Bildfråga Dornier Do X

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Har idag skannat några foton med det imponerande flygplanet Dornier Do X. På fotobaksidorna fanns noteringar om platser m.m., men för två foton är det för mig helt omöjligt att tyda vad det står för ort.
Texten på fotobaksida nedan och de båda bilderna där under. Tacksam för all hjälp med att tyda var platsen är. Är det någon som vet mer om dessa båda foton, så är det alltid intressant.
/Sven-Erik Jönsson
text.jpg
002-1130899.jpg
Foto ur Johannes Thinesens samling
Foto ur Johannes Thinesens samling
DB605
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av DB605 »

Kan det inte tänkas vara:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bubaque

I övrigt tycker jag att det står:
DoX an Land in Bubaque.
(Bootsbaden - Reinigung)

dvs
DoX på land i Bubaque.
(Båtbad - tvättning)

/Thomas Adamsson
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Hans O. Sandström »

Utan tvekan står det Bubaque som i så fall är en ö i Guinea-Bissau!
Jan H Vold
Inlägg: 165
Blev medlem: 24 feb 2008, 21:05
Ort: Trondheim, Norge

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Jan H Vold »

Med min ringe Tysk, så oppfatter jeg det som:

Boot = Flugboot = Flybåt.
Boden = Bunn.

Dvs Rengjøring av flybåtens bunn.
Användarens profilbild
Hans O. Sandström
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Hans O. Sandström »

Bunn på Norsk = botten på svenska.

Ha en kjempebra kveld:))
/Hans
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack alla, helt klart att det är Bubaque som det står.

Från Sven Stridsberg fick jag följande på mail:
"Båttvätt var helt riktigt och det hela rör sig om att man landade vid en fin sandstrand på Bubaque för en del underhållsarbete, troligen även bottenskrapning för att dels ha aerodynamiskt flyt men även hydrodynamiskt, för att korta startsträckan. Bottenfauna är inte bara ett otyg på båtar. Detta arbete gjordes under de första dagarna i maj 1931 och var avslutat den 7 maj varefter man fortsatte sin resa till Sydamerika. Att jag vet så mycket beror på att jag kom ihåg dina båda bilder från boken Grossflugschiff Dornier X. För övrigt en mycket intressant bok".


Själv är jag imponerad över detta flygplan, en riktig ingenjörskonst att konstruera ett så stort flygplan redan i slutet av 1920-talet. Vad jag fått fram byggdes endast tre flygplan av denna typ. Flygplanet på bilderna ovan blev tyvärr förstört under andra världskriget av allierade bomber. De andra två tror jag gick till Italien och deras historia känner jag inte.
/Sven-Erik
Martin Hellberg
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Martin Hellberg »

Hej Sven-Erik!

Jag blev lite nyfiken och sökte de två som gick till Italien.
Här hittade jag lite om dem:
http://en.wikipedia.org/wiki/Dornier_Do_X
I texten står att ett av flygplanen, X2, var involverat i ett haveri och att flygplanen lades i malpåse och skrotades 1937.

En sida med lite intressanta bilder:
http://svammelsurium.blogg.se/2010/augu ... ier-x.html
Där anges att de italienska planen skrotades 1935.

Även här anges att flygplanen i Italien skrotades 1935.
http://www.histaviation.com/Dornier_Do_X.html

De två flygplanen avsågs först för det statliga bolaget SANA men kom snart att överföras till det italienska flygvapnet i stället.

X2 hade registreringen I-RENI och namnet Umberto Maddalena.
Lite kul att en sådan bjässes registrering "ärvts" av ett lite mindre flygplan. http://www.abpic.co.uk/photo/1250195/

X3 hade registreringen I-ABBN och namnet Alessandro Guidoni.

