16275, Sk 16C

257 st i Flygvapnet
Sk 16 A: 16001-16145
Sk 16B och Sk 16C: 16201-16312

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lars Larsson
Inlägg: 3394
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

16275, Sk 16C

Inlägg av Lars Larsson »

16275
Sk 16C
Typ: North American SNJ-2 Texan
c/n: 73-3999
Tillverkningsår:

Ex: Bu2564(USN),NC58247

1953-05-19 Till F8 Kod F8-275
1953-05-22 Godkänd
1958-08-30 Kasserad pga höga översynskostnader, reservdelsbrist.
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16275, Sk 16C

Inlägg av Johnny Comstedt »

Enligt http://www.goodall.com.au/warbirds-dire ... n-yale.pdf:
c/n och tidigare s/n + registrering blev Sk 16 16276.
1958 till Peru flygvapen kod 559.
Kan ju dock vara en felskrivning 16276 i stället för 16275!
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: 16275, Sk 16C

Inlägg av Stig Jarlevik »

Vad jag kan se så är dessa uppgifter nu borttagna av Geoff
Kan inte hitta några uppgifter som relaterar till dessa SNJ-2 överhuvudtaget.
Om han av någon orsak har flyttat runt dem (ej i c/n ordning) så kan jag inte hitta dem.

Vad gäller den batch med AT-6 som levererades till Peru i Maj 1954 så hade alla en exportlicens, exempelvis E-21037 för Bu 2564,
Denna exportlicens säger klart och tydligt att denna SNJ-2 exporterades till Peru och erhöll serienummer 559 (jag har den på min dator)

Tyvärr säger inte exportlicensen någonting om vare sig North Americans tillverkningsnummer eller om någon civilregistrering var utfärdad vid exporttillfället!

Problemet med en sådan ofantlig produktion som NA-16 (charge-number, och vidare uppåt) familjen blir givetvis om alla dessa individer verkligen erhöll USAAF/US Navy serienummer i konstruktionsnummerföljd. Personligen tror jag inte att någon kan garantera detta.
Men om vi drar allt till sin spets så står det ju helt klart att den svenska 16275 (eller 16276 för den delen) inte var ex US Navy 2584. Antar vi dessutom att North American klarade av att verkligen fixa US Navy serienummer i exakt tillverkningsföljd så kan våra maskiner inte heller ha varit c/n 79-3999.
Kopplingen mellan NC58247 och Bu 2584 är gjord av Dan Hagedorn (har inte själv sett US CAA datakort) men den känns ganska vederhäftig även om Dan ibland kan göra en del "kullerbyttor".
AT-6 entusiasten Benno Goethals har dessutom kontrolläst hans manus. Köper vi således även detta, så är all info om 16275/16276 hittills helt felaktig och dess ursprung är således okänt.

Det skulle vara intressant att veta vad svenska källor säger utan senare tillägg....

Till sist, North American hade sitt "charge-nummer" som prefix till sitt tillverkningsnummer. Då dessa SNJ-2 hade nummer 79 kan inte nummer 73 vara rätt (73-3999) "Charge-nummer" 73 (NA-73) tillhörde ju den något mer berömda Mustangen...
Hälsningar
Stig i Göteborg
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16275, Sk 16C

Inlägg av Johnny Comstedt »

Joe Baugher skriver:
BuNo 2564 (MSN 79-3999) to civil registry as NC58247. To Royal Swedish AF as 16275 1953-1958. Scrapped in 1958
Om detta skulle vara riktigt, så verkar ju denna individ inte ha exporterats.
Tyvärr har vi väl alla upplevt och kanske orsakat misprints.
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: 16275, Sk 16C

Inlägg av Stig Jarlevik »

Johnny

Joe Baugher är en utmärkt övergripande källa, men skall läsas/tolkas med försiktighet.
Vad jag vet har han inte läst några USAAC/USAAF/USAF eller US Navy record cards utan förlitar sig en hel del på vad andra lämnar till honom eller vad han själv kan hitta i publicerad form.
Blir det då fel där, så blir det fel hos Baugher också.

Man kan givetvis argumentera i evighet om officiella data (typ amerikanska CAA sedermera FAA eller andra US Dept of Commerce record cards) är 100% korrekta, men man bör, i de fall de finns tillgängliga, börja där. För min del var aldrig 79-3999 i närheten av Sverige utan gick direkt till Peru i Maj 1954. Så exporterad blev den, men inte till Sverige.

Hälsningar
Stig i Göteborg
Johnny Comstedt
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 16275, Sk 16C

Inlägg av Johnny Comstedt »

Jag ger mig så gärna, Stig! :-)
Skriv svar

Återgå till "Sk 16, North American T-6/Noorduyn AT-16"