
/Hans
Tack för tipset Michael!
/Hans
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Detta hittade jag idag i en historisk berättelse:
Charles Lindbergh var inte den förste att flyga nonstop över Atlanten. Enligt Tom Burnams The Dictionary of Misinformation (1975) var han närmare bestämt den sextiosjunde i ordningen. Redan 1919 flög två män från Newfoundland till Irland. De övriga 64 att förekomma Lindbergh åkte luftskepp, ett brittiskt 1919 och ett tyskt 1924.
Många bud med andra ord.
Hans
Charles Lindbergh var inte den förste att flyga nonstop över Atlanten. Enligt Tom Burnams The Dictionary of Misinformation (1975) var han närmare bestämt den sextiosjunde i ordningen. Redan 1919 flög två män från Newfoundland till Irland. De övriga 64 att förekomma Lindbergh åkte luftskepp, ett brittiskt 1919 och ett tyskt 1924.
Många bud med andra ord.
Hans
-
- Inlägg: 26
- Blev medlem: 26 apr 2008, 18:12
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Det stämmer att Charles Lindbergh var den sextiosjunde som flög nonstop över Atlanten och att Alcock/Whitten-Brown, R34, och LZ 126 var de andra som flög nonstop.
De andra 25 mellanlandade på vägen.
Michael Gustafsson
De andra 25 mellanlandade på vägen.
Michael Gustafsson
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!? - bragden!
Intressanta flygdata från Atlantflygets barndom. Men hur många som än flög över 'Pölen' före svenskättade Lindbergh så var det ju de facto han som gjorde det först ensam i sin enmotoriga Spirit of St. Louis och därför vann Orteigpriset för en flygning nonstop hela vägen NY-Paris!Hans O. Sandström skrev:Detta hittade jag idag i en historisk berättelse:
Charles Lindbergh var inte den förste att flyga nonstop över Atlanten. Enligt Tom Burnams The Dictionary of Misinformation (1975) var han närmare bestämt den sextiosjunde i ordningen. Redan 1919 flög två män från Newfoundland till Irland. De övriga 64 att förekomma Lindbergh åkte luftskepp, ett brittiskt 1919 och ett tyskt 1924.
Många bud med andra ord.
Hans
Med detta sagt ska vi ju inte glömma alla de andra pionjärerna men jag anser att det var Lindbergh som utförde den verkliga bragden med tanke på dennes förutsättningar med ett enmotorigt plan, strippad utrustning till förmån för mer bränsle, närmast obefintlig framåtsikt och att han flög på marginalerna genom att ta vissa risker bl.a. med hänsyn till vädret på sträckan med mera, med mera! Att han även lyckades hålla sig vaken under resan var förstås en prestation det också även om många skulle anse att det var ytterligare ett bevis på dumdristighet.
Så frågan är förstås vad som var bragden med att flyga från US of A till Europa? Var det att göra flygresan nonstop? Eller var det att göra resan överhuvudtaget i en flygfarkost (flermotorigt plan, fler piloter, luftskepp osv.)? Eller var det att göra resan ända till Paris och inte enbart till Irlands västkust? Det finns många olika sätt att betrakta de tidiga Atlantflygningarna. Men faktum är att det är US Air Mail-piloten Lindbergh alla hyllar och kommer ihåg. Det är Charles Augustus Lindbergh som lyckats att fånga människornas fantasi!
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Håller med dig Arne , och frågar du hundra svenskar vet nog 90 procent att Lindbergh flög över Atlanten.
Hans prestation var helt otrolig med facit i hand. Vid en fråga om han skulle ha huskatten med sig svarade han , nej detta är alldeles för farligt!
Att hålla sig vaken 33,5 timmar i sträck är ju bara det en bedrift.
Året efter 17 juni 1928 flög den första kvinnan Amelia Earhart att flyga över Atlanten och landade i Burry Port södra Wales efter start från New Foundland.
Till skillnad från Lindbergh hade hon sällskap av två co-pilots Bill Stultz och Louis "Slim" Gordon.
