Ju52 SE-AFA på pontoner
Moderator: Sven-Erik Jönsson
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Ju52 SE-AFA på pontoner
Den 20 dec 1946 tecknas ett köpeavtal mellan ABA och AB Industridiesel i Stockholm för SE-ADR och SE-AFA
I avtalet anges att SE-ADR skall levereras 1 apr 1947, såsom sjöflygplan på Torslanda.
SE-AFA skall finnas klar för leverans på Bromma 1 mars 1947. I köpet ingår också reservdelar.
Den 1 mars 1947 erlägger AB Industridiesel 147124:80 kr som full likvid för SE-AFA
Likaså intygas den 28 apr. 1947 att AB Industridiesel erlagt 1308744:10 för SE-ADR
Jag tolkar det så att AB Industridiesel hyrde ut planen till Firma M Ahrenberg, Danderyd.
För övrigt anges AB Industridiesel som ägare av andra flygplan. Kanske en bulvan för Ahrenberg?
Vad dolde sig bakom AB Industridiesels förbryllande namn?
Den 12maj 1948 övergår ägandet av SE-ADR till F:a M. Ahrenberg, Ringvägen 51 Danderyd.
SE-AFA tycks aldrig ha haft Ahrenbergsflyg som ägare. Däremot hade den firmans logotyp (ett stort A)
och finns avbildad på flottörer under en rundflygningsturne 1947. Just att den hade flottörer gör mig
nyfiken. Troligen använde den inte de flottörer som tillhörde SE-ADR. De ser heller inte likadana ut.
Det måste ha funnits ytterligare en uppsättning!
Jag har hört nämnas att de kan ha varit från en S12 från Flygvapnet, men jag är absolut inte säker på detta.
SE-AFA såldes redan den 19 jan. 1948 till Oscar Eklöf i Enköping och denne, som förmodligan
bara var mellanhand, sålde den vidare till Skandinavisk Flygtransport i Stockholm redan den 17 mars 1948
Det vore intressant att få detta med pontoner till SE-AFA utrett .
Med förhoppning att antalet civila länkar måtte öka.
Hälsningar
Tommy Clementzlor
I avtalet anges att SE-ADR skall levereras 1 apr 1947, såsom sjöflygplan på Torslanda.
SE-AFA skall finnas klar för leverans på Bromma 1 mars 1947. I köpet ingår också reservdelar.
Den 1 mars 1947 erlägger AB Industridiesel 147124:80 kr som full likvid för SE-AFA
Likaså intygas den 28 apr. 1947 att AB Industridiesel erlagt 1308744:10 för SE-ADR
Jag tolkar det så att AB Industridiesel hyrde ut planen till Firma M Ahrenberg, Danderyd.
För övrigt anges AB Industridiesel som ägare av andra flygplan. Kanske en bulvan för Ahrenberg?
Vad dolde sig bakom AB Industridiesels förbryllande namn?
Den 12maj 1948 övergår ägandet av SE-ADR till F:a M. Ahrenberg, Ringvägen 51 Danderyd.
SE-AFA tycks aldrig ha haft Ahrenbergsflyg som ägare. Däremot hade den firmans logotyp (ett stort A)
och finns avbildad på flottörer under en rundflygningsturne 1947. Just att den hade flottörer gör mig
nyfiken. Troligen använde den inte de flottörer som tillhörde SE-ADR. De ser heller inte likadana ut.
Det måste ha funnits ytterligare en uppsättning!
Jag har hört nämnas att de kan ha varit från en S12 från Flygvapnet, men jag är absolut inte säker på detta.
SE-AFA såldes redan den 19 jan. 1948 till Oscar Eklöf i Enköping och denne, som förmodligan
bara var mellanhand, sålde den vidare till Skandinavisk Flygtransport i Stockholm redan den 17 mars 1948
Det vore intressant att få detta med pontoner till SE-AFA utrett .
Med förhoppning att antalet civila länkar måtte öka.
Hälsningar
Tommy Clementzlor
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
PS Som den noggranne säkert noterar har priset på SE-ADR blivit helt galet.
Skall vara 130874:10 och inget annat! Svårt det där med korrekturläsning.
Tommy
Skall vara 130874:10 och inget annat! Svårt det där med korrekturläsning.
Tommy
-
- Inlägg: 82
- Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
Hej!
M i f:a M Ahrenberg står förAlbin A:s hustru, Margit Ahrenberg född Liljekvist. Hon var dotter till Rudolf Liljekvist grundare av ElektroKemisa AB - EKA i Bengtsfors i Dalsland och senare flyttat till Bohus. Det var nog här pengarna fanns för Margit var mycket förmögen. Paret Ahrenberg bodde på Baldersnäs som Liljekvist byggde."Hemmet i de blå bergens land" som Albin skriver i "Ett Flygarliv" där "fédrottningen" bor.