Mvh
Martin Hellberg, Backamo
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Martin för Din research.
Tänk vilket maffigt ljud det måste ha varit när ett flygplan av den här typen passerar, med 12 motorer, visserligen bara på 600 hk, men ändå. De var ju inte särskilt högvarviga och så fort gick det inte.
Synd att inget finns bevarat.

/Sven-Erik
ing
Inlägg: 49
Blev medlem: 03 apr 2009, 08:26

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av ing »

Hej Sven-Erik,
Kan det vara Bubaque som avses? På Google hittar man Bubaque airport i Guinea - Bissau och där kan väl möjligen en "bootsladen - reinigung" ha ägt rum?
Texten läser jag som "Do X on land in (Boobaque = bubaque?)" Stämmer detta med någon Do X rutt?
Mvh,
Stieg
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Hej Stig!
Som flera ovan har svarat är det helt klart Bubaque vid Guinea-Bissau,
och som Sven Stridsberg sedan så utförligt skrev till mig i mail:
"Båttvätt var helt riktigt och det hela rör sig om att man landade vid en fin sandstrand på Bubaque för en del underhållsarbete, troligen även bottenskrapning för att dels ha aerodynamiskt flyt men även hydrodynamiskt, för att korta startsträckan. Bottenfauna är inte bara ett otyg på båtar. Detta arbete gjordes under de första dagarna i maj 1931 och var avslutat den 7 maj varefter man fortsatte sin resa till Sydamerika. Att jag vet så mycket beror på att jag kom ihåg dina båda bilder från boken Grossflugschiff Dornier X. För övrigt en mycket intressant bok".
Huruvida det var en ordinarie rutt eller någon annat typ av flygning till Sydamerika vet jag inte. Men det är väl inte så sannolikt att man gjorde ett flera dagar långt stopp vid den här stranden om det var linjetrafik.
Tyvärr har jag inte boken som Sven Stridsberg refererar till.

Tack alla som engagerat sig.
Stig Jarlevik
Inlägg: 238
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Stig Jarlevik »

Hej Sven-Erik

Det var inte lika lätt att ta sig över Atlanten då - som det är nu.
Den här flygningen tog nog betydligt längre tid än man beräknat och man undrar om de sex gästerna ombord ansåg att man kanske skulle tagit båten....

Starten skedde från Lissabon redan den 31 januari mot Puerto de la Luz dit man ankom senare samma dag.
Den 3:e feb skulle man fortsätta men därav blev intet då man misslyckades att komma i luften och istället skadade kärran en aning, varför reparationer var nödvändiga, och de utfördes i Gando bukten.
Den 1 maj kom man äntligen i luften igen och landade samma dag i Villa Cisneros. Två dagar senare flög man till Bolama, utanför Guinea Bissau
Den 7 maj försökte man ta sig vidare men lyckades inte komma längre än till Bubaque, en annan ö i samma ögrupp. Fram till den 29 maj gjorde man sammanlagt 21 startförsök utan att lyckas lätta ordentligt.
Jag förstår att man var tvungen att tvätta av maskinen efter ett tag.... :-)
Den 30 maj kom man så äntligen iväg och landade samma eftermiddag i Praia på Kap Verde öarna
Den 4 juni tog man till sist det längsta skuttet hittills då man flög till Fernando de Noronha på drygt 13 timmar och landade strax efter kl 02 på natten.
Redan samma dag fortsatte man till Natal vilket verkar ha varit målet med just denna flygning.

Som sagt båt var fortfarande väldigt gångbart 1931... :-)

Vad gäller de båda italienska maskinerna I-REDI och I-ABAN så togs de över att det italienska flygvapnet med serienummer MM182 respektive MM208 och skall enligt uppgift ha skrotats redan 1935.