De tog 20 timmar och 40 minuter på sig för denna färd som företogs i en tremotorig Fokker FVIIb/3m.
Hon skrev senare en bok med titeln "20 hours and 40 minutes" om just denna flygning.
Nu är vi ju i tiden efter Charles Lindberghs flygning , men denna kvinna måste ju nämnas när det gäller flyghistoria.
Hans SFF-F
Hans prestation var helt otrolig med facit i hand. Vid en fråga om han skulle ha huskatten med sig svarade han , nej detta är alldeles för farligt!
Att hålla sig vaken 33,5 timmar i sträck är ju bara det en bedrift.
Året efter 17 juni 1928 flög den första kvinnan Amelia Earhart att flyga över Atlanten och landade i Burry Port södra Wales efter start från New Foundland.
Till skillnad från Lindbergh hade hon sällskap av två co-pilots Bill Stultz och Louis "Slim" Gordon.
De tog 20 timmar och 40 minuter på sig för denna färd som företogs i en tremotorig Fokker FVIIb/3m.
Hon skrev senare en bok med titeln "20 hours and 40 minutes" om just denna flygning.
Nu är vi ju i tiden efter Charles Lindberghs flygning , men denna kvinna måste ju nämnas när det gäller flyghistoria.
Hans SFF-F
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Angående Atlantflygningarna:
Några gamla foton från boken "Flykten över Atlanten" från 1936.
Tack vare s.k. fjärrlån har boken skickats till Småland från Biblioteket i Umeå.
Detta till det facila priset å 20:-
Text finns under varje foto!
Hans SFF-F Amelia Earharts Fokker FVIIb/3m "Friendship"
Några gamla foton från boken "Flykten över Atlanten" från 1936.
Tack vare s.k. fjärrlån har boken skickats till Småland från Biblioteket i Umeå.
Detta till det facila priset å 20:-
Text finns under varje foto!
Hans SFF-F Amelia Earharts Fokker FVIIb/3m "Friendship"
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Enligt Stig Kernell så skall denna bok, "The 91 before Lindbergh" innehålla information om att 91 personer i 31 olika luftfartyg korsade Atlanten före Lindbergh. Men ser man på Michaels lista så blir det långt över 100 personer i dessa 12 luftfartyg.Michael Gustafsson skrev:Antalet personer som flög över Atlanten innan Charles Lindbergh var 91 st, och så heter även boken av Peter Allen "The 91 before Lindbergh"
På svenska finns också boken "Flykten över Atlanten" av Harald Martin från 1936 som behandlar Atlantflygningar fram till dess.
1. Read i Curtiss NC-4, 6 personer
2. Alcock i Vickers Vimy, 2 personer
3. Scott i Beardmore R34, 31 personer
4. På tillbakaflygningen med R34 ersattes 3 personer
5. Cabral i Fairey IIID, 2 personer
6. Smith i Douglas World Cruiser, 2 personer
7. Nelson i Douglas World Cruiser, 2 personer
8. Eckener i Zeppelin LZ 126, 31 personer
9. Franco i Dornier Wal, 3 personer
10. de Barros i Savoia-Marchetti S55, 4 personer
11. de Pinedo i Savoia-Marchetti S55, 3 personer
12. Beires i Dornier Wal, 2 personer
Michael Gustafsson
Med andra ord, jag får inte denna ekvation att gå ihop.
Någon som har boken och kan klargöra detta?
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Men summerar du antalet personer i Mikaels lista (6+2+31+3+2+2+2+31+3+4+3+2=91) så blir det ju rätt totalsumma, dvs. 91 personer! Eller är det något fel i Mikaels avskrivna lista och att den listan inte stämmer med listan i Harald Martins bok?!Mats Averkvist skrev:Enligt Stig Kernell så skall denna bok, "The 91 before Lindbergh" innehålla information om att 91 personer i 31 olika luftfartyg korsade Atlanten före Lindbergh. Men ser man på Michaels lista så blir det långt över 100 personer i dessa 12 luftfartyg.Michael Gustafsson skrev:Antalet personer som flög över Atlanten innan Charles Lindbergh var 91 st, och så heter även boken av Peter Allen "The 91 before Lindbergh"
På svenska finns också boken "Flykten över Atlanten" av Harald Martin från 1936 som behandlar Atlantflygningar fram till dess.