Per S
M i f:a M Ahrenberg står förAlbin A:s hustru, Margit Ahrenberg född Liljekvist. Hon var dotter till Rudolf Liljekvist grundare av ElektroKemisa AB - EKA i Bengtsfors i Dalsland och senare flyttat till Bohus. Det var nog här pengarna fanns för Margit var mycket förmögen. Paret Ahrenberg bodde på Baldersnäs som Liljekvist byggde."Hemmet i de blå bergens land" som Albin skriver i "Ett Flygarliv" där "fédrottningen" bor.
Per S
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
Hej!
Industridiesel ägde också sju före detta tyska Arado Ar 95, Ar 96 och Ar 196 (SE-ANT, AOA, AOB, AOC, AOD, AOE och AOU) under perioden strax efter andra väldskriget, samt ett antal Norseman. Underligt namn på ett företag i flygbranschen. Det finns tydligen en bok om företaget:
"Bakom titeln ”Skinnklädda tofflor i helvetet” döljer sig en historik över företaget AB Industridiesel. Boken skiljer sig lite grann från andra järnvägsböcker, som som oftast har en rak linje och utan större dramatik eller åthävor ledsagar läsaren från etablering till nedläggning. Följ i stället med på en spektakulär motorloksodyssé som – förutom de oundvikliga loklistorna och tillverkningsbilderna - ger inblickar i så vitt skilda ämnen som gruvhistoria, grävmaskiner, havskryssare, nödlandade flygplan, militär underrättelsetjänst, varvs- och verkstadsrörelsen på Kungl. Djurgården och Sveriges politiska balansgång under ofärdsåren. Boken omfattar 96 sidor plus omslag, limbunden och rikt illustrerad med leveransfoton, fordonsskisser, och verksamhetsbilder med mera. ISBN 91-631-6533-3 Utgiven 2005-12"
När det gäller flottörerna har jag ingen aning. Finns det bild på SE-AFA med flottörer så kanske det går att avgöra med hjälp av utseende och uppskattade mått?
Lennart A
Industridiesel ägde också sju före detta tyska Arado Ar 95, Ar 96 och Ar 196 (SE-ANT, AOA, AOB, AOC, AOD, AOE och AOU) under perioden strax efter andra väldskriget, samt ett antal Norseman. Underligt namn på ett företag i flygbranschen. Det finns tydligen en bok om företaget:
"Bakom titeln ”Skinnklädda tofflor i helvetet” döljer sig en historik över företaget AB Industridiesel. Boken skiljer sig lite grann från andra järnvägsböcker, som som oftast har en rak linje och utan större dramatik eller åthävor ledsagar läsaren från etablering till nedläggning. Följ i stället med på en spektakulär motorloksodyssé som – förutom de oundvikliga loklistorna och tillverkningsbilderna - ger inblickar i så vitt skilda ämnen som gruvhistoria, grävmaskiner, havskryssare, nödlandade flygplan, militär underrättelsetjänst, varvs- och verkstadsrörelsen på Kungl. Djurgården och Sveriges politiska balansgång under ofärdsåren. Boken omfattar 96 sidor plus omslag, limbunden och rikt illustrerad med leveransfoton, fordonsskisser, och verksamhetsbilder med mera. ISBN 91-631-6533-3 Utgiven 2005-12"
När det gäller flottörerna har jag ingen aning. Finns det bild på SE-AFA med flottörer så kanske det går att avgöra med hjälp av utseende och uppskattade mått?
Lennart A
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1778
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
AB Industridiesel hade bildats 1942 och kontrollerades av Carl Hardeberg. Man hade agenturen för olika tyska firmor, t ex Deutz. Till KFF kom man sälja en hel del dieseldrivna reservkraftstationer. Under några år under 40-talet gissar jag att man även finansierade köp av flygplan åt somliga "betrodda", t ex Ahrenberg.tommy clementzlor skrev:För övrigt anges AB Industridiesel som ägare av andra flygplan. Kanske en bulvan för Ahrenberg?
Vad dolde sig bakom AB Industridiesels förbryllande namn?
Från Skinnklädda tofflor i helvetet, s.21f
Redan i krigets slutskede hade Carl HArdeberg, förmodligen via sin förbindelser inom Kungliga Flygförvaltningen, involverats i en del vidare försäljningar och återköp av nödlandade eller deserterade tyska militärflygplan, som hamnat på svensk mark i de södra landändarna.
Den första kända affären är det tremotoriga sjöräddningsflygplan av typ Dornier D0 24T-3, som den 31 oktober 1944 nödlandade vid Hällevik utanför Sölvesborg. Efter förhandlingar med tyskamyndigheter medverkade AB Industridiesel till att det i princip fabriksnya planet överfördes till Flygvapnet, där det fick typbeteckningen Tp 24...
...
Då trafikflygpionjären "Svealand" (SE-AFA), en Junkers Ju 52/3m...överfördes från AB Aerotransports till Skandinavisk Flygtransports AB ägo och slutgiltig placering i Grekland, var AB Industridiesel dessutom registrerat som planets ägare under en kort period 1947.
-
- Inlägg: 44
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:33
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
Tack Per för intressant information om Margit Ahrenberg. Hon var betydligt yngre än Albin, född
1 jan 1907 och avled 4 okt. 2000.
