Lockheed Super Constellation i Alperna!
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Lockheed Super Constellation i Alperna!
Mycket sevärd!! Från mars-2015
Most Beautiful Flight with Super Constellation through Swiss Alps
http://youtu.be/ucFUtngkkx0
Hans SFF-F
Most Beautiful Flight with Super Constellation through Swiss Alps
http://youtu.be/ucFUtngkkx0
Hans SFF-F
Re: Lockheed Super Constellation i Alperna!
Lockheed Super Constellation är onekligen en ovanligt vacker flygande fågel! Men varför hade man tre förhållandevis små vertikala stabilisatorer baktill? Vad var alltså tanken bakom denna utformning av flygplanets stjärtsektion?Hans O. Sandström skrev:Mycket sevärd!! Från mars-2015
Most Beautiful Flight with Super Constellation through Swiss Alps
http://youtu.be/ucFUtngkkx0
Hans SFF-F
Re: Lockheed Super Constellation i Alperna!
Tack för flygturen...
Jo, Lockheeden är en riktigt vacker flygmaskin!
Att den hade 3 stabilisatorer misstänker jag att det är för att minimera höjden, så den klarar komma in i olika hangarer.
mvh / Jan Gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
Jo, Lockheeden är en riktigt vacker flygmaskin!
Att den hade 3 stabilisatorer misstänker jag att det är för att minimera höjden, så den klarar komma in i olika hangarer.
mvh / Jan Gaude
http://www.ipmsuppsala.n.nu/
- Lars Sundin
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Lockheed Super Constellation i Alperna!
Som Jan Gaude skriver "Misstänker att det är för att minimera höjden, så den klarar komma in i olika hangarer." det tror jag också. Genom att planet hade noshjul, fick det en hög svansföring.
Man har ju sett hur det ovanför hangarportar ibland togs upp en extra dörr för att få in en fyrmotorig Douglas.
Därtill kom ju de yttre fenorna och deras sidoroder mer i slipströmmen och sidrodren "bet" bättre. En gång i tiden (tidiga Ju 52 och DC-4E, https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... e_stor.jpg ; också tre-fenad förresten) vinklades motorerna utåt för att lindra osymmetrin när en motor stannade.
Jag passar på att tipsa om min blogg, https://larsan13.wordpress.com/2013/02/ ... r-i-tiden/
Man har ju sett hur det ovanför hangarportar ibland togs upp en extra dörr för att få in en fyrmotorig Douglas.
Därtill kom ju de yttre fenorna och deras sidoroder mer i slipströmmen och sidrodren "bet" bättre. En gång i tiden (tidiga Ju 52 och DC-4E, https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... e_stor.jpg ; också tre-fenad förresten) vinklades motorerna utåt för att lindra osymmetrin när en motor stannade.
Jag passar på att tipsa om min blogg, https://larsan13.wordpress.com/2013/02/ ... r-i-tiden/
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Lockheed Super Constellation i Alperna!
Hittade en fin bild på Lockheed Constellation. Stor metallmodell ur Anthony Lawlers samling.
Fantastiskt vackert flygplan!!
Bilden tog jag när jag besökte honom i Washington 2003.
KLM (The Flying Dutchman) maskin som synes!
/Hans
Fantastiskt vackert flygplan!!
Bilden tog jag när jag besökte honom i Washington 2003.
KLM (The Flying Dutchman) maskin som synes!
/Hans
-
- Inlägg: 351
- Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
- Ort: Schweiz
Re: Lockheed Super Constellation i Alperna!
Härlig video - tack för det! Väckte minnen från 2005, när jag hade förmånen att flyga med Breitlings Constellation från Basel till Altenrhein vid Bodensjön. 2-300 meter över jordaytan, genom berg- och alpdalar. En speciell upplevelse. Här ett par bilder från den flygningen...
Hans Krensler
Hans Krensler
- Hans O. Sandström
- Inlägg: 578
- Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
- Ort: Habo
Re: Lockheed Super Constellation i Alperna!
Hej Hans,
Tack för trevliga bilder av detta "eldiga" flygplan!! Påpassligt tagen bild av motorstart.
Man noterar det mycket höga nosstället som påminner om Tu-114 dito.
trevlig helg,
/Hans SFF-F
Tack för trevliga bilder av detta "eldiga" flygplan!! Påpassligt tagen bild av motorstart.
Man noterar det mycket höga nosstället som påminner om Tu-114 dito.
trevlig helg,
/Hans SFF-F