Bevarade Tunnor

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inlägg av Klas Andersson »

Jag har nu letat fram ett foto jag tog på typskylten bakom stolen på 29an som står utanför F21s museum i sommar, och det är 29937 !

alltså den som skulle varit såld till en Ulf Nylöf en gång ?

om man då antar att både Pelle och Lars har rätt i att F21s plan på pelaren är 29929 ?
Så är då frågan, var finns 29970 idag ?

Tydligen inte deponerad på F21 ,som Lars anger ?
Bengt Ekbladh

Inlägg av Bengt Ekbladh »

>>Beträffande 29327 kan jag bekräfta att den var sparad på F18, men föflyttades sedan som brandövningsobjekt till Jordåsen, Hästbo ca. 1 mil sydväst om Gävle.
Detta skedde i början av 80-talet (81-82). Efter ett par tre år återstod just ingenting av maskinen som då hamnade i skrottuggen. >>

Aha det var den,

><återstod just ingenting av maskinen>>

åjo en liten"plåtbit"finns kvar!!!

Bengt
Lars Larsson
Inlägg: 3386
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Inlägg av Lars Larsson »

Hej Klas, Björn och Bengt!
Tack för kompletteringarna!

29248:
Antar att det är det Nausta. Uppgiften kommer från en diskussion här på forumet för ett par år sedan där det sas att den "gick till Nausta skjutfält 1985".

29298:
Ska helt riktigt vara 29398, var lite för snabb på tangentbordet :oops:

92327:
Tack för infon om den! Synd att den gick det ödet till mötes.

29624:
Tack för bekräftelsen. Har inte själv varit på Gotland, och har inte sett den omnämnd någonstans i samband med museet, därav frågan.

29970:
Det verkar som om jag har förväxlat 29970 med 29937, trodde att det var den som var S29:an "på marken" på F21 :-) Tyvärr så har jag inte antecknat varifrån uppgiften att 29970 skulle finnas på F21 kommer ifrån, men någon annan kanske vet vad som hänt med 29970 ?
Enligt både Flyghistorisk Revy 27,Lennart Berns bok om Flygande Tunnan och Sölve Fasth "Flygplan på Museum" så ska den ha bevarats på Flygvapenmuseum efter kassation 1970-06-16.

Mvh
/Lars Larsson
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Apropå Nausta och Vidsel

Inlägg av Lars Sundin »

På sin sajt om Vidsel har Curt Löfwenberg en bild om "atombombsprovet" i Nausta där man ser en J 29. Se http://www.vidsel.nu/Nausta-sm%E4llen.htm F 20, blå Niklas.

På annat ställe på webben (skjutfältets egen sajt bl a) finns en bild av en uppriggad J 29 som träffas av en robotprojektil av något slag.

Lars S, med kanske ovidkommande saker.
Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Inlägg av Jan Forsgren »

Stort TACK för alla svar!

Rörande Fv 29171, så kan jag bekräfta att den står i en jordkula inne på gamla F 16. Dock är jag osäker om flygplanet tillhör F 16 Flottiljmuseum, eller bara är deponerad till Uppsala av Fv-museum p g a platsbrist.

Ett par frågor, vem/vilka äger Fv 29945 i Kareby, och var finns Fv 29970 numera?

Sedan en kort kommentar ang seriernummer och koder: I och med att serienumret s a s är ett flygplans 'personnummer' och därigenom ytterst sällan ändras, är denna uppgift viktigast. Rörande koder kommer jag att försöka få med uppgift om sista koden som respektive Tunna bar när flygplanet ännu var i tjänst, samt den kod som nu är målad på respektive flygplan. Att försöka få med samtliga koder (vilket kan vara många!) är i detta fall överkurs.

M V H

Jan Forsgren
Klas Andersson
Inlägg: 73
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Inlägg av Klas Andersson »

Hej !

http://www.karebybil.se/

Här är en länk till kareby bil som äger 29an ,klicka på "museum"

den köptes tydligen först av en man i Småland ? Markaryd ?
sedan fanns den i Borås hos en handlare av militärprylar ,
efter det tror jag det var ytterligare en ägare innan Bilfirman köpte den

Vore intressant att veta hur 29937 som ju enligt böckerna skulle sålts till Ulf Nylöf ( även bekräftat av F6 Kamratförening) ,Nu kan stå på F21 !
och FV museum i sin lista över deponerade plan har med den där som deponerad ?? har FV museum köpt den ,eller fått den ?

