Bilder från Örnsköldsvik. Har hittat dessa i ett privat fotoalbum. Med mycket stor sannolikhet är motiven från inloppet till Ö-vik. Finns den någon av läsarna som vet mera om fartygen och flygplanen?
Hälsningar / Alf
Bildfråga.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bildfråga.
Hälsningar / Alf
Re: Bildfråga.
Hej. 1:a bilden tycker jag liknar pansarbåten Dristigheten Efter ombyggnad till Flygdepåfartyg.
Detta pga kranen i aktern. Ombyggnaden gjordes 1927-28.
.
Bild 3 är ett annat fartyg, lite osäker men liknar pansarskeppet Oskar II.
Detta pga kranen i aktern. Ombyggnaden gjordes 1927-28.
.
Bild 3 är ett annat fartyg, lite osäker men liknar pansarskeppet Oskar II.
Det finns lite olika uppgifter om när flygdepåfartyg Dristigheten kom i tjänst.
År 1925 tillfördes marinflyget ett depåfartyg i form av den ombyggda pansarkryssaren Jacob Bagge
.(obs utan kran)
1930 ersattes Jacob Bagge av f.d. pansarskeppet Dristigheten
och alltså :: Ombyggnaden gjordes 1927-28
1929 maj: Pansarbåten Dristigheten, byggd 1901, sjösätts efter ombyggnad till flygdepåfartyg. Fartyget kunde ta ombord fyra plan av typerna Heinkel HD 16, T 1, och Heinkel HD 19, J 4. Fartyget utrangerades först 1947.
Bilderna bör väl vara tagna på -30-talet?
Planen tycker jag är tidiga Hansor, vad säger ni andra?
År 1925 tillfördes marinflyget ett depåfartyg i form av den ombyggda pansarkryssaren Jacob Bagge
.(obs utan kran)
1930 ersattes Jacob Bagge av f.d. pansarskeppet Dristigheten
och alltså :: Ombyggnaden gjordes 1927-28
1929 maj: Pansarbåten Dristigheten, byggd 1901, sjösätts efter ombyggnad till flygdepåfartyg. Fartyget kunde ta ombord fyra plan av typerna Heinkel HD 16, T 1, och Heinkel HD 19, J 4. Fartyget utrangerades först 1947.
Bilderna bör väl vara tagna på -30-talet?
Planen tycker jag är tidiga Hansor, vad säger ni andra?
Hej,
ser ut som S5 A tycker jag
Verkar vara märkta enl go F12/1927 eller go 233/1932 med blågult sidoroder och de 2500mm stora kronmärkena på vingarna. (1932 -års märkning hade fyrsiffrig märkning på flygkroppen vid kronmärket men det går inte att utläsa på dessa bilder antalet siffror.)
Fartyget bakom de två Hansorna kan vara Oscar II, précis som Bengt säger, med den kortare aktermast hon fick efter ombyggnaden 1928-29.
Mvh
Micke
ser ut som S5 A tycker jag
Verkar vara märkta enl go F12/1927 eller go 233/1932 med blågult sidoroder och de 2500mm stora kronmärkena på vingarna. (1932 -års märkning hade fyrsiffrig märkning på flygkroppen vid kronmärket men det går inte att utläsa på dessa bilder antalet siffror.)
Fartyget bakom de två Hansorna kan vara Oscar II, précis som Bengt säger, med den kortare aktermast hon fick efter ombyggnaden 1928-29.
Mvh
Micke
Micke Axelsson
Bilder från Örnsköldsvik?. Skriver paddal / Alf ….har nya uppgifter ”dykt upp” eller är det i stå !
Vore ju bra lite av en respons på en fråga om ställts...för 10 dagars sen!
.Är ”vi” kvar på forumet eller?
Har små tilläggsuppgiter , men de blir sparade er.
Vore ju bra lite av en respons på en fråga om ställts...för 10 dagars sen!
.Är ”vi” kvar på forumet eller?
Har små tilläggsuppgiter , men de blir sparade er.
Hej Bengt!
Tack för dina uppgifter.
Några ny uppgifter har inte dykt upp för mig. Det enda jag vet är att fotografens namn är Byström. I lokaltidningarna har jag inte hittat något om det här flottbesöket. Jag tar varje tillfälle att fråga äldre personer om flyghändelser och bilder från vårt område.
Hälsningar/Alf
Tack för dina uppgifter.
Några ny uppgifter har inte dykt upp för mig. Det enda jag vet är att fotografens namn är Byström. I lokaltidningarna har jag inte hittat något om det här flottbesöket. Jag tar varje tillfälle att fråga äldre personer om flyghändelser och bilder från vårt område.
Hälsningar/Alf