Hittade detta foto i Riseberga – Färingtofta Hembygdsförenings bildarkiv. Det är en Friedrichshafen G.III
Flygplanet var en del i arméflygets inköp av sex stycken AEG G.V. 1918. Det erbjöds till Flygkompaniet, men man tackade nej och det köptes i stället av A W Wicander.
Fotot är taget i Ljungbyhed den 16 januari 1920, efter att det hade flugits från Hamburg av oblt Dünner. Men det blev stående hos Thulins i Ljungbyhed p g a mindre reparationer. Det fick civil registrering S-69 och kom enligt uppgift aldrig i luften igen. På fotot ovan ska Elsa Andersson finnas med (nr 2 fr h ?).
Friedrichshafen G.III i Sverige
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Re: Friedrichshafen G.III i Sverige
Ytterligare foton från Riseberga – Färingtofta Hembygdsförenings bildarkiv
Elsa A t v ? I så fall är hon nr 2 t v på första fotot.
Anledningen till Friedrichshafen G.III, en av AEG G.V
A V Wicander 1918
Elsa A t v ? I så fall är hon nr 2 t v på första fotot.
Anledningen till Friedrichshafen G.III, en av AEG G.V
A V Wicander 1918
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Friedrichshafen G.III i Sverige
Fotot i första inlägget finns i SFF fotoarkiv, bild nr 002-1110882, samt två dubbletter, nr 001-1000226 och 001-1000227.
Plats: Ljungbyhed. Datum: 1920-01-16. Upphovsman: Axel Blomgren, Ljungbyhed.
Där anges följande i beskrivningstexten: Friedrichshafen G III A, tyskt bombplan inköpt av A.W. Wicander (cert nr 150). Fluget från Hamburg av oblt Dünner den 16 januari 1920. Bilden från landningen på Ljungbyhed, där flygplanet fick kvarstanna för en mindre reparation på vägen mot Stockholm. Flygplanet kom aldrig i luften mer. Ombord på flygplanet bl.a. Elsa Andersson (cert nr 203).
Jag har inte kontrollerat om några av de övriga bilderna finns i SFF arkiv - möjligen.
/Sven-Erik
Plats: Ljungbyhed. Datum: 1920-01-16. Upphovsman: Axel Blomgren, Ljungbyhed.
Där anges följande i beskrivningstexten: Friedrichshafen G III A, tyskt bombplan inköpt av A.W. Wicander (cert nr 150). Fluget från Hamburg av oblt Dünner den 16 januari 1920. Bilden från landningen på Ljungbyhed, där flygplanet fick kvarstanna för en mindre reparation på vägen mot Stockholm. Flygplanet kom aldrig i luften mer. Ombord på flygplanet bl.a. Elsa Andersson (cert nr 203).
Jag har inte kontrollerat om några av de övriga bilderna finns i SFF arkiv - möjligen.
/Sven-Erik
Re: Friedrichshafen G.III i Sverige
Vilka fina bilder!Kenneth Göransson skrev: Det är en Friedrichshafen G.III
Flygplanet var en del i arméflygets inköp av sex stycken 1918. Det erbjöds till Flygkompaniet, men man tackade nej och det köptes i stället av A W Wicander.
Fotot är taget i Ljungbyhed den 16 januari 1920, efter att det hade flugits från Hamburg av oblt Dünner. Men det blev stående hos Thulins i Ljungbyhed p g a mindre reparationer. Det fick civil registrering S-69 och kom enligt uppgift aldrig i luften igen.
Informationen om flygplanet stämmer dock inte. Se sidan 19 i "Svenskt civilregister" (Flyghistorisk revy 2010). Den typ som arméflyget köpte var AEG G.V och inte Friedrichshafen G III. Flygplanet på bilden köptes i Tyskland av Wickander och flögs från Hamburg till Ljungbyhed av tysken Diener den 15 januari 1920. Något civilt flygplansregister existerade inte vid denna tidpunkt, varför uppgiften om "S-69" kan strykas. Det stämmer troligen att flygplanet inte kom i luften mer, utan skrotades.
