TP79

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Fredrik Astlid

TP79

Inlägg av Fredrik Astlid »

Jag letade efter bilder från den (de?) från tyskland inköpta extra tp79orna och fann detta:

http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=true

Här är just den före detta tyska och med bilder vart hon pensionerades:

http://www.airliners.net/search/photo.s ... entry=true

Hur många tp79or fanns det och finns det mer intressanta bilder på specialmålningar eller märkning av de tp79or som fanns i flygvapnets tjänst eller från deras tidigare eller senare öden?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Titta exempelvis på http://www.f-104.net/dakota.html där Tom Svendsen har en sammanställning över nordiska DC-3 + militära varianter.
Erik

Inlägg av Erik »

Hur många tp79or fanns det och finns det mer intressanta bilder på specialmålningar eller märkning av de tp79or som fanns i flygvapnets tjänst eller från deras tidigare eller senare öden?
Du kan också läsa mer på avrosys.nu. Där finns bilder på 79002-79008.
Sidorna om Tp79.
Svenskt militärflyg i allmänhet.

Om jag förstått allt rätt hade vi åtta Tp79 (79001-79008) som nu har följande status:
79001: Nedskjuten 13 juni 1952, bärgad 19 mars 2004, Muskö.
79002: Bevarad Skokloster.
79003: Förstörd i haveri Kissidougou, Guinea 16 januari 1984 (9Q-CYD). "Pegasus".
79004: Bevarad Kinshasa, under renovering av Fallskärmsjägarklubben (9Q-CYE). "Örnen".
79005: Förstörd i haveri, Skavsta 9 oktober 1974.
79006: Bevarad Flygande veteraner (SE-CFP), luftvärdig.
79007: Bevarad Flygvapenmuseum.
79008: Bevarad Tillamook Air Museum, Oregon (N56V), luftvärdig.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Re: TP79

Inlägg av Christer Sidelöv »

Fredrik Astlid skrev:Hur många tp79or fanns det och finns det mer intressanta bilder på specialmålningar eller märkning av de tp79or som fanns i flygvapnets tjänst eller från deras tidigare eller senare öden?
Flygvapnet har haft sammanlagt 8 stycken Tp 79 mellan 1949 och 1983. Dock har aldrig fler an sex varit i tjanst samtidigt. Endast ett flygplan, 79008, inkoptes fran Tyskland. Det ersatte 79005 som havererat pa F 11 i oktober 1975. Dessa tva var for ovrigt de enda fd C-47B FV haft. Dessutom de enda fd "Dakota". Alla andra var fd C-47A och har aldrig tjanstgjort som "Dakota" nagonstans!. 79005 ar den enda Tp 79 som aldrig varit civilregistrerad i Sverige. Dessa 2 Tp 79 ar dessutom de enda som inte var helt metallblanka i Flygvapnet.
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Har var Pegasus och Örnen märkta förutom nosmålningarna?

Det tycka var ju i Luftwaffefärger men hur var den andra inte metallblanka TP79an målad?

Har Flygande Veteraner en fiktiv märkning eller har hon gått i trafik inom SAS före eller efter flygvapnet?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Kika här är hon inte metallblank eller var hon målad innan?

AkktuStakki
Solus Fortis Est
Rolf Larsson

Inlägg av Rolf Larsson »

Christer Sidelöv skrev: 79005 ar den enda Tp 79 som aldrig varit civilregistrerad i Sverige.
Och inte heller 79004 eller ...?
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Inlägg av Fredric Lagerquist »

Fredrik Astlid skrev:Har var Pegasus och Örnen märkta förutom nosmålningarna?
Enligt standard för TP 79.

Bild
Fredrik Astlid skrev: Det tycka var ju i Luftwaffefärger men hur var den andra inte metallblanka TP79an målad?
I silverfärg, faktiskt :-)

Bild
Fredrik Astlid skrev: Har Flygande Veteraner en fiktiv märkning eller har hon gått i trafik inom SAS före eller efter flygvapnet?
Före försäljning till flygvapnet användes DC-3an i SAS/LIN, japp. Märkningen nu är samma som kärran hade i SAS, då som LN-IAF.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Rolf Larsson skrev:
Christer Sidelöv skrev: 79005 ar den enda Tp 79 som aldrig varit civilregistrerad i Sverige.
Och inte heller 79004 eller ...?
Och inte heller 79004 förstås, ville bara testa dig lite..... :-)

Förutom tilläggen Fredric L gjort om den silvermålade 79005 kan man väl tillägga att "Örnen" och "Pegasus" emblemen bara var målade på vänster sida på respektive flygplan! Flygande Veteraners Daisy var mycket riktigt SAS målad i Norge som LN-IAF, men nuvarande registreringen SE-CFP kommer från tiden hos Linjeflyg efter SAS vändan.
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: TP 79

Christer Sidelöv skrev:Förutom tilläggen Fredric L gjort om den silvermålade 79005 kan man väl tillägga att "Örnen" och "Pegasus" emblemen bara var målade på vänster sida på respektive flygplan!
På andra sidan satt - åtminstone de senare åren - FJS' emblem. Här är två bilder på 9Q-CYE, f d 79004, tagna på Hässlö i maj 1992.