1. Read i Curtiss NC-4, 6 personer
2. Alcock i Vickers Vimy, 2 personer
3. Scott i Beardmore R34, 31 personer
4. På tillbakaflygningen med R34 ersattes 3 personer
5. Cabral i Fairey IIID, 2 personer
6. Smith i Douglas World Cruiser, 2 personer
7. Nelson i Douglas World Cruiser, 2 personer
8. Eckener i Zeppelin LZ 126, 31 personer
9. Franco i Dornier Wal, 3 personer
10. de Barros i Savoia-Marchetti S55, 4 personer
11. de Pinedo i Savoia-Marchetti S55, 3 personer
12. Beires i Dornier Wal, 2 personer
Michael Gustafsson
Med andra ord, jag får inte denna ekvation att gå ihop.
Någon som har boken och kan klargöra detta?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
I punkt nummer 4 står det att 3 personer ersattes på tillbakavägen och de borde ju då ha varit 31 st med tillbaka också?!
Om det nu är 3 personer som avses så verkar en besättning bestående av 3 personer vara i minsta laget för ett luftskepp. Särskilt om man betänker att resan tar 4 dagar och de behöver sova också.
Jag har också hittat en uppgift av att 23 personer medföljde luftskeppet, men det kan i och för sig vara antalet rena passagerare som avses. Det skulle i så fall betyda att besättningen utgjorde 8 man, vilket låter som ett förnuftigt antal besättningsmän.
Oavsett så kommer vi ju inte upp i 31 luftfartyg som uppgivits. Förklaringen skulle då kunna vara ett feltryck och att det egentligen rörde sig om 13 olika luftfartyg.
Om det nu är 3 personer som avses så verkar en besättning bestående av 3 personer vara i minsta laget för ett luftskepp. Särskilt om man betänker att resan tar 4 dagar och de behöver sova också.
Jag har också hittat en uppgift av att 23 personer medföljde luftskeppet, men det kan i och för sig vara antalet rena passagerare som avses. Det skulle i så fall betyda att besättningen utgjorde 8 man, vilket låter som ett förnuftigt antal besättningsmän.
Oavsett så kommer vi ju inte upp i 31 luftfartyg som uppgivits. Förklaringen skulle då kunna vara ett feltryck och att det egentligen rörde sig om 13 olika luftfartyg.
Re: Tidiga flygningar över Atlanten!?
Tack för dina kommentarer. Men om det nu var 3 personer som ersattes (byttes ut) på returflygningen kan ju det betyda att det var totalt 31 personer med ombord då också men att det var endast tre helt nya flygresenärer.Mats Averkvist skrev:I punkt nummer 4 står det att 3 personer ersattes på tillbakavägen och de borde ju då ha varit 31 st med tillbaka också?!
Om det nu är 3 personer som avses så verkar en besättning bestående av 3 personer vara i minsta laget för ett luftskepp. Särskilt om man betänker att resan tar 4 dagar och de behöver sova också.
Jag har också hittat en uppgift av att 23 personer medföljde luftskeppet, men det kan i och för sig vara antalet rena passagerare som avses. Det skulle i så fall betyda att besättningen utgjorde 8 man, vilket låter som ett förnuftigt antal besättningsmän.
Oavsett så kommer vi ju inte upp i 31 luftfartyg som uppgivits. Förklaringen skulle då kunna vara ett feltryck och att det egentligen rörde sig om 13 olika luftfartyg.
Så det vore nog orimligt att räkna de 28 första 'gamla' passagerarna från utresan en gång till vid en sammanställning av hur många individer som korsat Atlanten med någon slags flygfarkost före Lindbergh.
Men om man bara vill lista antalet Atlantresenärer (passagerare och besättning) totalt före vår svenskättade Charles Augustus så blir naturligtvis totalsumman större än 91. Men det är likafullt endast 91 unika individer!