Hälsningar
Stig Jarlevik
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Stig för utförliga och mycket intressanta uppgifter om denna flygning till Natal. Jag tycker att passagerarna måste ha fått verklig valuta för vad de nu betalat för sina biljetter. Skulle gärna velat varit med. Har en gång flugit som passagerare med en Boeing 767 från Arlanda till Natal, det var i oktober 1999 och tog ungefär 11 timmar. Hem blev det mellanlandning på Gran Canaria eftersom man inte kunde starta med fyllda tankar från Natal.
Sven-Erik
Bengt Ekbladh

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Sven-Erik Jönsson skrev:Tack Stig för utförliga och mycket intressanta uppgifter om denna flygning till Natal. Jag tycker att passagerarna måste ha fått verklig valuta för vad de nu betalat för sina biljetter. Skulle gärna velat varit med. Har en gång flugit som passagerare med en Boeing 767 från Arlanda till Natal, det var i oktober 1999 och tog ungefär 11 timmar. Hem blev det mellanlandning på Gran Canaria eftersom man inte kunde starta med fyllda tankar från Natal.
Sven-Erik
Nja vad sägs om:

1 rundtur över Atlanten, 2 nov 1930 – 24 maj 1932. ....vad säger du...hänger du med?

Serial Code Type CN Unit Status First Last Comment PreviousID
MM182
Dornier X2
I-REDI
MM182
Dornier Do X-2
to I-REDI
To Civil 28aug31
Consorzio Aero Italia as 'Umberto Maddalena'

MM208
Dornier X3 I-ABBN
Besättning 10
Första flygning 13 juli 1929
Versioner XIa, X 2 R1, X 3 R1

12:e Juli 1929 sjösattes Dornier X vid Altenrhein i Bodensee. och man genomförde de första vattenutekörningarna med flygbåten, dagen efter 13 juli 1929 lättade flygplanet från vattenytan för första gången.
20 oktober 1929 genomfördes en testflygning
Flygningen varade i 40 minuter med en maxfart på 170 km/h. Passagerarna ombads att flytta sig från ena sidan till den andra vid svängarna för att med hjälp av tyngdkraften förstärka sidrodrets styrförmåga. Några dagar senare utfärdade de tyska luftfartsmyndigheterna ett luftvärdighetsbevis och flygplanet gavs registreringen D-1929.

Under en av de otaliga provflygningarna, i Oktober 1929 sattes ett nytt rekord, man lyfte med hela 169 personer ombord.

3 november 1930 inledde Dornier en propaganda-, försäljnings- och transatlantisk provflygning. Flygningen var planerad att genomföras under några veckor. Man startade från Friedrichshafen med mellanlandningar i Nederländerna, England, Frankrike, Spanien, och Portugal. På grund av brand i ena vingen tvingades man att stanna i Lissabon i nästan sex veckor medan man väntade på en ny vinge från Tyskland. Efter att flygbåten blivit reparerad fortsatte resan längs Afrikas västkust, vid Las Palmas gav man sig över sydatlanten till Natal i Brasilien. Man följde östkusten norrut och landade i New York 27 augusti 1931.

Turn gick Europa, Nordafrika, Sydamerika och destination New York, men det var inte helt problemfritt, för i Lissabon fattade Do X eld och nästan hela babords vinge förstördes. do X blev liggande vid kaj i sex veckor innan den var reparerad. Do X hade dukklädda vingar på stål och aluminiumstomme, flygkroppen var byggd helt i duraluminium. 

18:e augusti 1931 anländer Do X till Paramaribo i nuvarande Surinam, den 27:e samma månad kom man fram till New York där planet visades upp samt fick en välbehövlig service. I nio månader var planet kvar innan man återvände hem till Friedrichafen.
1 rundtur över Atlanten, 2 nov 1930 – 24 maj 1932.