Bild

Bild
Bengt Ekbladh

Allt om Hobby

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Allt om Hobby 1/ 08 har 3 bilder på 79008, sid 76

Bengt
Peter Liander

Inlägg av Peter Liander »

I samband med återfinnandet och bärgningen av den nedskjutna 79001, skrev jag en text om Flygvapnets DC-3/Tp 79 som publicerades på Försvarsmaktens hemsida. Den återfinns på följande plats:
http://www.flygvapnet.mil.se/article.php?id=9794
Dessutom finns det en artikel ur Flygvapen-Nytt om flygplan 79001, som publicerades innan flygplanet återfanns på Östersjöns botten:
http://www.mil.se/attachments/dc3.pdf

Peter Liander
Användarens profilbild
Göran Hansson

79008

Inlägg av Göran Hansson »

Var det inte så att 79008 köptes in som "reservdelsplan" till övriga TP79:or ?
"reservdelsplan" för att kringgå de inköpspolicys som fanns

Brgds

Göran
A real Engine is round
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Bilder på TP79 i modell

AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Re: Bilder på TP79 i modell

Fredrik Astlid skrev:Frågan är om storleken på Fallskämsemblemet eller färgen på Pegasus är rätt på revells ark eller på de andra dekalerna?

http://i5.photobucket.com/albums/y156/J ... Tp7901.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y156/J ... Tp7902.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y156/J ... Tp7903.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y156/J ... Tp7904.jpg
Bild
Bild
Bild
Bild

Fargerna pa dekalerna alldeles under bilden ser korrekt ut, och om storleken ar densamma som pa arket ser de aven ut att vara ratt storlek jamfort med kronmarket pa sidan av kroppen.
Peter Liander

Pegasus var röd, har ett minne av att den även förekom som gul - eller minns jag helt galet? På dekalarket ser den grå ut...

/LIA
Användarens profilbild
Fredrik Astlid

Tack Peter.

Som du säger så är specialdekalen rödaktig medans den på revells dekalark är gråbeige.

Vilka flygplan hade Fallskärmssymbolen och vart satt de?
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Peter Liander skrev:Pegasus var röd, har ett minne av att den även förekom som gul - eller minns jag helt galet? På dekalarket ser den grå ut...

/LIA
Stämmer, Peter. 1980 var Pegasus gul - se t ex bild SFT 4/02 sidan 44. Tidigare var pållen röd, se nedan bild från 1971.

Bild
Senast redigerad av Fredric Lagerquist den 11 mar 2008, 21:09, redigerad totalt 1 gång.
Peter Liander

Fallskärmssymbolen fanns på 79003 och 004, höger sida av nosen. Kommer dock inte ihåg om de hade samma utförande.
/Lia
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Ett annat tips: I SFF bildarkiv får man 255 träffar när man gör en sökning på TP 79. Man får 52 träffar när man söker på 79008.

Det finns 35 bilder från Malmen den 8 oktober 1981, det var ju då man samlade alla sex TP 79 för att flyga formation :D
Peter Liander

Apropå formationsflygningen i oktober -81: Det var också sista gången som det fanns sex stycken Tp 79 i tjänst, för efter den flygningen hamnade 797 hos Flygvapenmuseum!
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Ett annat tips: om man söker i bildarkivet på tp79 eller TP79 som en del envisas med att kalla dem, får man 0 träffar eftersom det aldrig funnits några sådana flygplan i Flygvapnet! :-) (Och för övrigt inte heller Tp79001 eller liknande som ibland förekommer bland mindre nogräknade skribenter utanför detta forum)
Användarens profilbild
Lars Sundin

Inlägg av Lars Sundin »

Hej Christer, jo det är helt riktigt. Mellanslaget är viktigt när man söker på datat "militär typbeteckning" (tror jag det heter) varmed väl antagligen menas svensk militär beteckning. Söker man däremot på datat "beskrivning" är det inte helt ovanligt att bokstav och siffror är sammanskriva.

Det finns en del andra "skojiga fenomen" i söksystemet, jag vill inte kalla dem buggar, men man kan ju roa sig med att söka på "Tp 7" till exempel. Att söka på Lansen (med hjälp av dess olika militära typbeteckningar) hade också sina sidor vill jag minnas

Det är alltid spännande att söka. Man bör testa några olika alternativ för att inte missa något. Själv söker jag helst på "beskrivning".

Lars S, minnandes vissa sökupplevelser. Jag skrev gång en bruksanvisning till söksystemet, Sven-Erik J förklarade att han var så van vid det att han hade "blivit blind". Det var rätt klurigt att fundera ut hur det funkade. Jag tror inget av min min bruksanvisning finns kvar.
Användarens profilbild
Christer Sidelöv

Jo jag har också sett att det stavas fel rätt ofta i bildernas beskrivning, och då inte bara militära typbeteckningar utan även personnamn. Jag upptäckte det bland annat på min bild av Alf Ingesson-Thoor och Katarina Arnstadt framför Affes Safir på F 14. Hans efternamn är stavat Ingesson-Thor. Gjorde då en sökning med samma stavfel och fann att det finns en bunt bilder till på honom med efternamnet felstavat. Det gäller som sagt att ha fantasi då man söker.

En enkel finess jag för övrigt saknar när man söker i bildarkivet är att se vilken sida med resultat man befinner sig på. Om det blir tio sidor eller (mycket) fler kan det vara lite besvärligt att komma ihåg vilken sida man just studerat narmare när man ska bläddra vidare! I värsta fall kan man missa en intressant bild!
Användarens profilbild
Fredric Lagerquist
Moderator

Re: TP 79

Hittade denna bilden tagen 2007 där man ser 9Q-CYE, ex 79004, som den bortre av de två DC-3orna.

Bild

Direktlänk: http://www.dc-3.co.za/dc-3-in-africa/de ... congo.html

Notera färgschemat på Twin Commandern ;-)
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"