32271
A 32A
Typ SAAB 32A Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.271
Levererat till F 7 1958-04-30 (uppbörd)
Till CVA 1958-04-30 för modifiering av telemontage, bl a installation av navigeringsradar PN-50/A, radarhöjdmätare PH-11/A.
Påbörjad 1958-05-06
Godkänt 1958-05-09
Klar 1958-05-23
Till F 7 1958-05-23
Märkning 7-gul M
Överlämnat till F 21 1959-02-03 som lån
F 21 flottiljverkstad för haverireparation.
Påbörjad 1959-02-10
Klar 1959-02-20
Återlämnat till F 7 1959-02-24
Överlämnat till F 21 1959-11-02 som lån
Återlämnat till F 7 1959-12-14
Totalhaveri 1961-07-10 vid Vänersnäs. Märkning 7-röd L
Ff kadett, vpl serg Stig Otto Lorensson (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6178, ebk typ 55 nr 39
32271 A 32A
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 3919
- Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58
32271 A 32A
Senast redigerad av Leif Fredin den 28 aug 2016, 07:22, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 73
- Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30
Re: 32271 A 32A
Stig Lorensson hade hoppat bara 4 veckor innan !! nämligen 9/6 1961 efter en kollision öster om Säffle !
se:32030
1969 omkom han vid en mörkerstart på F 7 , se :32141
nedan är det länkar till Haveri rapporten
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... L32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... a32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... detalj.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... e32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 2271-1.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 2271_2.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... e32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... s32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... r32271.pdf
se:32030
1969 omkom han vid en mörkerstart på F 7 , se :32141
nedan är det länkar till Haveri rapporten
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... L32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... a32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... detalj.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... e32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 2271-1.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... 2271_2.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... e32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... t32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... s32271.pdf
http://www.flyghistoria.org/haverier_fo ... r32271.pdf
Re: 32271 A 32A
32271 A 32A
-----
Totalhaveri 1961-07-10 vid Vänersnäs. Märkning 7-röd L
Ff kadett, vpl serg Stig Otto Lorensson (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6178, ebk typ 55 nr 39
Tidning säger följande dagen efter haveriet:
Lorensson var på väg in för landning när ENA ! Motorn börjar krångla Han hoppar från 450m och landar oskadd i Vänern och bärgas snabbt.
(reportrarna kunde ju även i dåtid missuppfatta vissa saker)!
-----
Totalhaveri 1961-07-10 vid Vänersnäs. Märkning 7-röd L
Ff kadett, vpl serg Stig Otto Lorensson (FFSU) räddade sig med fallskärm.
Kasserat 1961-11-16 med motor typ RM5A2S nr 6178, ebk typ 55 nr 39
Tidning säger följande dagen efter haveriet:
Lorensson var på väg in för landning när ENA ! Motorn börjar krångla Han hoppar från 450m och landar oskadd i Vänern och bärgas snabbt.
(reportrarna kunde ju även i dåtid missuppfatta vissa saker)!