Lennart A
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9948
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Re: Friedrichshafen G.III i Sverige
Tack Lennart, jag ändrar Dünner till Diener och datum för flygning från Hamburg till Ljungbyhed till den 15 jan 1920.
Första bilden i Kenneths andra inlägg finns i SFF arkiv med nr 002-1093528. Det anges att det är en Friedrichshafen FF.45/G.IIIa, tillverkad av Flugzeugbau Friedrichshafen och att bilden skulle vara från 1920. Registrering anges till S-29, men det har väl flygplanet fått senare.
Bildtexten säger: REn Friedrichshafen FF.45 med militär beteckning G.IIIa och en Thulin A nr 9 uppställda på Ljungbyhed 1920. Planet som var märkt nr 20, hade inköpts av A W Wicander och flögs från Hamburg till Ljungbyhed av oblt Dünner 15 jan 1920 (enl andra uppgifter 1919). Kom aldrig mer i luften men hade erhållit reg S-29. G.III var ett tyskt bombplan som tillverkades i 338 ex 1917-1918. I början G.III med enkel fena, modifierades till G.IIIa med stjärtparti i box-form som underlättade flygning med en motor. Några modifierades till G.IIIb, genom att den tredje ksp-skyttplatsen ändrades till passagerarplats. Efter att kriget upphörde, modifierades en del för post-, passagerar- och fraktflygningar för DLR, men förbjöds efter Versaillesfreden. Två 260 hp Mercedes D.IVa, spv 23,70 m, längd 12,8 m, vingyta 95 kvm, tomvikt 2695 kg, max startvikt 3930 kg, maxfart 135 km/h".
Här ändrar jag också namnet till Diener.
/Sven-Erik
Första bilden i Kenneths andra inlägg finns i SFF arkiv med nr 002-1093528. Det anges att det är en Friedrichshafen FF.45/G.IIIa, tillverkad av Flugzeugbau Friedrichshafen och att bilden skulle vara från 1920. Registrering anges till S-29, men det har väl flygplanet fått senare.
Bildtexten säger: REn Friedrichshafen FF.45 med militär beteckning G.IIIa och en Thulin A nr 9 uppställda på Ljungbyhed 1920. Planet som var märkt nr 20, hade inköpts av A W Wicander och flögs från Hamburg till Ljungbyhed av oblt Dünner 15 jan 1920 (enl andra uppgifter 1919). Kom aldrig mer i luften men hade erhållit reg S-29. G.III var ett tyskt bombplan som tillverkades i 338 ex 1917-1918. I början G.III med enkel fena, modifierades till G.IIIa med stjärtparti i box-form som underlättade flygning med en motor. Några modifierades till G.IIIb, genom att den tredje ksp-skyttplatsen ändrades till passagerarplats. Efter att kriget upphörde, modifierades en del för post-, passagerar- och fraktflygningar för DLR, men förbjöds efter Versaillesfreden. Två 260 hp Mercedes D.IVa, spv 23,70 m, längd 12,8 m, vingyta 95 kvm, tomvikt 2695 kg, max startvikt 3930 kg, maxfart 135 km/h".
Här ändrar jag också namnet till Diener.
/Sven-Erik
Re: Friedrichshafen G.III i Sverige
Sven-Erik Jönsson skrev:Registrering anges till S-29, men det har väl flygplanet fått senare.
Det där med S-29 (egentligen S-69) får du gärna ta bort. Dessa nummer är inga registreringsbeteckningar, utan påhittade nummer som Nils Söderberg satte på varje flygplan i den lista som han publicerade i Flyghistoriskt Månadsblad nr 8-9/1974. Tyvärr har många missuppfattat detta. Uppgifter om alla kända tidiga civila flygplan finns i Flyghistorisk Revy 2010 "Svenskt civilregister".Sven-Erik Jönsson skrev:Kom aldrig mer i luften men hade erhållit reg S-29.
Lennart A