Tack också Lennart och Fredric för mycket intressant information och boktips om AB Industridiesel.
Den boken måste jag försöka hitta.
Jag läste i Expressen från 28 sept 1949 ett litet reportage om Albin Ahrenbergs 60-årsdag.
Han gratulerades storligen av Flyg-Sverige. Tre plan kretsade över hans hus på Vilans väg i Danderyd.
Av ABA/SAS direktören PA Norlin fick han mottaga en flygbiljett till USA. Detta för att, som PA Norlin
uttryckte det, fullfölja den Amerikaflygning som han tvingats avbryta år 1929.
Av ABA uppvaktades han också med en pendyl, inmonterat i navet på den sista träpropeller som använts.
Intressant med dessa "napp" på min länk. Har ni mer, skriv!!
hälsn.
Tommy
1 jan 1907 och avled 4 okt. 2000.
Tack också Lennart och Fredric för mycket intressant information och boktips om AB Industridiesel.
Den boken måste jag försöka hitta.
Jag läste i Expressen från 28 sept 1949 ett litet reportage om Albin Ahrenbergs 60-årsdag.
Han gratulerades storligen av Flyg-Sverige. Tre plan kretsade över hans hus på Vilans väg i Danderyd.
Av ABA/SAS direktören PA Norlin fick han mottaga en flygbiljett till USA. Detta för att, som PA Norlin
uttryckte det, fullfölja den Amerikaflygning som han tvingats avbryta år 1929.
Av ABA uppvaktades han också med en pendyl, inmonterat i navet på den sista träpropeller som använts.
Intressant med dessa "napp" på min länk. Har ni mer, skriv!!
hälsn.
Tommy
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
S 12 flottörer är säkerligen för små för en Ju 52 (utan att jag har kollat), däremot passa flottörerna till He 115 alldeles utmärkt.
Junkers Ju 52 hade i stort sett två olika typer av flottörer. - Junkers- och Heinkel-dito. Junkersflottörerna är lite fyrkantigare i formen.
Junkers Ju 52 hade i stort sett två olika typer av flottörer. - Junkers- och Heinkel-dito. Junkersflottörerna är lite fyrkantigare i formen.
-
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 22 jan 2014, 16:10
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
Jag har ett vykort med SE-AFA taget vid Åsa Havsbad mellan Kungsbacka och Varberg. Vykortet (T-foto Nr. 7214) är skickat 1953 men måste väl vara taget någon gång i slutet av 40-talet eftersom SE-AFA såldes till Grekland 1948 enligt Civilflygregistret.
Jag bifogar bilder.
Jag bifogar bilder.
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
Någon gång under min stockholmstid eller så har jag i bakhuvudet att jag hörde talas om en husbåt byggd ovanpå ett par stora flygplansflottörer, enligt min minnesbild kanske Junkers.
Nu när jag skriver detta så drar jag mig till minnes att det skulle finnas en husbåt på stora flygplansflottörer i värmlandstrakten och det skulle vara Junkers-flottörer. Jag skulle tro att någon av de äldste i Karlskogaflygklubben vet mer.
Bara minnesfragment som flyter upp i minnet från den raid jag gjorde genom bygderna i Närke och Värmland på jakt efter det rykte om en undanställd Spitfire. Jag talade med många och fick tips om allt möjligt flygplansskrot till näst intill luftvärdiga undanställda flygplan. Var till och med uppe på en vind i Laxå-trakten och såg ett par stora flottörer, för stora för en Cub men för små för en Ju 52.
En ensam rätt liten träflottör såg jag i en lada i närheten av Sunne flygfält en gång men ingen därifrån vill kännas vid den när jag senare har frågat. Och ladan är nu riven!
Nu när jag skriver detta så drar jag mig till minnes att det skulle finnas en husbåt på stora flygplansflottörer i värmlandstrakten och det skulle vara Junkers-flottörer. Jag skulle tro att någon av de äldste i Karlskogaflygklubben vet mer.
Bara minnesfragment som flyter upp i minnet från den raid jag gjorde genom bygderna i Närke och Värmland på jakt efter det rykte om en undanställd Spitfire. Jag talade med många och fick tips om allt möjligt flygplansskrot till näst intill luftvärdiga undanställda flygplan. Var till och med uppe på en vind i Laxå-trakten och såg ett par stora flottörer, för stora för en Cub men för små för en Ju 52.
En ensam rätt liten träflottör såg jag i en lada i närheten av Sunne flygfält en gång men ingen därifrån vill kännas vid den när jag senare har frågat. Och ladan är nu riven!
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
I tråden "Ahrenbergsflyg" startad av Mata Averkvist har jag lagt ut ett par bilder på från en SF-journalfilm där man ser Ju 52 på flottörer framifrån. Vilken typ av flottörer är det då?
- Mats Averkvist
- Inlägg: 1275
- Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
- Ort: Strömsnäsbruk
- Kontakt:
Re: Ju52 SE-AFA på pontoner
Junkers-flottörer
Heinkel-flottörer