Mvh Klas
Bengt Ekbladh

IACE-78

Inlägg av Bengt Ekbladh »

Björn Ek skrev:
>>Beträffande 29327 kan jag bekräfta att den var sparad på F18, men föflyttades sedan som brandövningsobjekt till Jordåsen, Hästbo ca. 1 mil sydväst om Gävle.
Detta skedde i början av 80-talet (81-82). Efter ett par tre år återstod just ingenting av maskinen som då hamnade i skrottuggen.
Kan nämnas som kuriosa att just 29327 tillhörde andra divisionen på F4 fram till pensioneringen 1967 då den märkt 01 deltog i den sista officiella J 29 flygningen på F4.>>

Då var det den som förekommit med:

IACE-78 på nosen

Tänk att man har en ”plåt” från henne!
Bengt
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög
Kontakt:

Inlägg av Kenneth Göransson »

Klas Andersson skrev:Hej !

http://www.karebybil.se/

Här är en länk till kareby bil som äger 29an ,klicka på "museum"

den köptes tydligen först av en man i Småland ? Markaryd ?
sedan fanns den i Borås hos en handlare av militärprylar ,
efter det tror jag det var ytterligare en ägare innan Bilfirman köpte den
I mitten på 90-talet ägdes denna (29945) av en småländsk MC-handlare i Olofström. Han tog kontakt med mig och berättade att han hade sökt byggnadslov för att få sätta upp den på en pelare framför butiken. Jag tror också att han fick klart att göra det. Det är i sammanhanget märkligt att Volvo-orten Olofström under åren har varit aktuell för att två Saab-fpl skulle hamna på pelare
(se http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=2 ... highlight=) Han ville också måla den som en kamouflerad F22-tunna och ville ha hjälp med fakta kring flygplanet.

Mitt första offentliga framträdanden som Medlemsservice gjordes i januari 1995 under den årliga MC-mässa som anordnades i Olofström. Jag hade SFF-prylar på ett bord jämte en 29-motor (kan det vara den som står utanför Kareby-bilar?). Det ställdes många frågor om motorn, men jag var förberedd och hade gjort en liten skärmutställning där de flesta fakta fanns. Motorintresse är en stor sak, oavsett om det gäller bilar, MC, båtar eller flyg. Det går också utmärkt att blanda hej vilt på en utställning eller mässa.

Jag hade därefter kontakt med honom under några år och han var på G varje gång jag frågade honom. Sedan "tunnades" :lol: kontakten ut och han sålde flygplanet (till Kareby?).
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej

Jag skall försöka svara på följande fråga.
Vore intressant att veta hur 29937 som ju enligt böckerna skulle sålts till Ulf Nylöf ( även bekräftat av F6 Kamratförening) ,Nu kan stå på F21 !
och FV museum i sin lista över deponerade plan har med den där som deponerad ?? har FV museum köpt den ,eller fått den ?
Idag (22/9) var jag i kontakt med Ulf Nylöf.
Han berättade att han köpte 29937 och en Sk 16, som han hade ståendes på F15.
Efter en tid så insåg han att han inte kunda ta hand om flygplanen, så flottiljen sålde Sk 16 till en privatperson och skänkte J 29:an till Flygvapenmuseum.
29937 deltog statiskt på Flygvapnets huvudflygdag på F6 1990. Därefter deponerades den till F21.

Lite annan info om Ulf Nylöf:
1986 (tror jag att det var) deltog han som läkare, helikoperpilot och fotograf på Ymerexpeditionen till Nordpolen.
Ulf Nylöf var även den förste ordföranden i VVF under många år.
Sedan några år tillbaka pensionerad från Flygvapnet, men jobbar fortfarande som läkare.
Du kan läsa lite mer om Ulf på www.swafhf.se under rubriken "Crew"

Mvh
Henrik Bergman, SwAFHF
Användarens profilbild
Olle Ekwall
Inlägg: 206
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inlägg av Olle Ekwall »

Denna bild passar kanske under rubriken.
"Modellen" gjorde jag av en byggsats/materialsats från Wentzel. Detta var ca 1960
Bild[/img]
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Inlägg: 1275
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Henrik Bergman skrev:Hej
29937 deltog statiskt på Flygvapnets huvudflygdag på F6 1990. Därefter deponerades den till F21.

Mvh
Henrik Bergman, SwAFHF
Det var inte 1990, men ganska nära...
Här är 29937 på F 6 flygdag 890604

Bild
Användarens profilbild
Henrik Bergman
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Inlägg av Henrik Bergman »

Hej Mats.

Ja, jag borde vetat bättre.
Jag var ju med då ;-)

Mvh
Henrik Bergman
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2934
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Olle Ekwall skrev:Denna bild passar kanske under rubriken.
"Modellen" gjorde jag av en byggsats/materialsats från Wentzel. Detta var ca 1960
Bild[/img]

Jag kommer att tänka på en annan Wentzel-modell av 29:an som jag började bygga. Men den blev aldrig färdig och är bortslängd sedan länge. Men ritningen är bevarad och på den kan man se spåren av mitt byggande. Byggd på spant med longeronger; en vänster- och en höger kroppshalva. Balsa Kanske den aldrig blev klar för att jag tyckte den var vackrast som "skelett". Hade tänkt "planka" den med balsa. Det ingick huv i byggsatsen. Ett färdigbyggt exemplar av modellen hängde i taket i Wentzels affär på Apelbergsgatan minns jag.

Skalan är 1:25, tiden tidigt (?) 50-tal. Björn Karlström har ritat. Det är en A-tunna och jag undrar om inte bakkroppen är för kort. I varje fall är väl fenan för smal.

Detta får mig att tänka på att Pelle Fogde beskrivit sina första flygningar och att det var problem i den första landningen. Bengt Olow hade glömt tala om att det plan han flög, prototyp nr 2, var 40 cm kortare än serieplanen.

Sant?

Här min ritning (jag har den i större storlek):

Bild



Lars S
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"