ABA:s namn på flygplan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

ABA:s namn på flygplan

Inlägg av Mats Averkvist »

Enligt ett nyss funnet dokument i ABA-arkivet så fanns det förslag på andra namn för några av ABA:s flygplan:

SE-ADR Södermanland
SE-AER Västmanland
SE-AES S.A.Andrée
SE-AFA Carl Cederström, kom att heta Svealand
SE-AFB Carl Silow, kom att heta Götaland
SE-AFC C.G.Krokstedt, kom att heta Norrland
SE-AFD Enoch Thulin, kom att heta Vikingaland
SE-ACZ Värmland
SE-AEF Östergötland
SE-AEH Västergötland
SE-ACK Gästrikland
SE-AEB Jämtland
SE-ADI Halland
SE-ADW Småland
SE-ABZ Dalsland
Arne M
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: ABA:s namn på flygplan

Inlägg av Arne M »

Mats Averkvist skrev:Enligt ett nyss funnet dokument i ABA-arkivet så fanns det förslag på andra namn för några av ABA:s flygplan:

SE-ADR Södermanland
SE-AER Västmanland
SE-AES S.A.Andrée
SE-AFA Carl Cederström, kom att heta Svealand
SE-AFB Carl Silow, kom att heta Götaland
SE-AFC C.G.Krokstedt, kom att heta Norrland
SE-AFD Enoch Thulin, kom att heta Vikingaland
SE-ACZ Värmland
SE-AEF Östergötland
SE-AEH Västergötland
SE-ACK Gästrikland
SE-AEB Jämtland
SE-ADI Halland
SE-ADW Småland
SE-ABZ Dalsland
Intressant men hur kom det sig att SE-AES fick behålla sitt personnamn? Salomon August Andrée var förstås ett viktigt namn i flyg-Sverige efter sitt heroiska och tragiskt slutade försök att nå Nordpolen i luftballongen Örnen. Men även de andra personerna vars namn var påtänkta för ABA-planen var ju storheter inom det svenska flygets historia. Så varför ändrade man sig med personnamnen förutom ballong-Andrée alltså?
Seve Ungermark
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: ABA:s namn på flygplan

Inlägg av Seve Ungermark »

Någon informationschef eller dylikt kom kanske på att alla de fyra påtänkta flygarna omkommit i aerodyner? (Andrée dog ju inte i sin aerostat.) Men intressant att norske Kjos hade föregångare redan med SE-AES...
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"