17265 B 17A

I tjänst 1941-1955
Fanns i tre versioner, A, B och C
Antal i Flygvapnet
132 st B 17A
54 st B 17B
77 st B 17C
54 st S 17BL
56 st S 17BS

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Leif Fredin
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

17265 B 17A

Inlägg av Leif Fredin »

17265
B 17A
Typ SAAB L-10
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan
Tillverkningsnummer:

Levererat till F 6 1943-12-15 med s k ”fransk” TW-SC-3G motor
Godkänt 1943-12-29
Överlämnat till F 7 1944-08-13
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Nödlandning 1945-05-22. Märkning 7-blå O
Motor: STWC3 nr 1223
Besättningen ff kadett Swedberg, fsk vpl Fridell oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstörningar

Haveri 1946-05-16. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1202
Besättningen furir Quick (GFSU:1), fsig furir Karlberg (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Kollision med traktor, förorsakat att såväl ff som fsig brustit i varsamhet.
Skadornas omfattning: Skador å fpl, propeller, traktor och gräsklippare.
Beräknad kostnad 7.600:- kr

Haveri 1946-09-24. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1259
Besättning:Ingen besättning då skadan skedde på marken.
Orsak till haveri: Traktor kolliderade med B 5 nr 7039, som i sin tur kolliderade med 17A nr 17265.
Skadornas omfattning: Vänster skevroder totalt knäckt.

Verkstad; liten översyn. Påbörjad 1946-11-25, klar 1947-03-10

Nödlandning 1947-07-14 vid fält 6. Märkning 7-blå F
Motor: STWC3 nr 1211
Besättningen ff fänrik Lars Ljunggren (FFSU), fsig furir Arne Eriksson (FFSU) oskadad
Orsak till haveri: Nödlandning på grund av motorstörning.

Till CVV för inmontering av DK-utrustning jämlikt MV 756:195 av 1949-04-05. Påbörjad 1949-09-30, klar för leverans 1949-11-26.
Till F 7 1949-11-29.
Överlämnat till F 17 1949-12-02 jämlikt CVV tpr 1608 30/11-49
Gångtid efter LF 253.15 tim
Motor typ STWC3 nr 1428. Gångtid efter SM 83.35 tim

Haveri 1950-06-14 vid F 17. Märkning 17-15
Gångtimmar 282 tim.
Skadans omfattning, art och orsak
Efter landning skulle ff taga in vingklaffarna. Han fattade emellertid i fel reglage och ställde landställsreglaget på ”In”. Sporren fälldes in, varvid skador uppstod på stjärten, spinfena och spant stn 6855.

Kasserat 1953-11-24. Gångtid 713 tim
Senast redigerad av Leif Fredin den 16 mar 2016, 15:21, redigerad totalt 3 gånger.
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 17265 B 17A

Inlägg av Johnny Comstedt »

Hej Leif,
jag sökte Sk 16 16265 och fick en träff i ovanstående.
Orsaken är att du råkat skriva 16265 i stället för 17265 vid orsaket tll haveriet 1946-09-24.
mvh / Johnny
Skriv svar

Återgå till "B 17 och S 17, Saab 17"