Tunnan fyller sextio år

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Jan Forsgren
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59

Tunnan fyller sextio år

Inlägg av Jan Forsgren »

Hej!

Idag fyller Tunnan 'jämt', i och med att det är exakt 60 år sedan den första flygningen, vilken ägde rum den 1 september 1948. Den engelske testpiloten Robert Moore var f ö den förste Tunnanpiloten.

M V H

Jan
Guy Abrahamsson
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Inlägg av Guy Abrahamsson »

Det stämmer. I torsdags och fredags (28-29/8) firades i förtid Tunnan på gamla F5 i Ljungbyhed.
På torsdagskvällen var det uppvärmning med ärtsoppa.
Fredagen bjöd på två attraktioner. Golf för de som så önskade och en utflykt till Ängelholm och museet på gamla F10. Museet där mycket intressant. Tillfälle gavs att flyga drakensimulatorn, en tur med start bana 32 F10 och landning bana 22L Köpenhamn. En gammal ärrad Drakenpilot klarade den färden på c:a 6 minuter.
På kvällen var det sedan middag med c:a 100 deltagare. 60 var piloter, resten respektive.
Den illustra klubben TTT har av naturliga skäl förlorat en del av sina medlemmar. Här var nu 12 medlemmar samlade, en med hela 1842 flygtimmar. Det blir många starter och landningar med tanke på att de första 29:orna endast hade kroppstankar med 1400 liter bränsle och ett flygpass på c:a 30 minuter.
Hur var det provflygaren Moore sa: "En anka på marken, men en svala i luften".
Grattis! säger jag till denna skapelse, som på sin tid var en av världens
modernaste flygplan.
Bam
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inlägg av Lars Sundin »

Åtminstone ett tidningsmedium har uppmärksammat jubileet och gratulerar:

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 402833.ece

Jag var 9 år när det begav sig men minns. Tror jag.

Lars S
Användarens profilbild
Lars Sundin
Inlägg: 2919
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Tunnan 60 år - Youtube-tips

Inlägg av Lars Sundin »

Via en annan tråd om jetplan på gräsfält och en kul text om vissa frestelser en engelsk bitädande flygattache utsattes för i Sovjet, där han f ö även såg MiG 15 i tjänst på gräsfält, kom jag att erinra mig bilder av Tunnan skumpande på Saab-fältet vid sitt första skutt för i dagarna drygt 60 år sedan.

Youtube har ett TV-program "Flygande Tunnan i våra hjärtan" delat på 5 avsnitt. Avsnitt 2 som jag tror är mest nostalgiskt och dessutom visar Bob Moore och 29:an på gräs finns på http://www.youtube.com/watch?v=EfEjn6BG_Qc. Det börjar mitt i en sentida intervju med Bob Moore. Det torde inte vara några problem att hitta de fyra andra avsnitten.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin den 08 sep 2008, 01:38, redigerad totalt 1 gång.
Erik Johansson
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inlägg av Erik Johansson »

Good old J29! I remember it well from my time at F16. The short episode in the Youtube film (thanks Lars for the tip of the film) showing the mechanic in the red overall being helped into the air intake for the compressor inspection reminds me of the time when I did these myself. My first compressor inspections ever were on Hunters where there was much less space for a mechanic 196 cm tall to move around. Moving from F8 to F16 and the J29 entering the air intake was a piece of cake. Very shortly I copied my colleagues who took a few steps back from the air intake, sprinted forward and dived like a swimmer into the hole. The intake sloped slightly down towards the engine so from the speed we had we would glide all the way to the engine. Getting out was another cattle of fish. It was uphill and the intake was slippery but with a bit of hard work we all made it out again.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"