Värde på resebyråmodell

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Användarens profilbild
Björn Bäcklund

Värde på resebyråmodell

Inlägg av Björn Bäcklund »

Jag fick en Schaarschmidt Modellbau Metropolitan: (http://www.murberget.se/upptack/foremal ... 553&litt=-) av min systerson som tappat intresset för flyg. Den saknar propellrar och stöd men jag läste någonstans att den tillverkades i 30 ex. så jag tänkte att den kanske skulle vara värd något. Var kan man hitta uppgifter på sådant?
Den är ju i och för sig ganska häftig men jag tror ändå att jag hellre säljer den och ger pengarna till systersonen om den nu är värd något.
Användarens profilbild
Kenneth Göransson
Moderator
Kontakt:

Re: Värde på resebyråmodell

Inlägg av Kenneth Göransson »

Jag brukar säga, när jag får frågor om frimärkens värde, att ett föremåls rätta värde är när någon är beredd att betala något för det.
Exempelvis så hade frimärkskatalogen Facit Special på 90-talet, högsta auktionspriserna på Sveriges frimärken redovisade i en sammanställning.

Ett annat exempel: Jag har under ett antal år följt Tradera och erbjudandet av Sven Stridsbergs bok "Lansen", vilken tog slut hos Allt om Hobby på F17:s flygdag 2004. SFF och Medlemsservice, vilket jag då var ansvarig för, köpte de tio sista exemplaren. Inte helt oväntat, på denna Flygvapnets första Lansenflottilj, såldes de slut direkt till priset av 230:-, vilket jag tror den hade kostat sedan den kom ut 1992. Undrar om den ett tag t o m var nere under 200:- Det var ju inköpspriset som fick bestämma vad försäljningspriset skulle bli. Hursomhelst har något av Traderaslutbuden på boken varit uppe och nosat på 600:-

Den här fina modellen av Metropolitan har ju inte varit till försäljning för allmänheten, så därför finns det väl inget "utgångspris". Affektionsvärdet, dvs ditt känslomässiga värde, har ju inte heller någon prislapp. Så därför, utan att veta tidigare slutpriser på auktioner, bjuder jag dig 1:- Nu har den fått ett värde ;-)

Här kan du läsa mer om den http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=4866
Med vänlig hälsning
Kenneth

aeronavium
Användarens profilbild
Hans O. Sandström

Inlägg av Hans O. Sandström »

Hej ,
Kloka ord av Kenneth , det kan vara svårt att sätta ett värde på saker , bland annat modeller.
Jag har haft små plastmodeller på Tradera , ibland inte ett bud , ibland flera hundra.

Jag var nyligen på genomresa i Skövde och hoppade in på Erikshjälpen i nämnda stad.
Plötsligt kom det fram en man med ett antal böcker under armen , gick direkt fram till mig , höll fram en bok och frågade , kan denna vara av intresse??
Boken i fråga var SAS flygplan 1946-2014 (vår årsbok). Helt ny och obläddrad , pris 18:-, de tog det för alla böcker av någorlunda storlek.
Min tanke , syns det att man är flyghistoriker:-)) , mannens dotter visade sig vara flygvärdinna på SAS framkom det efter en stunds samtal.
Naturligtvis inhandlades densamma , fin present till någon blivande SFF:are man kan värva.

Beträffande modellen som Björn lagt ut skulle det vara intressant att veta storleken på densamma.
De gjordes i ett fåtal ex. Kanske den är 1/50 , har själv en också i metall men inte med samma fot.

Hans SFF-F
Användarens profilbild
Mats Averkvist
Kontakt:

Inlägg av Mats Averkvist »

Du har helt klart en poäng där Kenneth.

Jag brukar säga att en vara är inte värd någonting förrän man har en köpare, vilket är lite av det samma.

Det är många grejor som ligger på t ex Tradera till rena fantasipriserna, och naturligtvis blir de inte sålda heller. Ord som antik, raritet, sällsynt, unik osv är ofta missbrukade. När man skall sätta pris på en vara så lönar det sig ofta att jämföra med liknande varor, Sedan kan man antingen lägga sig under eller över detta. Varans skick spelar ju också in förstås. Vill man ha en snabb affär så kan det vara smart att lägga ribban lågt.
Användarens profilbild
Olle Ekwall

Inlägg av Olle Ekwall »

Om man skall få något vettigt marknadsvärde räcker det inte med en köpare. Med Traderas auktionsprincip får man ut ett värde som ligger ett snäpp över vad nummer två är beredd att betala. Inte vad nummer ett var beredd att ge.
Skriv svar

Återgå till "Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del"