21 maj 1932 inledde man återfärden via Newfoundland, Azorerna, och slutligen sjön Müggelsee utanför Berlin. Vid landningen 24 maj möttes flygbåten av över 200 000 personer. Hela resan varade i 18 månader
Tillockmed luftskeppet "Graf Zeppelin" var snabbare och säkrare.
Flygbåten överlämnades till Lufthansa för utvärdering. Den kom inte att gå i någon reguljär flygtrafik, men man genomförde en uppvisningsflygning mellan de tyska hamnstäderna 1932 och några chartrade specialflygningar. Under 1933 planerades en flygning via Wien och Budapest till Istanbul, men vid en hård landning på Donau utanför Passau skadades planets stjärtparti och flygningen fick avbrytas. Efter att flygbåten renoverats ställdes den ut i Tysklands nyöppnade flygmuseum utanför Berlin 1934. Under ett brittiskt bombanfall i 23–24 november 1943 totalförstördes flygbåten.
Totalt tillverkades Do X i tre exemplar, utöver D-1929, beställde Italien två exemplar som försågs med italienska Fiat A-22R V12 vattenkylda motorer. Båda flygbåtarna som namngavs Umberto Maddalena och Alessandro Guidoni placerades i La Spezias flyghamn, där de genomförde flygningar över Medelhavet för flygbolaget SANA. Flygbåtarna övertogs senare av det italienska flygvapnet.

dock havererade den på första flygningen redan i Passau, reparerades och flögs tillbaka till Berlin för att aldrig flyga mer. Do X ställdes ut på Deutsche Luftfahrt-Sammlung, och förstördes vid en bombraäd 1943. 

Men man hade färdigställt två Do X till, som kom att kallas X2 och X3. Dessa var beställda av statliga italienska flygbolaget SANA. X2 togs i trafik redan i augusti 1931 och trean året efter. Dessa skiljde sig med att ha Fiat-motorer och annorlunda motorgonoler. Dock kom dessa två att rekvireras av flygvapnet, Regia Nautica, för VIP-flygningar och PR-uppvisningar av Mussolinis regim.

X2 bar beteckningen I-REDI och döptes till Umberto Maddalena, här med de mer strömlinjeformade motorgondolerna med Fiat V12 motorer.

Karriären blev dock kort även för de italienska Do X-planen, 1934 tog de ur tjänst och här syns den ena av dom dras iväg för skrotning 1935. (I-REDI)
http://svammelsurium.blogg.se/2010/augu ... ier-x.html

OM man kollar.
http://littersinne.com/categorie/samhal ... r-do-x.php
Här är översättningen något man kan undra över!
Om X2 o 3 finns mer på Italienska här:
http://www.aeronautica.difesa.it/storia ... dalena.pdf

http://www.aeronautica.difesa.it/storia ... uidoni.pdf

Type WerkNr. Registration History X 1 Doflug 1 D-1929
First flight  12/7 1929 (Pilot Richard Wagner) - only a shorthop. First real flight 29/7 1929. On October 21  it flew around the Bodensee with 169 persons on board. The performance was not good, engines changed to Curtiss Conqueror. First flight with new engines 4/8 1930, and in October registered as D-1929. On Nov. 5 1930 a transatlantic flight was started. A lot of mishaps caused delays, it did not arrive in New York until 27/8 1931. On 24/5 back in Berlin. Made a few more flights in Europe. In September delivered to DVL. Last flight in 1934 to Berlin, placed into the Deutschen Luftfahrtmuseum. Destroyed in 1945 during a bombraid.
X 2
Doflug 2
I-REDI
"Umberto Maddalena". First flight 16/5 1931, delivered to La Spezia 28/8 1931. Intended to be used by SANA but instead passed to the military. Scrapped probably in 1935, because the performance was not good enough to be of any use.
X 3
Doflug 3
I-ABBN
"Alessandro Guidoni".Delivered to La Spezia 13/5 1932. Intended to be used by SANA but instead passed to the military. Scrapped probably in 1935, because the performance was not good enough to be of any use.
Användarens profilbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
Inlägg: 9937
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga Dornier Do X

Inlägg av Sven-Erik Jönsson »

Tack Bengt för intressant läsning. Nog hade det varit en upplevelse att varit med här också.
/Sven-Erik
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"